شمارۀ جدید فصلنامه (پاییز 1403) منتشر شد


Volume 12, Issue 2 (3-2022)                   Social Problems of Iran 2022, 12(2): 115-136 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshmehr H, Hedayat O. (2022). Border-Residents and to Marginalize of Education: Institutional Ethnography of the Situation of Education in the Border Areas of Kurdistan Province. Social Problems of Iran. 12(2), 115-136.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3287-en.html
1- Associate Prof. Dep of sociology. Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran , hdaneshmehr@yahoo.com
2- PhD Student, Dept. Economics, Management and Social Sciences, Shiraz university, Shiraz, Iran
Abstract:   (1778 Views)
The basic premise of this study is that border areas are considered as isolated areas - especially in terms of education - due to the nature of underdevelopment, and the border situation has led to the marginalization of education. In this research, considering the approaches to educational inequality, using the theories of O'Walley, Bourdieu and Ilyich, Bowles and Gintis, we have explained the educational issues in the border areas of Nanour and Khao and Mirabad districts. To this end, we are tired of the institutional ethnography method for analyzing documentary and statistical data and interviews. Therefore, it has analyzed statistics and educational documents in the notices, development documents, sites and sections of the educational institution, as well as interviews with teachers, principals and informants about the status of institutional education in the study areas. The results show that education in the studied border areas due to the dominance of the border economy, lack of educational facilities and lack of educational justice, unemployment and Kolberi and subsequent formation of soldier-teacher-Kolber and student-Kolber subjects and The lack of qualified and experienced teacher forces, as well as cultural factors and reasons, has been marginalized. This has ultimately led to students dropping out of school, increasing illiteracy and intensifying underdevelopment, and so on. Therefore, in the policies and programs of the country, especially in the programs of institutions related to formal and public education, including education, it is necessary to make a positive discrimination in the field of improving the level of education, allocation of facilities and forces in these areas.
Full-Text [PDF 475 kb]   (1562 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Security
Received: 2020/10/28 | Accepted: 2021/12/6 | Published: 2022/03/1

References
1. احمدرش، رشید؛ احمدی، هیوا و عبده‌زاده، سیروان. (۱۳۹۶). مطالعه انتقادی سیاست‌های توسعه اقتصادی مناطق مرزی کردستان. همایش بین‌المللی برنامه‌ریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای رویکردها و کاربردها، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، سنندج.
2. احمدی، هیوا. (1395). تبیین جامعه‌شناختی هژمونی بازار و تحصیلات جوانان در مناطق مرزی (مطالعه موردی: شهر بانه و دهستان شوی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
3. اسماعیل‌سرخ، جعفر. (۱۳۸۰). کردستان و مسئله نابرابری‌های آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 7، شمارۀ ۱۹: ۱۴۴_۱۸۱.
4. استراوس، انسلم و جولیت، کوربین (۱۳۹۴). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
5. ایلیچ، ایوان (1387). مدرسه‌زدایی از جامعه. ترجمه: الهه ضرغام. تهران: انتشارت رشد.
6. باینگانی، بهمن؛ جلاییپور، حمیدرضا (1395). مطالعه جامعه‌شناختی پیامدهای اقتصادی بازار و تجارت مرزی (اتنوگرافی انتقادی بازار مرزی بانه). فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره ۵، شمارۀ 4: ۵۳۹-۵۷۳.
7. بوردیو، پی‌یر (1393). تمایز نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی. ترجمه: حسن چاوشیان. تهران: نشر ثالث.
8. بوردیو، پی‌یر (۱۳۹۶)، درسی دربارهٔ درس، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
9. پاک‌سرشت، سلیمان (۱۳۹۵). مسئله‌شناسی راهبردی در استان کردستان. تهران: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری.
10. پولانی، کارل (۱۳۹۱). دگرگونی بزرگ؛ خاستگاه‌های اقتصادی و سیاسی روزگار ما. ترجمه: محمد مالجو. تهران: نشر شیرازه.
11. خالق‌پناه، کمال؛ کریم‌زاده، هیوا (۱۳۹۰). فرهنگ‌های مصرف محلی در شهر بانه: اتنوگرافی فرهنگ محلی در مواجهه با امر جهانی. پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران. دوره 6، شمارۀ ۱: 82-63.
12. دانش‌مهر، حسین؛ خالق‌پناه، کمال و هدایت، عثمان. (۱۳۹۹). توسعه مرزمحور و اضمحلال ظرفیت‌ها و فرصت‌های اجتماعات مرزی؛ با تأکید بر نقد بازارچه‌های مرزی (موردمطالعه؛ بازارچه‌های مرزی ننور شهرستان بانه و خاو و میرآباد شهرستان مریوان). فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه توسعه اجتماعی، سال یازدهم، شمارۀ 43: ۱۷۸_۲۴۱.
13. دریان‌آستانه، علی‌رضا؛ سعدی، سیما (1396)، ارزیابی و سطح‌بندی عدالت آموزشی افراد کم‌توان روستایی در سطح استان‌های کشور بر اساس مدل پرومته. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 5، شمارۀ 10: ۹۲-۱۱۳.
14. دریان‌آستانه، علیرضا؛ طهماسبی، سیامک و رضایی، پاتید. (1394). تحلیل الگوی نابرابری فضای آموزشی شهرستان‌های کشور. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره ششم، شمارۀ 10: 32_50.
15. دوالت، مارجوری آل (۱۳۸۵). روش رهایی‌بخش مطالعات زنان و پژوهش اجتماعی. ترجمه: هوشنگ نایبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
16. دیداری، چنور؛ محسنی، رضاعلی و بحرانی، محمدحسین. (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه نامتوازن در استان کردستان با تأکید بر شاخص‌های توسعه اقتصادی. دو فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دوره 8، شمارۀ 2: ۱۹۷_۱۶۷.
17. رحیمی، محمد؛ کاکادزفولی، امین و کاکادزفولی، آتیس. (۱۳۹۶). سنجش میزان توسعه‌یافتگی استان‌های کشور ازنظر شاخص آموزشی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره 16، شمارۀ 10: ۲۹_۱۲.
18. سلطانیان، شریف؛ مفاخری باشماق، جمیل (۱۳۹۸). شناسایی شرایط علّی تأثیرگذار بر توسعه اقتصاد مرزی (مورد مطالعه استان کردستان). دو فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دوره 8، شمارۀ 2: ۲۸۰_۳۱۰.
19. علیزاده، یحیی. (۱۳۹۳). تجزیه‌وتحلیل و ترازگذاری توسعه آموزشی در نمونه‌های مناطق آموزش‌وپرورش استان اردبیل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری. دانشگاه محقق اردبیلی.
20. فتاحی؛ سجاد، رفیعی، نسترن و چغازردی، جلال. (1395). مسئله‌شناسی راهبردی توسعه در استان کردستان. تهران: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری.
21. فلیک، اووه (۱۳۸۷). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه: هادی جلیلی. تهران: نشر نی
22. فیروزآبادی، سیداحمد؛ راغفر، حسین و احمدی، هیوا. (۱۳۹۹). سیاست‌های تجارت‌ مرزی و نقش آن در زندگی ‌تحصیلی جوانان مرزنشین. بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره دهم، شمارۀ 2: ۲۹-۵۴.
23. قادرزاده، امید؛ خالق‌پناه، کمال و کریم‌زاده، هیوا. (۱۳۹۷). مصرف و هویت مطالعه مردم‌شناختی جوانان بازاری شهر بانه. راهبرد فرهنگ، سال یازدهم، شمارۀ 41: 45-74.
24. کریمی موغاری، زهرا؛ براتی، جواد (۱۳۹۶). تحلیل سطح نابرابری منطقه‌ای استان‌های ایران: تحلیل شاخص ترکیبی چندبعدی. فصلنامه پژوهش‌های رشد و توسعهٔ اقتصادی، دوره 7، شمارۀ 26: ۴۹_۷۰.
25. گرنفل، مایکل (۱۳۹۳). مفاهیم کلیدی پییر بوردیو. ترجمه: محمدمهدی لبیبی. تهران: نشر افکار.
26. لک، احمد؛ آسوده، نجیب‌الله (1393). تحلیل رابطه آموزش‌و پرورش و نابرابری‌های جنسیتی. پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران.
27. محمدپور، احمد (1392). تجربهٔ نوسازی. تهران: جامعه‌شناسان.
28. مرادی، مسعود. (1383). بررسی برابری فرصت‌های آموزشی در دورهٔ متوسطه و عوامل مرتبط با آن در مناطق آموزشی استان زنجان در سال تحصیلی 82_ 81. پایان نامهٔ کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
29. نبی‌زاده سرابندی، سیما. (1384). بی‌عدالتی در فرصت‌های آموزشی استان سیستان و بلوچستان. پژوهش زنان، دوره 3، شمارۀ 3: ۱۷۵- ۱۵۵.
30. هاردینگ، ساندرا (۱۳۹۴). آیا روش‌پژوهش فمینیستی وجود دارد؟ در «فمینیسم و روش‌شناسی». http://docs.praxies.org/Feminism-and-Methodology_Farsi.pdf (20/12/399)
31. هدایت، عثمان؛ باسیتی، شهرام (۱۳۹۹). مرزنشینی، اقتصاد مرزی و آسیب‌های خانواده (موردمطالعه؛ شهرهای مرزی بانه و مریوان). فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره ۲۰، شمارۀ ۷۷: ۱۴۱-۱۸۰.
32. هدایت، عثمان؛ باسیتی، شهرام (۱۴۰۰). مرزنشینان و وابستگی به نهادهای حمایتی: مردم‌نگاری نهادی سیاست‌های حمایتی در روستاهای مرزی دهستان خاو و میرآباد شهرستان مریوان. فصلنامه پژوهش‌های روستایی، دوره ۱۲، شمارۀ ۱: ۹۳_۸۰.
33. ویسی، اکبر؛ حسین‌زاده دلیر، کریم و عزت‌پناه، بختیار. (۱۳۹۳). بررسی و تحلیل نابرابری‌های توسعه در سازمان فضایی استان‌های ایران. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، سال دوم، شمارۀ 6: ۶۷_۸۲.
34. ویسی‌تاب، فتح‌الله؛ بابایی‌اقدم، فریدون، علی‌پور، خالد و نیازی، چیا (۱۳۹۴). ارزیابی و رتبه‌بندی سطح توسعه‌یافتگی آموزشی استان‌های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چندمعیاره وایکور. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، دوره ششم، شمارۀ 10: 12_29.
35. سایت‌ها و منابع آماری
36. پایگاه خبری ربیع، https://raby.ir. بازیابی شده در تاریخ 25 مهرماه 396.
37. خبرگزاری ایرنا، https://www.irna.ir. بازیابی شده در تاریخ 8 مرداد 1395.
38. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش (1390). تهران: شورای عالی آموزش‌وپرورش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
39. نتایج تفصیلی سرشماری. (1395). فرهنگ آبادی‌های شهرستان‌های بانه و مریوان. https://ostan-kd.ir/ بازیابی در تاریخ 20 مهر 1396.
40. مرکز آمار ایران (۱۳۹۵). www.amar.org.ir. بازیابی در تاریخ 20 مهر 1396.
41. Atasake, M (2008). Internal Efficiency of Primary Schools in the Provinces of the Country. New Educational Ideas, 5(3), 55-96. https://www.magiran.com/paper/696962/?lang=en.
42. Bowles, S. Gintis, H. Groves, M. O (2009), Unequal chances: Family background and economic success. Princeton: University Press. [DOI:10.1515/9781400835492]
43. Field, S. Kuczera, M. Pont, B (2007), No More Failures Ten Steps to Equity in Education. Paris: OECD [DOI:10.1787/9789264032606-en]
44. Garret, Jeff (2009). Separate and unequal A Structuralanglysis of education inequality in America, www.swirlinc.word press.com.
45. Illich, I (1973). En América Latina:¿ para que sirve la escuela? (No. 04; FOLLETO, 510). Búsqueda. Buenos Aires: Ediciones Búsqueda
46. Jones, P. N. Wild, T(1994). Opening the frontier: Recent spatial impacts in the former inner-German border zone. Regional Studies, 28(3), 259-273. [DOI:10.1080/00343409412331348236]
47. Rao, R (2008). School Quality, Educational Inequality and Economic Growth. International Education Studies, 1(2), 135-141. [DOI:10.5539/ies.v1n2p135]
48. Smith, D. E (2004). Institutional Ethnography (an interview with Dorothy E. Smith), Oslo: Sosiologisk Tidsskrift Press
49. Tomul, E (2011). Measuring regional inequality of education in Turkey: an evaluation by Gini index. Egitim ve Bilim, 36(160), 133.
50. UNDP (2014). Gender inequality, Humanity Divided: Confronting in college students: The role of academic motivation. Educational Inequality in Developing Countries. Measurement and Evaluation Review, 1(3),104-90.
51. Polat, S. Turkyilmaz, A (2019), Inequality of Education in Turkey: A Comparison of Demographic Groups, Turkish Studies, Available at SSRN 3819114.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb