Volume 13, Issue 2 (3-2023)                   Social Problems of Iran 2023, 13(2): 195-211 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanimati H, ahmadi T, khademian T. (2023). Globalization and Iranian national identity: a meta-analysis of previous researches in Iran. Social Problems of Iran. 13(2), 195-211.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3404-en.html
1- Department of Sociology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran , H-ghanimati@sbu.ac.ir،
2- Department of Sociology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Abstract:   (668 Views)
Considering the impacts of globalization on weakening or strengthening the Iranian national identity, several studies have been conducted. By adopting a new approach and using meta-analysis, the current research tries to combine the findings of independent and similar studies in this field and, as a result, present an analysis beyond the analyzes that have been done. In fact, the purpose of this research is to meta-analyze the researchers conducted in the field of the impact of globalization on the Iranian national identity in order to obtain a new and clear picture of the current state of researches and shortcomings in this field. The socio-statistical research is the research conducted in the field of the impact of globalization on the national identity, which was obtained through searching in the Moghiran scientific database, the comprehensive portal of humanities, the Normagz specialized journals database, the database of the Academic Jihad Scientific Information Center and Irandoc. Among the researches, after the initial refinement, 17 cases were selected as samples according to meta-analysis criteria. The findings are presented in two sections: systematic review and effect size calculation using comprehensive meta-analysis software (CMA2). The most important weak points of the researches in this field are: the low use of standard questionnaires, the use of multiple and sometimes irrelevant components to measure the variable of globalization and even national identity, the lack of a clear theoretical framework in 17.65% of the researches, little attention to the validity and reliability of the tool. Research In most of the researches, the proposals presented in the conclusion section of the researches are vague and impractical. Also, the effect size calculation shows that globalization has a significant impact on national identity -0.47.

 
Full-Text [PDF 271 kb]   (243 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Political sociology
Received: 2021/09/9 | Accepted: 2022/11/5 | Published: 2023/03/13

References
1. آرمی، آزاد (1383). مطالعه تطبیقی هویت محلی و جهانی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
2. برگر، پیتر و لوکمان، توماس (1399). ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
3. تاجیک، سمیه (1391). هویت ملّی در عصر جهانی‌شدن. مطالعات رسانه‌ای، 7(18): 8-1.
4. توسلی، غلامعباس و قاسمی، یارمحمد (1381). مناسبات قومی و رابطه آن با تحول هویت جمعی؛ مطالعه موردی ایلام. مجله جامعه‌شناسی ایران، 4(4): 25-3.
5. سیف، علی‌اکبر (1399). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
6. شاکری، رضا (1383). رابطه آگاهی و هویت، مجموعه مقالات هویت در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
7. عدلی‌پور، صمد؛ قاسمی، وحید و کیانپور، مسعود (1392). شبکه اجتماعی فیس‌بوک و هویت ملّی جوانان. مطالعات ملّی، 14(4): 164-141.
8. فخار، جلیل؛ دهشیری، محمدرضا؛ مطلبی، مسعود و کمالی‌زاده، محمد (1400). جهانی‌شدن و تأثیر آن بر هویت ملّی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران: بررسی پیمایشی از منظر دانشجویان گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 13(3): 568-547.
9. قصری، محمد (1390). بررسی نقش و ظرفیت مرز در تقویت هویت ملّی در عصر جهانی‌شدن (مورد ایران). پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 4(3): 79-55.
10. گیدنز، آنتونی (1386). جامعه‌شناسی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نی.
11. محمدبخش، بهمن؛ حبی، اکرم و قریشی، فردین (1390). جهانی‌شدن و هویت ملّی دانشجویان دانشگاه تبریز. رفاه اجتماعی، 11(43): 34-7.
12. نوغانی، محسن، میرمحمدتبار، سیداحمد (1396). فراتحلیل: مبانی و کاربردها. تهران: نشر دانشگاهی.
13. نیازی، محسن؛ افرا، هادی؛ نژادی، اعظم و سخایی، ایوب (1397). فراتحلیل رابطه سرمایه فرهنگی و سبک زندگی. جامعه‌شناسی کاربردی، 29(72): 20-1.
14. نیازی، محسن؛ یعقوبی، داریوش؛ سخایی، ایوب و حسینی‌زاده‌آرانی، سیدسعید (1396). فراتحلیل تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روان. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(25): 141-176.
15. Berry, J. W. (2008). Globalization and acculturation, International Journal of Intercultural Relations, 4(32), 328-336. [DOI:10.1016/j.ijintrel.2008.04.001]
16. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9780470743386]
17. Boussebaa, M. (2020). Identity regulation and globalization. In The Oxford Handbook of Identities in Organizations. Oxford: Oxford University Press. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198827115.013.15]
18. Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic press. [DOI:10.4324/9780203771587]
19. Delanty, G., & Kumar, K. (Eds.). (2006). The SAGE handbook of nations and nationalism. Sage. [DOI:10.4135/9781848608061]
20. Friedman, T. L. (2000). The Lexus and the olive tree: Understanding globalization. Farrar, Straus and Giroux.
21. Giddens, A. (2013). The consequences of modernity. John Wiley & Sons.
22. Harvey, D. (1995). Globalization in question. Rethinking marxism, 8(4), 1-17. [DOI:10.1080/08935699508685463]
23. Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D., & Perraton, J. (2000). Global transformations: Politics, economics and culture. In Politics at the Edge (pp. 14-28). Palgrave Macmillan, London. [DOI:10.1057/9780333981689_2]
24. Legrain, P. (2006). The Truth about Globalization. In Conference: How can Lithuania survive on the Global Market.
25. Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
26. Littell, J. H., Corcoran, J., & Pillai, V. (2008). Systematic reviews and meta-analysis. Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195326543.001.0001]
27. Ohmae, K. (1990). The borderless world: Power and Strategy in the Interlinked Economy. London: Collins.
28. Robertson, R. (2000). Globalization: Social theory and global culture. SAGE publications Ltd. [DOI:10.4135/9781446280447]
29. Rosenau, J. N. (1997). Along the domestic-foreign frontier: Exploring governance in a turbulent world (No. 53). Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511549472]
30. Waters, M. (2001). Globalization. Routledge.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb