Volume 13, Issue 2 (3-2023)                   Social Problems of Iran 2023, 13(2): 85-122 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademi Kelelu M, Khodayi S M, Rahimi B. (2023). Identifying and ranking barriers to employment of university graduates in the Iranian labor market. Social Problems of Iran. 13(2), 85-122.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3500-en.html
1- Assistant Professor, Department of Society and Progress, Presidential Institute of Technology Studies, Tehran, Iran , khademi@tsi.ir
2- Researcher at Presedential Institute of Technology Studies, Tehran, Iran
3- Presidential Technology Studies Researcher, Tehran, Iran
Abstract:   (519 Views)
The purpose of the present research is to identify and rank the employment barriers of university graduates in the Iranian labor market. This research is among the applied researches that have been conducted with a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach. The qualitative part was done using the meta-analysis method and as a result, during a seven-step process, a total of 52 documents were selected and analyzed as samples of the qualitative part. The quantitative part of the research was also done using the descriptive method and using the survey method. Sampling was done using criterion sampling technique and80 experts participated in the research. Qualitative part data was analyzed by content analysis method, using thematic content analysis technique and with the help of MAXQDA20 software, and quantitative part data was analyzed using descriptive and inferential statistics and using structural equation modeling technique with the help of Smart PLS software. The findings of the qualitative section in the form of 7 factors including; Economic, educational, structural, political, business, cultural and human resources factors were calculated. Also, the results of the expert opinion survey showed that other than the human resource factor, other factors can be considered as obstacles to the employment of university graduates in the Iranian labor market, among which the economic factor is the most important and the cultural factor is the least important. The general results of the research show that in order to remove these obstacles and get out of the existing situation, measures such as; It is inevitable to revise university educations, create culture, launch a comprehensive labor market information system, revise university courses, etc.



 
Full-Text [PDF 791 kb]   (191 Downloads)    
Type of Article: Original Research |
Received: 2022/06/8 | Accepted: 2023/01/24 | Published: 2023/03/19

References
1. باغفلکی، افشین و پرتدین، شیما (1396). بررسی عوامل مؤثر بر بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. دوفصلنامه جمعیت، شماره 101 و 102: 59-84.
2. خادمی‌کله‌لو، محمد و رحیمی، بهروز (1400). شناسایی روندهای اثرگذار بر مشاغل و مهارت‌ها؛ تحول بازار کار حال و آینده. ششمین کنفرانس ملّی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، (25 و 26 آذرماه)، مازندران.
3. درویشان، علی؛ تسلیمی، محمد سعید و حکیم‌زاده، رضوان (1398). طراحی مدل مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، دوره 10، شماره 19: 7-39.
4. سیف‌اللهی، سیف‌الله؛ صنعت‌خواه، علیرضا (1386). بررسی انتقادی تحقیق‌ها و منابع اسنادی موجود در خصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در ایران. فصلنامه تغییرات اجتماعی و فرهنگی، دوره 3، شماره 4: 62-81.
5. صالحی‌عمرانی، ابراهیم (1385). وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان زن: مطالعه موردی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 1، شماره 12: 41-60.
6. صالحی‌عمران، ابراهیم. (1386). جامعه، کار و مشاغل: مروری بر نقش مهارت‌های اشتغال‌زا در بازار کار. تهران: سمت.
7. عبدالله‌زاده‌سلماسی، علی؛ انوری، مسعود؛ انوری، نادر و شریفی، سبحان (1394). نقش مراکز آموزش عالی در اشتغال و کارآفرینی. فصلنامه مهارت‌آموزی، دوره 4، شماره 14: 7-20.
8. غلامرضایی، شیرین؛ بهادری، مهشید و غلامرضایی، سعید (1392). چالش‌ها و سازوکارهای اشتغال دانش‌آموختگان رشته جنگلداری از طریق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، دوره 44، شمار 1: 143-151.
9. کریمی، سپیده (1396). بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دوره‌های علمی-کاربردی جهاد کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی زنجان و قزوین). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.
10. قائدرحمت، الهه (1396). بررسی عوامل مرتبط با وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شهر یزد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
11. ملک‌پور، علی و محمدی، فؤاد (1392). بررسی زمینه‌ها و موانع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مقطع کارشناسی رشته‌های علوم انسانی شهرستان بیجار. مجله کار و جامعه، شماره 157: 24-37.
12. مرکز آمار ایران (1401). داده‌ها و اطلاعات جمعیت و نیروی کار. بازیابی در تاریخ (20/01/1401). قابل‌دسترسی از: https://www.amar.org.ir
13. مهرعلی‌زاده، یداله و آرمن، سیدعزیز (1386). بررسی بازار کار دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ایران. دوماهنامه دانشور رفتار، دوره 14، شماره 26: 73-86.
14. هادی‌زاده، مریم؛ خسروی، علی‌اکبر؛ عصاره، علیرضا و نوروززاده، رضا (1399). نقش برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان نظام‌های مهارتی (مطالعه موردی: دانشگاه جامع علمی کاربردی). فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره 11، شماره 44: 103-128.
15. Bond university. (2015). 8 ways to enhance your students' graduate employability. Retrieve 11 October 2016 from: https://bond.edu.au.
16. Commonwealth of Australia. (2007). Graduate Employability skills. Retrieve 11 October 2016 from: http://aces.shu.ac.uk/employability/resources.
17. Center for Higher Education Policy Study. (2011). Perspectives on Higher Education and the labor market. Retrieve 13 October 2016 from: https://www.utwente.nl/bms/cheps/.
18. Department for business, Innovation & Skills. (2011). Supporting Graduate Employability: HEI Practice in Other Countries.. Retrieve 12 October 2016 from: https://www.gov.uk/government/publications.
19. Department for business, Innovation & Skills. (2011). Supporting Graduate Employability: HEI Practice in Other Countries.. Retrieve 12 October 2016 from: https://www.gov.uk/government/publications.
20. Huu, A. T., Nhat, T. T., Thanh, T. C. T., & Hoàng, G. L. The reason why the unemployment rate of college graduates is increasing: Case study in Ho Chi Minh City, Vietnam.
21. Herbert, I. P., Rothwell, A. T., Glover, J. L., & Lambert, S. A. (2020). Graduate employability, employment prospects and work-readiness in the changing field of professional work. The International Journal of Management Education, 18(2), 100378. [DOI:10.1016/j.ijme.2020.100378]
22. HEFCE. (2016). Funding for higher education in England for 2016-17: HEFCE grant letter from BIS. Retrieve 11 October 2016 from: http://www.hefce.ac.uk/news/newsarchive.
23. Hobbs, C. (2008). "Enhancing Skills in the Eastern Caribbean". A Paper Presented at World Bank Institute Course on Strategic Choices for Education Reform, July 14-25, Washington, DC.
24. Hossain, M. I., Yagamaran, K., Afrin, T., Limon, N., Nasiruzzaman, M., & Karim, A. M. (2018). Factors influencing unemployment among fresh graduates: A case study in Klang Valley, Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(9), 1494-1507. [DOI:10.6007/IJARBSS/v8-i9/4859]
25. Kadir, J. M. A., Naghavi, N., & Subramaniam, G. (2020). Unemployment among graduates-Is there a mismatch?. International Journal of Asian Social Science, 10(10), 583-592. [DOI:10.18488/journal.1.2020.1010.583.592]
26. Kagaari, J. R. (2007). Evaluation of the effects of vocational choice and practical training on students' employability. Journal of European Industrial Training. [DOI:10.1108/03090590710772640]
27. ILO. (2020). Indicator description: Unemployment rate. Retrieved from https://ilostat.ilo.org/resources/concepts-and-definitions/description-unemployment-rate/.
28. Majumder, Rajarshi. (2013). "Unemployment among Educated Youth: Implications for India's Demographic Dividend". Working Paper, MPRA Paper No. 46881, posted 10. May 2013 06:57 UTC.
29. Puukka, j. (2015). Policy Measures to support higher education employability. Retrieve 15 October 2016 from: http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm pdf.
30. SCI. (2020). Results of the workforce survey plan. Retrieved from Tehran: https://amar.org.ir/Portals/0/News/1399/bikari%2099-3.pdf.
31. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
32. Somalingam, A., & Shanthakumari, R. (2013). Testing and exploring graduate employability skills and competencies. International Journal of Advancement in Education and social sciences, 1(2), 36-46.
33. UNISTATS. (2016). About Unistats (compare official course data from universities and colleges). Retrieve 17 October 2016 from: http://unistats.direct.gov.uk/find-out-more/.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb