شمارۀ جدید فصلنامه (تابستان 1403) منتشر شد


Volume 13, Issue 1 (9-2022)                   Social Problems of Iran 2022, 13(1): 249-269 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghshbandi S, khajenoori B, abbasi shavazi M T. (2022). Explaining the relationship between media consumption and emotional divorce, with an emphasis on media content (Study of married women in Shiraz). Social Problems of Iran. 13(1), 249-269.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3416-en.html
1- Master student in sociology, Shiraz University , shimanaghshbandi97@gmail.com
2- Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences
3- Shiraz university
Abstract:   (1843 Views)
The aim of the present research was to clarify the relationship between media consumption, the content of media consumption and emotional divorce among married women in Shiraz. Online social networks have a significant contribution in transferring various cultures into the family structure, which has overshadowed human communication, including communication between couples. In such a way that it can be said that if these communication technologies are not used properly, it will cause emotional divorce between couples. On the other hand, the messages and texts that are published in the virtual space contain topics centered on women and their rights, which can indirectly affect emotional divorce. Zygmont Bauman's theory of fluid love and Gerbner's media theory of planting have been used in this research. The research method, survey and statistical population of the research include married women aged 18 to 45 in Shiraz. Based on Cochran's formula, the total sample size is 400 people. The statistical population was obtained using the cluster random sampling method. The findings show that the independent variable of media consumption with a beta of 13% was able to directly affect the dependent variable, namely emotional divorce. Also, the media consumption variable has a direct effect on media content with a beta of 24%, and media content has an indirect effect on emotional divorce with a beta of 4%. The results of this research show that there is a relationship between media consumption, media content and emotional divorce.
Full-Text [PDF 455 kb]   (423 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Security
Received: 2021/10/23 | Accepted: 2022/09/6 | Published: 2022/09/18

References
1. احمدلو، مریم و زینالی، علی (1397). پیش‌بینی طلاق عاطفی بر اساس تنوع‌طلبی، کمال‌گرایی منفی و دلبستگی ناایمن در زنان شاغل شهر ارومیه. دوماهنامه سلامت کار در ایران، دوره 15، شماره 2: 68 - 60.
2. ـ استیل، لیز؛ وارن، کید (1389). جامعه‌شناسی مهارتی خانواده. ترجمه فریبا سیران و افسانه کمالی، تهران: دانشگاه الزهرا.
3. افروز، غلامعلی (۱۳۸۹). روانشناسی رابطه‌ها (چاپ یکم). تهران: دانشگاه تهران.
4. ـ باومن، زیگمونت (1394). عشق سیال (چاپ هفتم). ترجمه: عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
5. ـ بهرامیکمیل، نظام (۱3۸۸). نظریۀ رسانه‌ها. تهران: کویر.
6. ـ بخارایی، احمد (1386). جامعه‌شناسی زندگی خاموش در ایران (طلاق عاطفی(. تهران: پژواک جامعه.
7. ـ جهانشاهی، مهوش و جهانی، هادی (۱۳۹3). بررسی رابطۀ بین نقش ماهواره در تهاجم فرهنگی و صمیمیت زوجین در دانشگاه آزاد و پیام نور شهر بجنورد. مجموعه مقالات همایش ملی سبک زندگی اسلامی و جایگاه آن در عصر جهانی‌شدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
8. ـ حاجی‌زاده میمندی، مسعود؛ مداحی، جواد؛ کریمی، یزدان؛ حدت، الهه و غروری، ملینا (۱۳۹۵). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با طلاق عاطفی: مطالعه موردی متأهلین شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات راهبردی زنان، شماره 71.
9. ـ حبیب‌پورگتابی، کرم و صفری‌شالی، رضا (1394). راهنمای جامع کاربردی spss در تحقیقات پیمایشی (چاپ ششم). تهران: لویه.
10. ـ حسین‌پور، جعفر و عرب‌مومنی، علی (1396). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده. مجله برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 8، شماره 32: 60 - 33.
11. ـ خدایاری،‌ کلثوم؛ دانشورحسینی، فاطمه و سعیدی، حمیده (1393). میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، شماره 1.
12. ـ خواجه‌نوری، بیژن (۱۳۸۵). بررسی رابطۀ مؤلفه‌های فرایند جهانی‌شدن و مشارکت اجتماعی زنان مطالعه موردی: تهران، شیراز و استهبان. رساله دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز.
13. ـ دهقانی‌تفتی، زهرا؛ محمدی، اصغر و حقیقتیان، منصور (1398). بررسی جامعه‌شناختی پیامدهای اجتماعی طلاق عاطفی زنان شهر تهران طی سال‌های 97- 96 بر اساس معادلات ساختاری. مجله پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، دوره 8، شماره 24: 115- 97.
14. ـ دواس، دی‌ای (1393). پیمایش در تحقیقات اجتماعی (چاپ شانزدهم). ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نی.
15. ـ ربیعی، علی و محمدزاده‌یزد، فرشته (۱۳۹۲). آسیب‌شناسی فضای مجازی، بررسی تأثیر استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی دانشجویان. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 6.
16. ـ روشه، گی (1375). تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نی.
17. ـ ساروخانی، باقر (1389). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
18. ـ سخایی، ایوب (1391). بررسی میزان و نوع استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با مناسبات خانوادگی مورد مطالعه: منطقه پنج شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه خوارزمی.
19. ـ شریف‌آذر، جمال و شادجو، علی‌اصغر (۱۳۹۴). تأثیر رسانه‌ها بر طلاق. همایش منطقه‌ای آسیب‌شناسی پدیدۀ طلاق.
20. ـ شیرازه، پایگاه تحلیل خبری (1397). افزایش نگران‌کننده طلاق در فارس‌ /ثبت یک طلاق از هر ازدواج در شیراز. کد خبر 122710، http://www.shiraze.ir، تاریخ بازدید 3/7/99.
21. ـ صباغی، فاطمه؛ صالحی، کیوان و مقدم‌زاده، علی (1396). ادراک تجربه زیسته زوج‌ها از علل بروز جدایی عاطفی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی وزارت علوم، شماره 62.
22. ـ صدرالاشرافی، مسعود، خنکدارطارسی، معصومه، شمخانی، اژدر و یوسفی‌افراشته، مجید (۱۳۹۱). آسیب‌شناسی طلاق (علل و عوامل) و راهکارهای پیشگیری از آن. فصلنامه مهندسی فرهنگی، شماره 73.
23. ـ فریبرز، زهرا؛ ساروخانی، باقر و حضرتی‌صومعه، زهرا (1399). بررسی جامعه‌شناختی رابطۀ اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی و طلاق عاطفی در خانواده‌های تهرانی. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، شماره 51.
24. ـ فیروزجاییان، علی‌اصغر؛ ریاحی، محمداسماعیل و محمدی‌دوست، منصوره (۱۳۹۵). تحلیل جامعه‌شناختی طلاق عاطفی در میان زوجین شهر نوشهر. فصلنامه مطالعات توسعهٔ اجتماعی- فرهنگی، شماره 3.
25. ـ قضائی، محمدرضا و شورگشتی، حمیده (1397). تأثیر شبکه‌های اجتماعی در طلاق عاطفی همسران. کنفرانس ملی علوم اسلامی و پژوهش‌های دینی.
26. ـ گاتمن، جان (1977). موفقیت یا شکست در ازدواج. ترجمه ارمغان جزایری (1378). تهران: خجسته.
27. ـ گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
28. ـ گیدنز، آنتونی (1379). جهان رهاشده. ترجمه علی‌اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران: علم و ادب.
29. ـ لطیفیان، مریم؛ عرشی، ملیحه و اقلیما، مصطفی (۱۳۹6). ارتباط اعتیاد به اینترنت با طلاق عاطفی در زنان متأهل شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 16، شماره 6: 528 ـ 517.
30. ـ محمدپور، احمد؛ نقدی، اسدالله و نادرنژاد، بهزاد (1389). تأثیر ماهواره بر هویت فرهنگی در کردستان ایران مورد مطالعه: بررسی موردی دانشجویان کرد دانشگاه سنندج. دوفصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره 4.
31. ـ محمودی‌رجا، زکریا؛ توفیقیان‌فر، علی‌حسن؛ اکبری، ایمان و محمودی، محمد (1397). بررسی رابطۀ مصرف رسانه‌های ارتباطی و سرمایه اجتماعی معلمان مطالعه موردی: معلمان دوره دبیرستان شهر سی‌سخت. مجله رسانه، سال 29، شماره 1: 77 - 57.
32. ـ مشاک، رؤیا (1389). رابطۀ سبک‌های عشق (صمیمیت، لذت و تعهد) با رضایت زناشویی دانشجویان متأهل، مجله زن و فرهنگ، دوره 1 شماره 2: 97-83.
33. ـ مهدی‌زاده، شراره (۱۳۸۴). تلویزیون، مخاطب و نگرش نو. مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 6 شماره 4: 211 - 185.
34. ـ ملکیان، نازنین و بهادری، مریم (۱۳۹۶). استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تعهد و صمیمیت زوجین.
35. مجله پژوهش اجتماعی، دوره 9، شماره 36: 50 - 31.
36. ـ نعیمی، محمدرضا (۱۳۹۰). تأثیر تعامل خانواده و ماهواره در بروز پدیدۀ طلاق مطالعه موردی شهرستان گرگان. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 1، شماره 1: 211 - 191.
37. ـ ویمر، راجر دی؛ دومنیک، جوزف آر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی. ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: سروش.
38. ـ Aydin, B. Sari, S. Şahin, M. (2018). The effect of Social Networking on the Divorce process. Universal Journal of Psychology, 6 (1). 1 - 8. [DOI:10.13189/ujp.2018.060101]
39. ـ Carvalho, J. Francisco, R. (2015). Family functioning and information and communication technologies: How do they relate؟ A literature review. Computers in Human Behavior, (45). 99 ـ 108. [DOI:10.1016/j.chb.2014.11.037]
40. ـ Chong, A. Ferrara, E. (2009). Television and divorce: evidenc from Brazilian Novelas. Jornal of The European Economic Association, 7(2-3). 458 - 468. [DOI:10.1162/JEEA.2009.7.2-3.458]
41. ـ Clayton, R. B. (2014). The impact of Twitter use on relationship infidelit and divorce. Department of Journalism, University of Columbia,17 (7). 425 ـ 430. [DOI:10.1089/cyber.2013.0570]
42. ـ DeFleur, M. L., & Dennis, E. E. (2002). Understandin mass communication, Publisher: Houghton-Mifflin Co
43. ـ Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human relations, 7(2), 117-140. [DOI:10.1177/001872675400700202]
44. ـ Hewstone, M., Stroebe, J., Codol, p., & stephenson, G.M. (1991). Mperceived Equity and Intimacy in Marriage. Journal of Marital and family Therapy, 24 (4). 487- 506. [DOI:10.1111/j.1752-0606.1998.tb01102.x]
45. ـ Barzoki, M. H., Tavakoll, M., & Burrage, H. (2015). Rational-emotional 'divorce'in Iran. Applied Research in Quality of Life, 10(1), 107-122. [DOI:10.1007/s11482-014-9303-9]
46. ـ Pahlavan, M., Amouzad Mahdiraji, M., Allah Yar Ahmadi, E., Asadi, M., & Ali Allah Yar Ahmadi, R. (2017). A sociological study on the effect of the virtual network (telegram) on emotional divorce among young couples (A case study of Babol Payam Noor Center). Sociological Studies of Youth, 8(25), 71-80.
47. ـ Ross, K., & Nightingle, V. (2008). Media Audiences. London: Mc Graw Hill.
48. ـ Saleh, M., Mukhtar, J. I. (2015). Social Media and Divorce Case Study of Dutse LGA Jigawa State. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20(5), 54-59.
49. ـ Scanzoni, L., Scanzoni, J. (1976). Men, women and change: A sociology of marriage and family, McGraw-Hill.
50. ـ Sharifinia, A., Nejati, M., Bayazi, M. H., & Motamedi, H. (2019). Investigating the relationship between addiction to mobile social networking with marital commitment and extramarital affairs in married students at Quchan Azad University. Contemporary Family Therapy, 41(4), 401-407. [DOI:10.1007/s10591-019-09507-8]
51. ـ Valenzuela, s., Halpern, D., & katz, J. (2014). Social network sites, marriage well - being and divorce. Survey and state - level evidence from the United states, journal by Computer in Human Behavior, (36). 94 - 101. [DOI:10.1016/j.chb.2014.03.034]
52. ـ Whitty, M. T. (2008). Liberating or debilitating? An examination of romantic relationships, sexual relationships and friendships on the Net. Computers in Human Behavior, 24(5), 1837-1850. [DOI:10.1016/j.chb.2008.02.009]
53. Widiantari, M. M., Utari, P., & Nurhaeni, I. D. A. (2019, August). Social media effect on divorce. In 1st Annual Internatioal Conference on Social Sciences and Humanities (AICOSH 2019) (pp. 162-167). [DOI:10.2991/aicosh-19.2019.34]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb