دوره 13، شماره 2 - ( 12-1401 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 122-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademi Kelelu M, Khodayi S M, Rahimi B. (2023). Identifying and ranking barriers to employment of university graduates in the Iranian labor market. Social Problems of Iran. 13(2), 85-122.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3500-fa.html
خادمی کله لو محمد، خدایی سید محمد، رحیمی بهروز. شناسایی و رتبه‌بندی موانع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار ایران مسائل اجتماعی ایران 1401; 13 (2) :122-85

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3500-fa.html


1- استادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران ، khademi@tsi.ir
2- دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه رجاء، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران
3- پژوهشگر مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران
چکیده:   (509 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، هدف شناسایی و رتبه‌بندی موانع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار ایران است. این پژوهش در زمرۀ تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی-کمّی) انجام‌شده است. بخش کیفی با بهره‌گیری از روش فراترکیب صورت گرفت و درنتیجه طی یک فرایند هفت‌مرحله‌ای، درمجموع 52 سند به‌عنوان نمونۀ بخش کیفی انتخاب و تحلیل شد. بخش کمّی پژوهش نیز به روش توصیفی و بهره‌گیری از شیوۀ پیمایش صورت گرفت. نمونه‌گیری با استفاده از تکنیک نمونه‌گیری ملاکی انجام شد و 80 نفر از خبرگان در پژوهش مشارکت داشتند. داده‌های بخش کیفی به روش تحلیل محتوا، با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای مضمونی و به کمک نرم‌افزار MAXQDA20 و داده‌های بخش کمّی با استفاده از آماره‌های توصیفی و استنباطی و با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار Smart PLS تحلیل شد. یافته‌های بخش کیفی در قالب 7 عامل شامل عوامل اقتصادی، آموزشی، ساختاری، سیاسی، محیط کسب‌وکار، فرهنگی و نیروی انسانی احصا گردید. همچنین نتایج بررسی نظر خبرگان نشان داد به‌جز عامل نیروی انسانی، می‌توان سایر عوامل را به‌عنوان موانع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار ایران در نظر گرفت که در بین آن‌ها عامل اقتصادی مهم‌ترین و عامل فرهنگی کم‌اهمیت‌ترین اولویت را دارند.


 
متن کامل [PDF 791 kb]   (186 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1401/3/18 | پذیرش: 1401/11/4 | انتشار: 1401/12/28

فهرست منابع
1. باغفلکی، افشین و پرتدین، شیما (1396). بررسی عوامل مؤثر بر بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. دوفصلنامه جمعیت، شماره 101 و 102: 59-84.
2. خادمی‌کله‌لو، محمد و رحیمی، بهروز (1400). شناسایی روندهای اثرگذار بر مشاغل و مهارت‌ها؛ تحول بازار کار حال و آینده. ششمین کنفرانس ملّی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، (25 و 26 آذرماه)، مازندران.
3. درویشان، علی؛ تسلیمی، محمد سعید و حکیم‌زاده، رضوان (1398). طراحی مدل مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، دوره 10، شماره 19: 7-39.
4. سیف‌اللهی، سیف‌الله؛ صنعت‌خواه، علیرضا (1386). بررسی انتقادی تحقیق‌ها و منابع اسنادی موجود در خصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در ایران. فصلنامه تغییرات اجتماعی و فرهنگی، دوره 3، شماره 4: 62-81.
5. صالحی‌عمرانی، ابراهیم (1385). وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان زن: مطالعه موردی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 1، شماره 12: 41-60.
6. صالحی‌عمران، ابراهیم. (1386). جامعه، کار و مشاغل: مروری بر نقش مهارت‌های اشتغال‌زا در بازار کار. تهران: سمت.
7. عبدالله‌زاده‌سلماسی، علی؛ انوری، مسعود؛ انوری، نادر و شریفی، سبحان (1394). نقش مراکز آموزش عالی در اشتغال و کارآفرینی. فصلنامه مهارت‌آموزی، دوره 4، شماره 14: 7-20.
8. غلامرضایی، شیرین؛ بهادری، مهشید و غلامرضایی، سعید (1392). چالش‌ها و سازوکارهای اشتغال دانش‌آموختگان رشته جنگلداری از طریق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، دوره 44، شمار 1: 143-151.
9. کریمی، سپیده (1396). بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دوره‌های علمی-کاربردی جهاد کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی زنجان و قزوین). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.
10. قائدرحمت، الهه (1396). بررسی عوامل مرتبط با وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شهر یزد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
11. ملک‌پور، علی و محمدی، فؤاد (1392). بررسی زمینه‌ها و موانع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مقطع کارشناسی رشته‌های علوم انسانی شهرستان بیجار. مجله کار و جامعه، شماره 157: 24-37.
12. مرکز آمار ایران (1401). داده‌ها و اطلاعات جمعیت و نیروی کار. بازیابی در تاریخ (20/01/1401). قابل‌دسترسی از: https://www.amar.org.ir
13. مهرعلی‌زاده، یداله و آرمن، سیدعزیز (1386). بررسی بازار کار دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ایران. دوماهنامه دانشور رفتار، دوره 14، شماره 26: 73-86.
14. هادی‌زاده، مریم؛ خسروی، علی‌اکبر؛ عصاره، علیرضا و نوروززاده، رضا (1399). نقش برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان نظام‌های مهارتی (مطالعه موردی: دانشگاه جامع علمی کاربردی). فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره 11، شماره 44: 103-128.
15. Bond university. (2015). 8 ways to enhance your students' graduate employability. Retrieve 11 October 2016 from: https://bond.edu.au.
16. Commonwealth of Australia. (2007). Graduate Employability skills. Retrieve 11 October 2016 from: http://aces.shu.ac.uk/employability/resources.
17. Center for Higher Education Policy Study. (2011). Perspectives on Higher Education and the labor market. Retrieve 13 October 2016 from: https://www.utwente.nl/bms/cheps/.
18. Department for business, Innovation & Skills. (2011). Supporting Graduate Employability: HEI Practice in Other Countries.. Retrieve 12 October 2016 from: https://www.gov.uk/government/publications.
19. Department for business, Innovation & Skills. (2011). Supporting Graduate Employability: HEI Practice in Other Countries.. Retrieve 12 October 2016 from: https://www.gov.uk/government/publications.
20. Huu, A. T., Nhat, T. T., Thanh, T. C. T., & Hoàng, G. L. The reason why the unemployment rate of college graduates is increasing: Case study in Ho Chi Minh City, Vietnam.
21. Herbert, I. P., Rothwell, A. T., Glover, J. L., & Lambert, S. A. (2020). Graduate employability, employment prospects and work-readiness in the changing field of professional work. The International Journal of Management Education, 18(2), 100378. [DOI:10.1016/j.ijme.2020.100378]
22. HEFCE. (2016). Funding for higher education in England for 2016-17: HEFCE grant letter from BIS. Retrieve 11 October 2016 from: http://www.hefce.ac.uk/news/newsarchive.
23. Hobbs, C. (2008). "Enhancing Skills in the Eastern Caribbean". A Paper Presented at World Bank Institute Course on Strategic Choices for Education Reform, July 14-25, Washington, DC.
24. Hossain, M. I., Yagamaran, K., Afrin, T., Limon, N., Nasiruzzaman, M., & Karim, A. M. (2018). Factors influencing unemployment among fresh graduates: A case study in Klang Valley, Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(9), 1494-1507. [DOI:10.6007/IJARBSS/v8-i9/4859]
25. Kadir, J. M. A., Naghavi, N., & Subramaniam, G. (2020). Unemployment among graduates-Is there a mismatch?. International Journal of Asian Social Science, 10(10), 583-592. [DOI:10.18488/journal.1.2020.1010.583.592]
26. Kagaari, J. R. (2007). Evaluation of the effects of vocational choice and practical training on students' employability. Journal of European Industrial Training. [DOI:10.1108/03090590710772640]
27. ILO. (2020). Indicator description: Unemployment rate. Retrieved from https://ilostat.ilo.org/resources/concepts-and-definitions/description-unemployment-rate/.
28. Majumder, Rajarshi. (2013). "Unemployment among Educated Youth: Implications for India's Demographic Dividend". Working Paper, MPRA Paper No. 46881, posted 10. May 2013 06:57 UTC.
29. Puukka, j. (2015). Policy Measures to support higher education employability. Retrieve 15 October 2016 from: http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm pdf.
30. SCI. (2020). Results of the workforce survey plan. Retrieved from Tehran: https://amar.org.ir/Portals/0/News/1399/bikari%2099-3.pdf.
31. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
32. Somalingam, A., & Shanthakumari, R. (2013). Testing and exploring graduate employability skills and competencies. International Journal of Advancement in Education and social sciences, 1(2), 36-46.
33. UNISTATS. (2016). About Unistats (compare official course data from universities and colleges). Retrieve 17 October 2016 from: http://unistats.direct.gov.uk/find-out-more/.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb