شمارۀ جدید فصلنامه (تابستان 1403) منتشر شد


Volume 9, Issue 1 (9-2018)                   Social Problems of Iran 2018, 9(1): 125-146 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirshams Shahshahani S, Tabatabai A S, Aminin E. (2018). Representation of Gender Stereotypes in Persian Rap Music. Social Problems of Iran. 9(1), 125-146.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2910-en.html
1- , std_ehsan.aminian@khu.ac.ir
Abstract:   (4704 Views)
Current research patterns and analyzes representations of gender stereotypes in Persian rap music. This study uses qualitative content analysis method and reviews 95 Persian rap songs using non-probabilistic and purposeful sampling method. Related categories of gender stereotyped in Persian rap are thus identified and analyzed.
There are three identifiable major categories and ten sub categories. The main issues in women's representation in the Persian rap are "Woman in Subordinate Position" (with subcategories of Traditional mother, girl victim in acute social conditions, men’s preferred role for women and failed woman) and "Cheating Woman" (with sub-categories of girl as Sexual Subject and Faithless lover) and men are also in the main category of "man in an upright position" (with the subcategories of friendly relations based on masculinity, role of the father in the family, fathers’ acute social conditions, Masculine authority, Profit-oriented man) in the Persian rap, and their themes can be analyzed in line with existing gender stereotypes.
In a final analysis, many of the Persian rappers’ songs are masculine and their audience are men. In these poems, a woman under patriarchal intellectual space and dominant gender stereotypes in society is unconsciously ignored as a goal and subject, and basically, women, their identities and their concerns do not have a place in these poems. Even in a lot of social songs and Persian rap protest songs The expression of women's issues in the Iranian society has been expressed in male perspective, which can be said to lead to the reproduction of the same unequal social structures in society against women.
Full-Text [PDF 1237 kb]   (2037 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Security
Received: 2018/08/27 | Accepted: 2018/08/27 | Published: 2018/08/27

References
1. ازکمپ، استوارت (1377) روان¬شناسی ¬اجتماعی¬ کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد: آستان قدس ¬رضوی.
2. استراوس، انسلم و جولیت کربین (1385) اصول روش¬ تحقیق ¬کیفی، نظریه ¬مبنایی، رویه¬ها و شیوه¬ها، ترجمه ابراهیم ¬افشار، تهران: نی.
3. استریانی، دومینیک (1384) مقدمه¬ای بر نظریه¬های فرهنگ¬ عامه، ترجمه ثریا پاک¬نظر، تهران: گام¬نو.
4. اسماعیل¬پور، خلیل (1378) مقایسه باورهای افراد مجرد و متأهل در مورد نقش زن و شوهر در خانواده، پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد، دانشگاه علامه¬ طباطبایی، تهران.
5. اعزازی، شهلا (1380) خشونت¬ خانوادگی: زنان¬ کتک¬خورده، تهران: سالی.
6. ـــــــــــــ (1380) «بازتاب چشمداشت¬های ¬اجتماعی در تلویزیون»، پژوهش ¬زنان، دوره 1، شمارة1: 101ـ131.
7. باردن، لورنس (1374) تحلیل ¬محتوا، ترجمه ملیحه ¬آشتیانی و محمد یمنی ¬دوزی ¬سرخابی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
8. بنكدار، سروش (1390) بررسی الگوی¬ استفاده از موسیقی در بین نوجوانان و جوانان، تهران: پژوهشگاه ¬فرهنگ، هنر و ارتباطات.
9. پستمن، نیل (1373) زندگی ¬در عیش مردن¬ در خوشی، ترجمه صادق ¬طباطبایی، تهران: سروش.
10. جواهری فاطمه، سیدحسین سراج زاده و سمیه شکفته (1391) «موسیقی زیرزمینی، بازنمای دغدغه‌های اجتماعی جوانان»، فصلنامه مطالعات فر هنگ - ارتباطات، دورة هجدهم، شمارة 13: 7- 34.
11. خادمی، حسن (1388) «بررسی ویژگی¬های پدیده¬ اجتماعی¬ موسیقی رپ ¬فارسی و میزان محبوبیت و عمومیت آن در ایران با تأکید بر جوانان و نوجوانان 12 تا 29 ساله شهر تهران»، فصلنامه مطالعات¬ فرهنگی و ارتباطات، سال ¬5، شمارة 16: 25ـ56.
12. خمسه، اکرم (1383) «بررسی طرح‌واره¬های نقش ¬جنسیتی و کلیشه¬های¬ فرهنگی در دانشجویان ¬دختر»، مطالعات ¬زنان، سال 2، شمارة 6: 134ـ115.
13. راودراد، اعظم و سحر فائقی (1394) «بازنمایی معضلات ¬اجتماعی جامعه در موسیقی رپ اجتماعی ایرانی مطالعهموردی؛ متن آهنگ‌های یاس»، مطالعات فرهنگ‌ـ‌ارتباطات، سال 16، شمارة63: 39ـ62.
14. رایف، دانیل، استفن لیسی، و فردریک ¬جی. فیکو (1381) تحلیل پیام¬های رسانه¬ای: کاربرد تحلیل¬ محتوای¬ کمی در تحقیق، ترجمه مهدخت ¬بروجردی ¬علوی، تهران: سروش.
15. رفیع¬پور، فرامرز (1378) وسایل ارتباط¬ جمعی و تغییر ارزش¬های ¬اجتماعی، تهران: کتاب¬فرا.
16. ساروخانی، باقر (1380) روش¬های¬ تحقیق در علوم¬ اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم ¬انسانی و مطالعات ¬فرهنگی.
17. سلطانی¬گرد فرامرزی، مهدی (1385) «نمایش ¬جنسیت در سینمای ¬ایران»، مجله پژوهش -زنان، شمارة 1و 2: 61ـ91.
18. شكوری، علی و امیرحسین غلامزاده (1389) «منش و سبك مصرف ¬موسیقی»، مجله جهانی رسانه، دوره 5، شمارة2: 52ـ70.
19. شمیسا، سیروس و علی حسین¬پور (1380) «جریان سمبولیسم ¬اجتماعی در شعر معاصر ایران»، مدرس علوم ¬انسانی، شمارة 20: 27ـ42.
20. شهشهانی، سهیلا (1380) چارچوب ¬مفهومی جنسیت، نگرشی بر تحلیل ¬جنسیتی در ایران، گردآوری و تنظیم: نسرین ¬جزمی، تهران: دانشگاه ¬شهید ¬بهشتی.
21. ــــــــــــــــــ (1390) «آوای¬ موسیقی در تهران»، ترجمه نگین ¬مرزی، مجله فرهنگ ¬و انسان، سال 7، شمارة 1: 193ـ209.
22. صمیم، رضا و وحید ¬قاسمی (1388) «گرایش به مصرف گونه¬های موسیقی ¬مردم¬پسند و میزان پرخاشگری در میان دانشجویان»، تحقیقات فرهنگی، دوره 2، شمارة 8: 243ـ262.
23. علیخواه، فردین (1392) «پنداشت از موسیقی ¬رپ»، جامعه¬ پژوهشی ¬فرهنگی، پژوهشگاه¬ علومانسانی و مطالعات ¬فرهنگی، سال 4، شمارة 1: 89ـ111.
24. فاضلی، محمد (1384) «جامعه¬شناسی مصرف¬ موسیقی»، مطالعات ¬فرهنگی و ارتباطات، دورة اول، شمارة 4: 27ـ55.
25. قاسمی، وحید و رضا¬ صمیم (1385) «تیپولوژی مخاطبان ¬موسیقی در میان جوانان شهر اصفهان با توجه به شدت تمایلات ¬موسیقیایی آنان»، موسیقی ماهور، شمارة31: 85ـ93.
26. کازنو، ژان (1364) قدرت ¬تلویزیون، ترجمه علی ¬اسدی، تهران: امیرکبیر.
27. کریپندورف، کلوس (1378) تحلیل ¬محتوا: مبانی روش¬شناسی، ترجمه هوشنگ ¬نائبی، تهران: روش.
28. کریمی، شیوا (1385) بررسی جامعه¬شناختی كلیشه‌های ¬جنسیتی و ساخت ¬خانواده در سریال‌های تلویزیونی ¬ایرانی سال 1383، پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد منتشرنشده، دانشگاه تهران، تهران.
29. کوثری، مسعود (1387-الف) درآمدی بر موسیقی مردم¬پسند، تهران: طرح¬آینده.
30. کوثری، مسعود (1388) «موسیقی زیرزمینی در ایران»، جامعه¬شناسی¬هنر و ادبیات، شمارة 1: 127ـ158.
31. محسنی، منوچهر و ابوالقاسم پوررضا انور (1382) ازدواج و خانواده در ایران، تهران: آرون.
32. محمدپور، احمد (1389) روش ¬در روش، تهران: جامعه¬شناسان.
33. معینی¬فر، حشمت¬السادات (1388) «بازنمایی کلیشه¬های ¬جنسیتی در رسانه: مطالعه ¬موردی صفحه حوادث روزنامه¬ همشهری»، فصلنامه تحقیقات ¬فرهنگی، دوره 2، شمارة 7: 167ـ197.
34. مولایی، محمد¬مهدی (1390) مردانگی در موسیقی رپ ¬ایرانی‌ـ‌فارسی در دهۀ 1380، پایان-نامه کارشناسی¬ارشد منتشرنشده، دانشگاه تهران، تهران.
35. میشل، آندره (1376) پیكار با تبعیض ¬جنسی: پاك¬سازی كتاب، خانه، مدرسه و جامعه از كلیشه‌های تبعیض¬جنسی، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: نگاه.
36. ودادهیر، ابوعلی، احسان ¬امینیان، آسیه¬السادات ¬طباطبایی، و محمدجواد سلمانی (1390) «جوانان و موسیقی ¬پاپ»، مسائل¬ اجتماعی ¬ایران، سال 2، شمارة 1: 167ـ193.
37. ون¬زونن (1382) «رویکردهای فمینیستی به رسانه¬ها»؛ ترجمه محمدرضا حسن¬زاده و حسن رئیس¬زاده، مجله ¬رسانه، سال15، شمارة 1: 155ـ196.
38. هولستی، ال. آر (1373) تحلیل ¬محتوا در علوم ¬اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالارزاده -امینی، تهران: دانشگاه علامه ¬طباطبایی.
39. Bussy, Kay & Bandora, Albert (2004) The Psychology of Gender, Editors: Alice H. Eagly, Ann E. Beall, Robert J. Sternberg; New York & London: The Guilford Press.
40. Casey, Neil [et.al] (2002) Television Studies: The Key Concepts, London & New York: Routledg.
41. Charles, Nickie (1993) Gender Divisions and Social Change, Harrester Wheatsheaf/ Barnes & Nobele Books, Great Britain.
42. Forisha, Barbare Lusk (1978) Sex Roles and Personal Awareness, Morristown, NJ, USA: Gneral Learning Press.
43. Gallagher, Margaret (1981) Unequal Opportunities: The Case of Women and the Media, Paris, France: UNESCO Press.
44. Krims, Adam (2000) Rap Music and the Poetics of Identity, Cambridge University Press.
45. Meyers, Diana Tietjens (2002) Gender in the Mirror: Cultural of Imagery and Womens Agency, USA: New York: Oxford University Press.
46. Negus, Keith (1999) Meusic Genres and Corporate Cultures, London: Routledge.
47. Negus, Keith (1996) Popular Music in Theory: An Introduction. Cambridge: Polity Press.
48. Newbold, Chris, Boyd - Barrett, Oliver & Vanden Bulck, Hild (2002) The Media Book, Great Britain: Arnold.
49. Ortner, Sherry B. and Whitehead, Harriet (1981) 'Introduction', in Ortner, S.B and Whitehead, H. (eds): Sexual Meanings, Cambridge University Press: Cambridge, PP. 1-28.
50. Ortner, Sherry B. (1974) 'Is Female to Male as Nature Is to Culture?' in Rosaldo, M.Z and Lamphere, L. (eds.), Women, Culture and Society, Standford University Press: Standford C.A, PP. 67-88.
51. Rosaldo, Michelle Z. & Lamphere, Louise (eds.) (1974) Woman Culure and Society, Standford University Press.
52. www.Medianews.ir

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb