دوره 13، شماره 2 - ( 12-1401 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 211-195 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanimati H, ahmadi T, khademian T. (2023). Globalization and Iranian national identity: a meta-analysis of previous researches in Iran. Social Problems of Iran. 13(2), 195-211.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3404-fa.html
غنیمتی حسن، احمدی توران، خادمیان طلیعه. جهانی‌شدن و هویت ملّی ایرانی: فراتحلیلی از پژوهش‌های پیشین در ایران مسائل اجتماعی ایران 1401; 13 (2) :211-195

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3404-fa.html


1- استادیار گروه جامعه‌شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، H-ghanimati@sbu.ac.ir،
2- دانشجوی دکتری گروه جامعه‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه جامعه‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (721 مشاهده)
در زمینهٔ تأثیر جهانی‌شدن بر تضعیف یا تقویت هویت ملّی ایرانی، مطالعات متعددی در داخل کشور صورت گرفته است و نویسندگانِ هر یک از این تحقیقات متناسب با شاخۀ علمی خود به تفسیر و تبیین این روابط پرداخته‌اند و یافته‌های برخی از آن‌ها جهانی‌شدن را عاملی تقویت‌کننده و برخی دیگر عاملی تضعیف‌کننده بیان نموده‌اند.
پژوهش حاضر نیز با اتخاذ رویکردی جدید در حوزۀ روش و بهره‌گیری از فراتحلیل، درصدد است یافته‌های مطالعات مستقل و مشابه در این زمینه را ترکیب کند و درنتیجه تحلیلی ورای تحلیل‌های صورت گرفته، ارائه دهد. درواقع، هدف این پژوهش، فراتحلیل پژوهش‌های انجام‌شده درزمینهٔ تأثیر جهانی‌شدن بر هویت ملّی ایرانی است تا از این طریق تصویری جدید و مشخص از وضع فعلی پژوهش‌ها و کاستی‌های این حوزه به دست آید.
جامعه آماری پژوهش، تحقیقات صورت گرفته درزمینهٔ تأثیر جهانی‌شدن بر هویت ملّی است که از طریق جستجو در پایگاه اطلاعات علمی مگیران، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مجلات تخصصی نورمگز، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و ایرانداک به دست آمده‌اند. از بین تحقیقات صورت‌گرفته، پس از پالایش اولیه، 17 مورد با توجه به معیارهای فراتحلیل به‌عنوان نمونه برگزیده شدند. یافته‌ها در دو بخش مرور نظام‌مند و محاسبۀ اندازۀ اثر با استفاده از نرم‌افزار جامع فراتحلیل (CMA2) ارائه شده‌اند.
مهم‌ترین نکات ضعف پژوهش‌های این حوزه عبارت‌اند از: استفادۀ کم از پرسشنامه‌های استاندارد، استفاده از مؤلفه‌های متعدد و گاه بی‌ربط برای اندازه‌گیری متغیر جهانی‌شدن و حتی هویت ملّی، نبود چهارچوب نظری مشخص، کم‌توجهی به اعتبار و پایایی ابزار پژوهش در اکثر تحقیقات، مبهم و غیرکاربردی بودن پیشنهاد‌های ارائه‌شده در بخش نتیجه‌گیری پژوهش‌ها. همچنین، محاسبۀ اندازۀ اثر بیانگر آن است که جهانی‌شدن بر هویت ملّی 47/0- تأثیر معناداری دارد.

 
واژه‌های کلیدی: جهانی‌شدن، هویت ملّی، فراتحلیل.
متن کامل [PDF 271 kb]   (285 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: جامعه‌شناسی سیاسی
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1401/12/22

فهرست منابع
1. آرمی، آزاد (1383). مطالعه تطبیقی هویت محلی و جهانی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
2. برگر، پیتر و لوکمان، توماس (1399). ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
3. تاجیک، سمیه (1391). هویت ملّی در عصر جهانی‌شدن. مطالعات رسانه‌ای، 7(18): 8-1.
4. توسلی، غلامعباس و قاسمی، یارمحمد (1381). مناسبات قومی و رابطه آن با تحول هویت جمعی؛ مطالعه موردی ایلام. مجله جامعه‌شناسی ایران، 4(4): 25-3.
5. سیف، علی‌اکبر (1399). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
6. شاکری، رضا (1383). رابطه آگاهی و هویت، مجموعه مقالات هویت در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
7. عدلی‌پور، صمد؛ قاسمی، وحید و کیانپور، مسعود (1392). شبکه اجتماعی فیس‌بوک و هویت ملّی جوانان. مطالعات ملّی، 14(4): 164-141.
8. فخار، جلیل؛ دهشیری، محمدرضا؛ مطلبی، مسعود و کمالی‌زاده، محمد (1400). جهانی‌شدن و تأثیر آن بر هویت ملّی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران: بررسی پیمایشی از منظر دانشجویان گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 13(3): 568-547.
9. قصری، محمد (1390). بررسی نقش و ظرفیت مرز در تقویت هویت ملّی در عصر جهانی‌شدن (مورد ایران). پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 4(3): 79-55.
10. گیدنز، آنتونی (1386). جامعه‌شناسی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نی.
11. محمدبخش، بهمن؛ حبی، اکرم و قریشی، فردین (1390). جهانی‌شدن و هویت ملّی دانشجویان دانشگاه تبریز. رفاه اجتماعی، 11(43): 34-7.
12. نوغانی، محسن، میرمحمدتبار، سیداحمد (1396). فراتحلیل: مبانی و کاربردها. تهران: نشر دانشگاهی.
13. نیازی، محسن؛ افرا، هادی؛ نژادی، اعظم و سخایی، ایوب (1397). فراتحلیل رابطه سرمایه فرهنگی و سبک زندگی. جامعه‌شناسی کاربردی، 29(72): 20-1.
14. نیازی، محسن؛ یعقوبی، داریوش؛ سخایی، ایوب و حسینی‌زاده‌آرانی، سیدسعید (1396). فراتحلیل تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روان. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(25): 141-176.
15. Berry, J. W. (2008). Globalization and acculturation, International Journal of Intercultural Relations, 4(32), 328-336. [DOI:10.1016/j.ijintrel.2008.04.001]
16. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9780470743386]
17. Boussebaa, M. (2020). Identity regulation and globalization. In The Oxford Handbook of Identities in Organizations. Oxford: Oxford University Press. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198827115.013.15]
18. Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic press. [DOI:10.4324/9780203771587]
19. Delanty, G., & Kumar, K. (Eds.). (2006). The SAGE handbook of nations and nationalism. Sage. [DOI:10.4135/9781848608061]
20. Friedman, T. L. (2000). The Lexus and the olive tree: Understanding globalization. Farrar, Straus and Giroux.
21. Giddens, A. (2013). The consequences of modernity. John Wiley & Sons.
22. Harvey, D. (1995). Globalization in question. Rethinking marxism, 8(4), 1-17. [DOI:10.1080/08935699508685463]
23. Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D., & Perraton, J. (2000). Global transformations: Politics, economics and culture. In Politics at the Edge (pp. 14-28). Palgrave Macmillan, London. [DOI:10.1057/9780333981689_2]
24. Legrain, P. (2006). The Truth about Globalization. In Conference: How can Lithuania survive on the Global Market.
25. Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
26. Littell, J. H., Corcoran, J., & Pillai, V. (2008). Systematic reviews and meta-analysis. Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195326543.001.0001]
27. Ohmae, K. (1990). The borderless world: Power and Strategy in the Interlinked Economy. London: Collins.
28. Robertson, R. (2000). Globalization: Social theory and global culture. SAGE publications Ltd. [DOI:10.4135/9781446280447]
29. Rosenau, J. N. (1997). Along the domestic-foreign frontier: Exploring governance in a turbulent world (No. 53). Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511549472]
30. Waters, M. (2001). Globalization. Routledge.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb