Volume 10, Issue 2 (2-2020)                   مسائل اجتماعی ایران 2020, 10(2): 193-216 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghyasvand A, Rezazadeh Harati S. Girls' Tendency to Watch Football Matches in the Stadium and the Factors Affecting It. مسائل اجتماعی ایران. 2020; 10 (2) :193-216
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3171-en.html
Abstract:   (906 Views)
Today, women's access to social spaces and areas is one of their most important concerns. This study aims to investigate the tendency of women to watch men's soccer and the factors affecting it. The population of the study is "all girl students of Tehran Universities in 2018". The sample size estimated by Cochran formula is 495 persons. Finally, data were collected through questionnaire by multistage cluster sampling from four universities including Allameh Tabataba'i, Tehran, Shahid Beheshti University and Azad University of Science Research. In terms of girls' tendency to go to the stadium, about 15 percent of them would never go if the stadium was opened, 25 percent were skeptical, and 65 percent were willing to go to the stadium. This finding, along with the condition of watching football matches on television, reflects a rethinking of women's identities as they move from "watching football" to "becoming a footballer". Also among the social factors influencing the tendency of girls, in the first stage, their agency can be analyzed more at the individual level with the aim and experience of excitement and in the second level as reducing the limitations of the political system towards women in the society. Some of the prominent feminist attitudes serve two previous purposes.
 
Full-Text [PDF 396 kb]   (388 Downloads)    
Type of Study: پژوهشی |
Received: 2020/03/13 | Accepted: 2020/03/13 | Published: 2020/03/13

References
1. ابراهیمی، قربانعلی، علی عسگری و محمد رضا نیک‌نژاد (۱۳۸۹) «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان نسبت به مشارکت در ورزش به‌عنوان تماشاچی». پژوهش‌نامۀ علوم ورزشی، دورۀ ششم، شمارۀ 11: 61-74.
2. بارون، رابرت، دان بیرن، و نایلا برنسکامب (1391) روانشناسی اجتماعی. ترجمۀ یوسف کریمی، تهران: روان.
3. بلیکی، نورمن (1384) طراحی پژوهش های اجتماعی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی.
4. تمدن، رویا (۱۳۸۷) «زنان و فضاهای شهری»، مجلۀ جسارت‌های شهرسازی، شمارۀ ۲۴ و ۲۵: 20-30.
5. توانا سهیل و معصومه شفیعی (1394) «تفکیک جنسیتی در فضای شهری: مطالعۀ بوستان بهشت مادران» مجله جامعه شناسی ایران، دورۀ شانزدهم، شمارۀ 2 : 107-134.
6. جنکینز، ریچارد (۱۳۸۱) هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه .
7. جیولیونوتی، ریچارد (۱۳۹۱) نظریه‌های جامعه‌شناسی انتقادی در ورزش، ترجمۀ افسانه توسلی، تهران: علم.
8. چلبی، مسعود (۱۳۸۵) جامعه‌شناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نی.
9. دوفرانس،ژآک (۱۳۸۵) جامعه‌شناسی ورزش، ترجمۀ عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا.
10. رشیدی، طلا و عباس ملک حسینی (۱۳۹۳) «مدرنیته و تأثیر آن بر هویت‌یابی زنان در فضاهای عمومی شهری (مورد مطالعه: پارک ائل گلی تبریز)» پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، دورۀ دوم، شمارۀ 3: 343-370.
11. سلطانی گردفرامرزی، مهدی (۱۳۸۵) «نمایش جنسیت در سینمای ایران»، پژوهش زنان، دورۀ چهارم، شمارۀ ۱ و ۲: ۹۱-۶۱ .
12. عبداللهیان، حمید (۱۳۸۱) «فوتبال و کشف علائم تغییرات فرهنگی»، نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ ۱۹: ۱۰۴-۹۳.
13. علیرضانژاد، سهیلا و حسن سرائی (۱۳۸۵) «زن در عرصۀ عمومی: مطالعه‌ای در مورد فضاهای عمومی در دسترس زنان شهری و تغییرات آن»، نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ ۳0: 123-149.
14. غیاثوند، احمد (۱۳۹۳). «تأثیر فضاهای شهری مدرن بر بازاندیشی هویت جنسیتی زنان»، مطالعات جنسیت و خانواده، 1: ۸۰-۸۹.
15. غیاثوند، احمد (1397) تحلیل پیشرفته مدل‌یابی معادلات ساختار با کاربرد Smart PLS.، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
16. فخارطوسی، جواد (۱۳۹۷) حضور زنان در ورزشگاه: پژوهشی فقهی، پژوهشکده فقه و حقوق، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به سفارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری.
17. قدیمی، بهرام، مجید حیدری چروده و اصغر سعیدی (۱۳۹۰) ورزش همگانی و شهروندان تهرانی، تهران: جامعه و فرهنگ .
18. قراخانلو، رضا و فریده نسیان ( ۱۳۸۶) «بررسی نگرش اقشار مختلف دربارۀ حضور زن در میدان‌ها و رقابت‌های ورزشی مردان»، پژوهش در علوم ورزشی، شمارۀ 17: 33-55.
19. کواکلی ، جان.جی . هانینال، کریس و همکاران ( ۱۳۹۶) ورزش در جامعه: موضوعات و مباحث در استرالیا و نیوزیلند، ترجمۀ سید احمد نژاد سجادی، حسین اکبری یزدی، سارا بوژ مهرانی و حسین بخشنده، تهران: علمی و فرهنگی کتیبه.
20. کوثری، مسعود و امیرعلی تفرشی (1395) «تحلیل گفتمان شبکه کودک «جم جونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه»، مجلۀ مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال هفدهم، شمارۀ 36: 53 - 83.
21. گروسی، سعیده (1395) جنسیت، جامعه و جامعه‌شناسی. تهران: جامعه‌شناسان.
22. گیدنز، آنتونی (۱۳۸5) جامعه شناسی. ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی.
23. مدنی‌پور، علی (۱۳۷۹) طراحی فضاهای شهری؛ نگرشی بر فرایندهای اجتماعی-مکانی، ترجمۀ فرهاد مرتضایی، تهران: شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری.
24. نظرسنجی: نگرش مردم به مسائل روز کشور (1396) مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، http://ispa.ir، تاریخ بازدید: 25/6/1396
25. منینگ، فلیپ (1380) ایروینگ گافمن و جامعه‌شناسی نوین، ترجمۀ ثریا کامکار، تهران: مؤلف ثریا کامکار.
26. هیلگارد ارنست روپینکوت ، ریتال اتکینسون ، ریچارد سی( ۱۳96) ترجمۀ محمد تقی برهانی و دیگران، تهران: رشد.
27. Ajzen, I. & Fishbein, M. (2005) “The Influence of Attitudes on Behavior”, In Albarracin, B., Johnson, T. and Zanna, M. P. (Eds.), The Handbook of Attitudes: 173-211..
28. Allison, Lincoln (2000) “Sport and Nationalism”, in J. Coakley & E. Dunning (Eds.), Handbook of Sports Studies, London: Sage: 344-355.
29. Bairner, Alan (2001) Sport, Nationalism, and Globalization: European and North American Perspective, Albany: State University of New York Press.
30. Chin, W. W., & Newsted, P. R. (2010) “Structural Equation Modeling Analysis with Small Samples Using Partial Least Squares”, in R. H. Hoyle (Ed.), Statistical Sgies for Small Sample Research, Thousand Oaks, CA: Sage Publications: 341-307.
31. James, D., Jeffrey, L., & Ridinger, Lynn (2002) “Female and Male Sport: Consumption Motives”, Journal of Sport Behavior, 25 (3): 261-275.
32. Dietz-Uhler, B., Harrick, E. A., End, C., & Jacquemotte, L. (2000) “Sex Differences in Sport Fan Behavior and Reasons for Being a Sport Fan”, Journal of Sport Behavior, 23 (3): 219-231.
33. Oyle, J. A & M. A. Paludi (1998) Sex and Gender, The Human Experience, Bostone: Mc Graw Hill.
34. Drummond, Murray (2002) “Sport and Images of Masculinity: The Meaning of Relationships in the Life Course Ofmale Athletes”, Journal of Men’s Studies, 10 (2): 129-141.
35. Frank, Sybillie & Steets, Slike (2010) Stadium Worlds (Footbal, Space and the Built Environment), USA and Canada: Routledge.
36. Frank. Sybille & Silke Steets (2010) Stadium Worlds: Football, Space and the Built, Routledge, Routledge.
37. Goffman, E. (1976) Gender Advertisements, Studies in the Anthropology of VisualCommunication, 3: 69-154.
38. Goffman, Erving (1997) The Goffman Reader, New Jersey: Blackwell Publisher Ltd.
39. Hallinan, Chris & Burke, Michael (2005) “Transition Game: Globalisation and the Marketing of a Suburban "Nationalised" Basketball Team in Australia”, International Journal of Sport Management & Marketing, 1: 127-40.
40. Kosari, Masoud & Tafreshi, Amirali (2017) “Identity of Women in the Second Pahlavi Regime: A Case Study of Zan-e -Rooz Magazine and the Shah’s Speeches about Women”, Journal of Iran Culture Research, 10 (1): 145-175.
41. Maguire, Joseph (1999) Global Sport: Identities, Societies, Civilizations, Cambridge: Polity Press.
42. Massey, D. (1994) Space, Place and Gender. London and Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
43. Miller, Toby, Lawrence, Geoffrey, McKay, Jim, & Rowe, David (2001) Clobalisation and Sport: Playing the World, London: Sage.
44. Parker. Andrew (2006) “Lifeling Learning to Labour: Apprenticeship, Masculinity and Communities of Practice”, British Educational Research Journal, 32: 687-701.
45. Pearson, Kent (1979) Surfing Subcultures of Australia and New Zealand, Queensland: University of Queensland Press.
46. Poulton, Emma (2004) “Mediated Patriot Games: The Construction and Representation of National Identities in the British Television Production of Euro '96'”, International Review for the Sociology of Sport, 39 (4): 437-55.
47. Russo, N, F (1976) “The Motherhood Mandate”, Journal of Social Issues, 32: 143-153.
48. Sam, Michael P. (2003) “What's the Big Idea? Reading the Rhetoric of a National Sport Policy Process, Sociology of Sport Journal, 20 (3): 189-213.
49. Sato, Daisuke (2005). Sport and Identity in Tunisia. International [Oumai of Sport and Health Science], 3, 27-34.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb