1. استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه (حسین پاینده، مترجم). تهران: آگه.
2. بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره (لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، مترجمان). تهران: اختران.
3. بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی (پیروز ایزدی، مترجم). تهران: ثالث.
4. پورنوروز، منیژه (1382). تحلیل محتوای تصویر ارائهشده از اعتیاد و معتاد در مجموعه تلویزیونی مسافر. تهران: اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامههای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
5. دلوز، ژیل (1386). فوکو (نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، مترجمان). تهران: نی.
6. راودراد، اعظم (1382)، نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات. تهران: دانشگاه تهران.
7. دووینیو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر (مهدی سحابی،مترجم). تهران: مرکز.
8. سلطانیگردفرامرزی، مهدی (1391). بررسی چگونگی بازنمایی مسئله اعتیاد و معتادان در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی. تهران: مرکز آموزش و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر.
9. سلطانیگردفرامرزی، مهدی و اسماعیلزاده، علیاصغر (1393). شیوههای بازنمایی اعتیاد در سینمای ایران. فصلنامۀ اعتیادپژوهی، (۲۹)، 35-21.
10. سولیوان، تام (1385). مفاهیم کلیدی ارتباطات (میرحسن رئیسزاده، مترجم). تهران: فصل نو.
11. ضیمران، محمد (1382). درآمدی بر نشانهشناسی هنر. تهران: قصه.
12. فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی (مهدی غبرایی، مترجم) تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
13. فوکو، میشل (1389). تئاتر فلسفه (نیکو سرخوش و افشین جهاندیده،مترجمان). تهران: نی.
14. فوکو، میشل (1384). اراده به دانستن (نیکو سرخوش و افشین جهاندیده،مترجمان). تهران: نی.
15. فوکو، میشل (1392). دیرینهشناسی دانش (نیکو سرخوش و افشین جهاندیده،مترجمان). تهران: نی.
16. مشایخی، عادل (1395). تبارشناسی خاکستری است. تهران: ناهید.
17. میرساردو، طاهره (1385). بررسی چگونگی بازنمایی گروههای اجتماعی (معتادان و معلولان) در سریالهای سال 1385. تهران: اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامههای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
18. میلز، سارا (1382). گفتمان (فتاح محمدی، مترجم). تهران: هزاره سوم.
19. مهدیزاده، سید مهدی (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
20. میلنر، آندرو و براویت، جف (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر (جمال محمدی، مترجم). تهران: ققنوس.
21. ولف، جانت (1367). تولید اجتماعی هنر. تهران: مرکز.
22. هیوارد، سوزان (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی (گروه مترجمان). تهران: فارابی.
23. یورگنسن، ماریان. و فیلیپس، لوییز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نی.
24. Benjamin, Walter. (1973). The work of art in the age of mechanical reproduction, In Illuminations, London: Fontana.
25. Baker, Paul (2011). Key Terms in Discourse Analysis, Continuum International Publisher.
26. Danesi, Marcel (2004). Messages, Signs and Meanings, Toronto: University of Toronto Press.
27. Fiske, John & Hartley, John (2003). Reading Television, Oxford, Routledge.
28. Gee, James Paul (2005). An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method, London: Routledge.
29. Halliday, Michael Alexander Kirkwood (1989). Language, Context and Text: Aspect of Language in a social Semiotics Perspective, Oxford: Oxfoed University Press.
30. Rafter, Nichole (2007). Crime, film and criminology: Recent sex-crime movies, Theoretical Criminology, 11(3), 403–420.
31. Rafter, Nicole (2006). Shots in the Mirror: Crime Films and Society (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
32. Hersey, Curt (2005). scripting treatment: representations of recovery from addiction in Hollywood films, Contemporary drug problems, 32(3), by Federal Legal Publications, Inc
33. Rantala, Varpu (2013). Techniques of the invisible: cinematic images of being addicted. Noroic studies on alcohol and drugs, 30(1-2), 105-122.
34. Room, R. (2015). Portraying the alcoholic: Images of intoxication and addiction in American alcoholism movies, 1931-1962. Substance Use & Misuse, 50(4), 503-507.