شمارۀ جدید فصلنامه (تابستان 1403) منتشر شد


دوره 13، شماره 1 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 269-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghshbandi S, khajenoori B, abbasi shavazi M T. (2022). Explaining the relationship between media consumption and emotional divorce, with an emphasis on media content (Study of married women in Shiraz). Social Problems of Iran. 13(1), 249-269.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3416-fa.html
نقشبندی شیما، خواجه نوری بیژن، عباسی شوازی محمدتقی. تبیین رابطۀ بین مصرف رسانه‌ای و طلاق عاطفی، با تأکید بر محتوای رسانه‌ها (مورد مطالعه: زنان متأهل شیراز) مسائل اجتماعی ایران 1401; 13 (1) :269-249

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3416-fa.html


1- دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز ، shimanaghshbandi97@gmail.com
2- دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
3- استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (1840 مشاهده)
هدف از انجام تحقیق پیش رو، تبیین رابطۀ بین مصرف رسانه، محتوای مصرف رسانه و طلاق عاطفی در میان زنان متأهل شیراز بوده است. شبکه‌های اجتماعی آنلاین، سهم بسزایی در انتقال انواع فرهنگ‌های گوناگون به درون ساختار خانواده دارند که ارتباطات انسانی ازجمله ارتباط میان زوج‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که شاید بتوان بیان کرد اگر از این فناوری‌های ارتباطی استفادۀ مطلوب صورت نگیرد، موجب طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌شود. از طرفی پیام‌ها و متونی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، حاوی موضوعاتی با محوریت زنان و حقوق آن‌هاست که می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم بر طلاق عاطفی تأثیرگذار باشد.
در این پژوهش از نظریۀ عشق سیال زیگمونت باومن و نظریۀ رسانه‌ای کاشت گربنر استفاده شده است. روش پژوهش، پیمایش و جمعیت آماری تحقیق شامل زنان متأهل 18 تا 45سالۀ شهر شیراز است. بر اساس فرمول کوکران، حجم کل نمونه 400 نفر محاسبه شده است. جامعۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به دست آمده است.‌ یافته‌ها نشان می‌دهد متغیر مستقل مصرف رسانه‌ای با بتای 13 درصد به‌صورت مستقیم توانسته متغیر وابسته یعنی طلاق عاطفی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین متغیر مصرف رسانه‌ای به‌طور مستقیم با بتای 24 درصد بر محتوای رسانه تأثیر داشته و محتوای رسانه با بتای 4 درصد به‌صورت غیرمستقیم بر طلاق عاطفی تأثیرگذار بوده است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که بین مصرف رسانه، محتوای رسانه و طلاق عاطفی رابطه وجود دارد
متن کامل [PDF 455 kb]   (420 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: امنیت
دریافت: 1400/8/1 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/6/27

فهرست منابع
1. احمدلو، مریم و زینالی، علی (1397). پیش‌بینی طلاق عاطفی بر اساس تنوع‌طلبی، کمال‌گرایی منفی و دلبستگی ناایمن در زنان شاغل شهر ارومیه. دوماهنامه سلامت کار در ایران، دوره 15، شماره 2: 68 - 60.
2. ـ استیل، لیز؛ وارن، کید (1389). جامعه‌شناسی مهارتی خانواده. ترجمه فریبا سیران و افسانه کمالی، تهران: دانشگاه الزهرا.
3. افروز، غلامعلی (۱۳۸۹). روانشناسی رابطه‌ها (چاپ یکم). تهران: دانشگاه تهران.
4. ـ باومن، زیگمونت (1394). عشق سیال (چاپ هفتم). ترجمه: عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
5. ـ بهرامیکمیل، نظام (۱3۸۸). نظریۀ رسانه‌ها. تهران: کویر.
6. ـ بخارایی، احمد (1386). جامعه‌شناسی زندگی خاموش در ایران (طلاق عاطفی(. تهران: پژواک جامعه.
7. ـ جهانشاهی، مهوش و جهانی، هادی (۱۳۹3). بررسی رابطۀ بین نقش ماهواره در تهاجم فرهنگی و صمیمیت زوجین در دانشگاه آزاد و پیام نور شهر بجنورد. مجموعه مقالات همایش ملی سبک زندگی اسلامی و جایگاه آن در عصر جهانی‌شدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
8. ـ حاجی‌زاده میمندی، مسعود؛ مداحی، جواد؛ کریمی، یزدان؛ حدت، الهه و غروری، ملینا (۱۳۹۵). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با طلاق عاطفی: مطالعه موردی متأهلین شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات راهبردی زنان، شماره 71.
9. ـ حبیب‌پورگتابی، کرم و صفری‌شالی، رضا (1394). راهنمای جامع کاربردی spss در تحقیقات پیمایشی (چاپ ششم). تهران: لویه.
10. ـ حسین‌پور، جعفر و عرب‌مومنی، علی (1396). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده. مجله برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 8، شماره 32: 60 - 33.
11. ـ خدایاری،‌ کلثوم؛ دانشورحسینی، فاطمه و سعیدی، حمیده (1393). میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، شماره 1.
12. ـ خواجه‌نوری، بیژن (۱۳۸۵). بررسی رابطۀ مؤلفه‌های فرایند جهانی‌شدن و مشارکت اجتماعی زنان مطالعه موردی: تهران، شیراز و استهبان. رساله دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز.
13. ـ دهقانی‌تفتی، زهرا؛ محمدی، اصغر و حقیقتیان، منصور (1398). بررسی جامعه‌شناختی پیامدهای اجتماعی طلاق عاطفی زنان شهر تهران طی سال‌های 97- 96 بر اساس معادلات ساختاری. مجله پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، دوره 8، شماره 24: 115- 97.
14. ـ دواس، دی‌ای (1393). پیمایش در تحقیقات اجتماعی (چاپ شانزدهم). ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نی.
15. ـ ربیعی، علی و محمدزاده‌یزد، فرشته (۱۳۹۲). آسیب‌شناسی فضای مجازی، بررسی تأثیر استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی دانشجویان. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 6.
16. ـ روشه، گی (1375). تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نی.
17. ـ ساروخانی، باقر (1389). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات.
18. ـ سخایی، ایوب (1391). بررسی میزان و نوع استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با مناسبات خانوادگی مورد مطالعه: منطقه پنج شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه خوارزمی.
19. ـ شریف‌آذر، جمال و شادجو، علی‌اصغر (۱۳۹۴). تأثیر رسانه‌ها بر طلاق. همایش منطقه‌ای آسیب‌شناسی پدیدۀ طلاق.
20. ـ شیرازه، پایگاه تحلیل خبری (1397). افزایش نگران‌کننده طلاق در فارس‌ /ثبت یک طلاق از هر ازدواج در شیراز. کد خبر 122710، http://www.shiraze.ir، تاریخ بازدید 3/7/99.
21. ـ صباغی، فاطمه؛ صالحی، کیوان و مقدم‌زاده، علی (1396). ادراک تجربه زیسته زوج‌ها از علل بروز جدایی عاطفی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی وزارت علوم، شماره 62.
22. ـ صدرالاشرافی، مسعود، خنکدارطارسی، معصومه، شمخانی، اژدر و یوسفی‌افراشته، مجید (۱۳۹۱). آسیب‌شناسی طلاق (علل و عوامل) و راهکارهای پیشگیری از آن. فصلنامه مهندسی فرهنگی، شماره 73.
23. ـ فریبرز، زهرا؛ ساروخانی، باقر و حضرتی‌صومعه، زهرا (1399). بررسی جامعه‌شناختی رابطۀ اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی و طلاق عاطفی در خانواده‌های تهرانی. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، شماره 51.
24. ـ فیروزجاییان، علی‌اصغر؛ ریاحی، محمداسماعیل و محمدی‌دوست، منصوره (۱۳۹۵). تحلیل جامعه‌شناختی طلاق عاطفی در میان زوجین شهر نوشهر. فصلنامه مطالعات توسعهٔ اجتماعی- فرهنگی، شماره 3.
25. ـ قضائی، محمدرضا و شورگشتی، حمیده (1397). تأثیر شبکه‌های اجتماعی در طلاق عاطفی همسران. کنفرانس ملی علوم اسلامی و پژوهش‌های دینی.
26. ـ گاتمن، جان (1977). موفقیت یا شکست در ازدواج. ترجمه ارمغان جزایری (1378). تهران: خجسته.
27. ـ گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
28. ـ گیدنز، آنتونی (1379). جهان رهاشده. ترجمه علی‌اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران: علم و ادب.
29. ـ لطیفیان، مریم؛ عرشی، ملیحه و اقلیما، مصطفی (۱۳۹6). ارتباط اعتیاد به اینترنت با طلاق عاطفی در زنان متأهل شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 16، شماره 6: 528 ـ 517.
30. ـ محمدپور، احمد؛ نقدی، اسدالله و نادرنژاد، بهزاد (1389). تأثیر ماهواره بر هویت فرهنگی در کردستان ایران مورد مطالعه: بررسی موردی دانشجویان کرد دانشگاه سنندج. دوفصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره 4.
31. ـ محمودی‌رجا، زکریا؛ توفیقیان‌فر، علی‌حسن؛ اکبری، ایمان و محمودی، محمد (1397). بررسی رابطۀ مصرف رسانه‌های ارتباطی و سرمایه اجتماعی معلمان مطالعه موردی: معلمان دوره دبیرستان شهر سی‌سخت. مجله رسانه، سال 29، شماره 1: 77 - 57.
32. ـ مشاک، رؤیا (1389). رابطۀ سبک‌های عشق (صمیمیت، لذت و تعهد) با رضایت زناشویی دانشجویان متأهل، مجله زن و فرهنگ، دوره 1 شماره 2: 97-83.
33. ـ مهدی‌زاده، شراره (۱۳۸۴). تلویزیون، مخاطب و نگرش نو. مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 6 شماره 4: 211 - 185.
34. ـ ملکیان، نازنین و بهادری، مریم (۱۳۹۶). استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تعهد و صمیمیت زوجین.
35. مجله پژوهش اجتماعی، دوره 9، شماره 36: 50 - 31.
36. ـ نعیمی، محمدرضا (۱۳۹۰). تأثیر تعامل خانواده و ماهواره در بروز پدیدۀ طلاق مطالعه موردی شهرستان گرگان. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 1، شماره 1: 211 - 191.
37. ـ ویمر، راجر دی؛ دومنیک، جوزف آر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی. ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: سروش.
38. ـ Aydin, B. Sari, S. Şahin, M. (2018). The effect of Social Networking on the Divorce process. Universal Journal of Psychology, 6 (1). 1 - 8. [DOI:10.13189/ujp.2018.060101]
39. ـ Carvalho, J. Francisco, R. (2015). Family functioning and information and communication technologies: How do they relate؟ A literature review. Computers in Human Behavior, (45). 99 ـ 108. [DOI:10.1016/j.chb.2014.11.037]
40. ـ Chong, A. Ferrara, E. (2009). Television and divorce: evidenc from Brazilian Novelas. Jornal of The European Economic Association, 7(2-3). 458 - 468. [DOI:10.1162/JEEA.2009.7.2-3.458]
41. ـ Clayton, R. B. (2014). The impact of Twitter use on relationship infidelit and divorce. Department of Journalism, University of Columbia,17 (7). 425 ـ 430. [DOI:10.1089/cyber.2013.0570]
42. ـ DeFleur, M. L., & Dennis, E. E. (2002). Understandin mass communication, Publisher: Houghton-Mifflin Co
43. ـ Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human relations, 7(2), 117-140. [DOI:10.1177/001872675400700202]
44. ـ Hewstone, M., Stroebe, J., Codol, p., & stephenson, G.M. (1991). Mperceived Equity and Intimacy in Marriage. Journal of Marital and family Therapy, 24 (4). 487- 506. [DOI:10.1111/j.1752-0606.1998.tb01102.x]
45. ـ Barzoki, M. H., Tavakoll, M., & Burrage, H. (2015). Rational-emotional 'divorce'in Iran. Applied Research in Quality of Life, 10(1), 107-122. [DOI:10.1007/s11482-014-9303-9]
46. ـ Pahlavan, M., Amouzad Mahdiraji, M., Allah Yar Ahmadi, E., Asadi, M., & Ali Allah Yar Ahmadi, R. (2017). A sociological study on the effect of the virtual network (telegram) on emotional divorce among young couples (A case study of Babol Payam Noor Center). Sociological Studies of Youth, 8(25), 71-80.
47. ـ Ross, K., & Nightingle, V. (2008). Media Audiences. London: Mc Graw Hill.
48. ـ Saleh, M., Mukhtar, J. I. (2015). Social Media and Divorce Case Study of Dutse LGA Jigawa State. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20(5), 54-59.
49. ـ Scanzoni, L., Scanzoni, J. (1976). Men, women and change: A sociology of marriage and family, McGraw-Hill.
50. ـ Sharifinia, A., Nejati, M., Bayazi, M. H., & Motamedi, H. (2019). Investigating the relationship between addiction to mobile social networking with marital commitment and extramarital affairs in married students at Quchan Azad University. Contemporary Family Therapy, 41(4), 401-407. [DOI:10.1007/s10591-019-09507-8]
51. ـ Valenzuela, s., Halpern, D., & katz, J. (2014). Social network sites, marriage well - being and divorce. Survey and state - level evidence from the United states, journal by Computer in Human Behavior, (36). 94 - 101. [DOI:10.1016/j.chb.2014.03.034]
52. ـ Whitty, M. T. (2008). Liberating or debilitating? An examination of romantic relationships, sexual relationships and friendships on the Net. Computers in Human Behavior, 24(5), 1837-1850. [DOI:10.1016/j.chb.2008.02.009]
53. Widiantari, M. M., Utari, P., & Nurhaeni, I. D. A. (2019, August). Social media effect on divorce. In 1st Annual Internatioal Conference on Social Sciences and Humanities (AICOSH 2019) (pp. 162-167). [DOI:10.2991/aicosh-19.2019.34]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb