شمارۀ جدید فصلنامه (بهار 1403) منتشر شد


دوره 9، شماره 2 - ( 12-1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 157-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firozjaeyan A A, Hashemiyan B. (2019). Analysis of the Relationship between Hysteresis at Campus Field Level and Academic Alienation. Social Problems of Iran. 9(2), 135-157.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2990-fa.html
فیروزجائیان علی اصغر، هاشمیان بهزاد. تحلیل رابطه بین ناسازی در سطح میدان‌ برون‌دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی مسائل اجتماعی ایران 1397; 9 (2) :157-135

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2990-fa.html


1- ، Alienation, Academic Alienation, Hysteresis, Academic Field.
چکیده:   (2495 مشاهده)
بیگانگی دانشگاهی به‌عنوان یکی از اشکال بیگانگی اصطلاحی برای توضیح و جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری و تحصیل است و آن وضعیت یا تجربه منزوی‌بودن از یک گروه­ تحصیلی یا دانشگاهی که شخص باید به آن تعلق داشته باشد عنوان شده است. در این تحقیق هدف اصلی سنجش بیگانگی دانشگاهی و ابعاد آن در میان دانشجویان از یک طرف و تحلیل رابطه ناسازی در سطح میدان برون دانشگاهی با بیگانگی از طرف دیگر می‏باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه خوداجرا استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه مازندران بوده‌اند که با استفاده از شیوه نمونه‏ گیری طبقه ‏ای متناسب با حجم و براساس فرمول کوکران، حجم نمونه‏ای برابر با 390 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. یافته‌‌های تحقیق نشان داد که بین شاخص‌‌های میدان­ برون‌دانشگاهی (ابهام ‏اشتغال، مدرک‏ گرایی، بحران منزلت) با بیگانگی دانشگاهی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مطابق با نتایج آزمون مدل نظری تحقیق میدان‏ برون‌دانشگاهی به همراه مؤلفه‌هایش توانسته ‏اند 49/0 از تغییرات بیگانگی دانشگاهی را مورد تبیین قرار دهند. براساس نظریه ناسازی بوردیو که چارچوب نظری این پژوهش است و با استناد به یافته‌‌های تحقیق در شرایط تعادل بین میدان‌‌های برون‌دانشگاهی (ابهام اشتغال، مدرک‌گرایی، بحران منزلت) و عادت‌واره دانشجویان تناسب وجود دارد اما وقتی در میدان‌‌های برون دانشگاهی تغییری ایجاد شود عادت‌واره در شرایط عدم تعادل قدرت تطبیق‌پذیری خود را از دست می­دهد و در این وضعیت ناسازی یا بیگانگی دانشگاهی رخ می­دهد. در حقیقت دانشجویان تحت تأثیر وضعیت میدان‌هایی که آنها را احاطه کرده است سرمایه فرهنگی خود را در خطر دیده و عکس‌العمل آنها نسبت به ناسازی در میدان‌‌های برون‌دانشگاهی، بیگانگی دانشگاهی است.
متن کامل [PDF 1113 kb]   (790 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: امنیت
دریافت: 1397/12/20 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1397/12/20

فهرست منابع
1. ابدالی، هاجر (1390) بررسی میزان ازخودبیگانگی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه اصفهان، پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
2. بنی‏فاطمه، حسین و زهره رسولی (1390) «بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن»، فصلنامه جامعه‌شناختی کاربردی، 22(41): 1ـ26.
3. بوردیو، پی‌یر (1381) نظریه کنش، ترجمه مرتضی مردیها. تهران: انتشارات نقش و نگار.
4. بیرو، آلن (1374) فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
5. توفیقیان‌فر، حسن و احمد حسینی (1391) «بررسی بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن (نمونه جوانان شهر یاسوج)»، فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان، 3(8): 45-58.
6. جانسون، لزلی (1378) منتقدان فرهنگ: از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز، ترجمه ضیاء موحد، تهران: انتشارات طرح نو.
7. جعفری، نسترن (1393) عوامل اجتماعی و بیگانگی تحصیلی (تحلیل جامعه‏شناختی) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بجنورد، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. منتشرنشده، دانشگاه مازندران، مازندران.
8. حاجی‏زاده میمندی، مسعود (1388) «بررسی رابطه ازخودبیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هئیت علمی دانشگاه یزد»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 2(3): 135ـ168.
9. حمدی، اکبر (1392) بررسی جامعه‏شناختی بیگانگی تحصیلی در میان دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان ملکان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده، دانشگاه مازندران، مازندران.
10. ذکایی، محمدسعید (1388) «بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی، پژوهشی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران»، ماهنامه جشنواره بین‌المللی فارابی، 13: 82ـ90.
11. ذکایی، محمدسعید و محمدجواد اسماعیلی (1390) «جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 4(4): 55ـ90.
12. ذکایی، محمدسعید و محمد جواداسماعیلی (1393) جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران.
13. رحمان‏پور، سعید (1389) بررسی میزان بیگانگی اجتماعی جوانان شهر تبریز و عوامل مؤثر بر آن، پایان‌‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده، دانشگاه تبریز، تبریز.
14. رضایی‏سپاسی، رعنا و همکاران (1389) «بررسی علل عدم اشتغال در بین دانش‌آموختگان رشتة مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین»، مجله توسعة آموزش در علوم پزشکی، 3 (4): 20ـ25.
15. رفیع‌پور، فرامرز (1381) موانع رشد علمی ایران و راه‌حل‌‌های آن، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
16. ریتزر، جورج (1389) مبانی نظری جامعه‏شناختی معاصر و ریشه‏های کلاسیک آن، ترجمه شهناز مسمی‌‌پرست، تهران: انتشارات ثالث.
17. زکی، محمد (1388) «بیگانگی ‏اجتماعی جوانان، مطالعه موردی دانشجویان دختر وپسر دانشگاه اصفهان»، پژوهش جوانان،‌ فرهنگ و جامعه، 3: 29ـ60.
18. ساروخانی، باقر (1385) روش‏های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19. سعیدی، حسام و صارم دیلمی معزی (1390) «بحران و مدیریت (بحران در سازمان)»، ماهنامه کنترل کیفیت، 7(45): 56ـ61.
20. سیدمن، استیون (1386) کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
21. شارع‌پور، محمود (1386) جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت.
22. علمی، محمود و همکاران (1389) «بررسی رابطه بیگانگی و میزان مشارکت سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده»، فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی، 2(6): 131ـ154.
23. عمرانی‏دهکهان، سجاد (1393) بررسی نقش یادگیری اجتماعی در تقلب علمی میان دانشجویان دانشگاه هرمزگان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده، دانشگاه مازندران، مازندران.
24. فاضلی، نعمت‌الـله (1382) «بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا (مطالعه انسان‌شناختی در علل ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران)»، نامه انسان‌شناسی، 1(3): 93ـ132.
25. قاضی طباطبایی، محمود و هادی مرجایی (1380) «بررسی عوامل مؤثر بر خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه تهران»، فصلنامه پژوهشی و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 19: 31ـ57.
26. قانعی‌راد، محمدامین (1379) جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران، تهران: نشر مدینه.
27. ـــــــــــــــــــ (1383) «مشکلات اجتماعی، توسعه ناموزون آموزش عالی، بیکاری دانش‌آموختگان و مهاجرت نخبگان»، فصلنامه رفاه اجتماعی، 4(15): 169ـ208.
28. گرنفل، مایکل (1389) مفاهیم کلیدی پی‌یر بوردیو، ترجمه محمدمهدی لیبی، تهران: نشر افکار.
29. مساروش، ایشتوان (1380) نظریه بیگانگی مارکس، ترجمه حسن شمس‌آوری و کاظم فیروزمند، تهران: نشر مرکز.
30. موسوی، سیدکمال‌الدین و سکینه حیدرپورمرند (1390) «تحلیل جامعه‌شناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان، مطالعه موردی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 87ـ88»، فصلنامه علوم اجتماعی، 56: 35ـ71.
31. نادری، حمدالـله و همکاران (1388) «الگوسازی ساختاری رابط بین بیگانگی و بی‏تفاوتی اجتماعی»، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 14: 29ـ60.
32. واکو وانت، لویک (1381) (پی‌یر بوردیو) متفکران بزرگ جامعه‌شناسی، ترجمه مهرداد میرداماد، تهران: نشر مرکز.
33. وثوقی، منصور و محسن ساری (1387) «بیگانگی اجتماعی قشر جوان، مطالعه موردی جوانان شهر تهران»، مجله جامعه‌شناسی معاصر، 1(1): 173ـ195.
34. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1392) «گونه‏های مختلف بیگانگی ‏اجتماعی جوانان (تحقیقی در شهر تهران)»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 5(3): 89ـ106.
35. ودادهیر، ابوعلی (1380) «تأملی بر پدیدة مدرک‏گرایی در جامعه»، نامه انجمن جامعه‌شناسی ایران، مجموعه مقالات همایش مسائل اجتماعی ایران، 3: 179ـ192.
36. Asimaki, A. & Koustouraski, G. (2014) 'Habitus: an attempt at a Thoroughanalysis of a Controversial Concept in Pierre Bourdieu's Theory of Practice', Social Sciences, 3(4): 121-131. [DOI:10.11648/j.ss.20140304.13]
37. Atnafu, M. (2013) 'Motivation, Social Support, Alienation from the School and Their Impact on Students' Achievement in Mathematics: The Case of Tenth Grade Students', Ethiopian Journal of Education and Sciences, 8(1): 53-74.
38. Cecen, A. R. (2006) 'School Alienation: Gender, Socio-Economic Status and Anger in High School Adolescents', Educational Sciences: Theory & Practice, 6(3): 721-726.
39. Civitci, N. (2011) 'School Alienation and Perceived Social Support as Predictor of School Anger in High School Student', Elementary Education, 10(3): 861-871.
40. Drotos, S. M. (2011) 'Awareness, Adaptation and Alienation: Challenges of the Frit-Generation American College Experience', Comparative & International Higher Education, 3: 46-50.
41. Eric Eugene Lee (2003) Cultural Mistrust, University Alienation, Academic Self-Efficacy and Academic Help Seeking in African American College Students.
42. Fraser, Kari & Eccles Jacquelyn, S. (1995) 'Academic Alienation and Adolescent's Possible Selves: How School Experiences Shape Visions of the Future', Poster Presented at the Biennial Meeting of the Society for Research on Child Development- Indianapolis, USA.
43. Hakhoe, Chi, T. K. (2004) 'The Influencing Factors on Alienation in High School Students ',Journal of Korean Academy of Nursing, 34(1): 45-52. [DOI:10.4040/jkan.2004.34.1.45]
44. Johnson, G. M. (2005) 'Student Alienation, Academic Achievement, and WebCT Use', Educational Technology & Society, 8(2): 179-189.‏
45. Kumar, S. (2011) 'Alienation in Relation to Emotinal Ihtelligence of College Students with Visual Impairment and Normal Vision', Journal of Golden Resrach Thought, 1: 1-40.
46. McDonough, P. & Polzer, J. (2012) 'Habitus, Hysteresis and Organizational Change in the Public Sector', Canadian Journal of Sociology, 37(4): 357-380.‏
47. Rayse, S. L., Holstein, B. E., & kreiner, S. (2008) 'Aspects of Alienation and Sympton Load among Adolescents', The European Journal of Public Health, 19(1): 79-84.‏ [DOI:10.1093/eurpub/ckn105]
48. Tina, H. & Gerda, H. (2011) Alienation from School - a Problem Occurring During Early Adolescence, Unpublished Dissertation, University of Salzburg, Austria.
49. Walther, M. (2014) Repatriation to France and Germany: A Comparative Study Based on Bourdieu's Theory of Practice. Springer.‏
50. Rovai, A. P. & Wighting, M. J. (2005) 'Feelings of Alienation and Community among Higher Education Students in a Virtual Classroom', The Internet and Higher Education, 8(2): 97-110.‏ [DOI:10.1016/j.iheduc.2005.03.001]
51. Jalal, S. (2011) 'Self-Reported Health and Social Alienation in Swedish Adolescents: A Cross-Sectional Study among High-School Students in Stockholm', Lnst for Neurobiology, Vardvetenskap Och Samhalle/ Dept of Neurobiology, Car Sciences and Society.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb