۱. ارشاد، ف و حمایتخواه جهرمی، م (۱۳۸۶) «بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به برونکوچی نخبگان علمی ایران (نظرسنجی از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران)» توسعه انسانی، شمارة ۱ (۳): ۷ـ۲۹.
۲. بلندهمتان، ک و محمدی، ش (۱۳۹۴) «چرایی خودداری نخبگان از مهاجرت بازنمایی هویت استادی»، راهبرد فرهنگ، شمارة (۳۱): ۱۲۷ـ۱۵۳.
۳. توکل، م و عرفانمنش، ا (۱۳۹۴) «رهیافت تلفیقی جامعهشناسی علم به مهاجرت نخبگان با تأکید بر جامعه ایران»، سیاست علم و فناوری، شمارة ۷ (۲): ۸۳ـ۹۷.
۴. جعفری معطر، ف (۱۳۸۷) مهاجرت نخبگان (بررسی زمینههای موثر بر گرایش دانشآموزان نخبه به مهاجرت)، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
۵. جوادزاده، پ (۱۳۹۴) «علل اجتماعی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای آمریکا»، مدیریت فرهنگی، شمارة ۹ (۲۸): ۹۵ـ۱۱۱.
۶. جهانگیری، ح، دادستان، پ، نوروزی، ع. ر و هومن، ح. ع (۱۳۸۸) بررسی وضعیت سلسلهمراتب ارزشها در بین دانشجویان تحصیلکرده با قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور. تهران: انتشارات البرز فرجاد.
۷. حاتمی، ع، جهانگیری، ج و فتاحی، س (۱۳۹۱) «بررسی عوامل مرتبط با گرایش دختران تحصیلکرده به مهاجرت به خارج از کشور: مطالعه موردی دانشجویان دختر مراجعهکننده به مراکز اعزام به خارج دانشجو شهر شیراز»، زن و جامعه، شمارة ۳ (۲): ۵۵ـ۸۰.
۸. حسینی حاصللو، م (۱۳۹۲) بررسی رابطه نظام ارزشی با تمایل به مهاجرت به خارج از کشور، پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی چاپنشده، دانشگاه پیام نور.
۹. ذکایی، م. س (۱۳۸۵) «جوانان، جهانیشدن و مهاجرتهای بینالمللی: پژوهشی در میان نخبگان جوان»، جامعهشناسی ایران، شمارة ۷ (۲): ۴۱ـ۷۵.
۱۰. راهشخو، م، رفیعیان، م و امینی، ا (۱۳۹۱) «بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی بر مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور (نمونه موردی: دانشگاه علوم پزشکی پته، شهر پچ کشور مجارستان)»، پژوهش اجتماعی، شمارة ۴ (۱۶): ۸۳ـ۱۰۴.
۱۱. زارع، س و هاشمی، س. ح (۱۳۹۴) «بررسی رابطة انواع دینداری دانشجویان و گرایش آنان به مهاجرت خارج از کشور (دانشجویان کلیه مقاطع دانشگاه علامه طباطبایی)»، جامعه پژوهی فرهنگی، شمارة ۶ (۳): ۵۳ـ۸۰.
۱۲. زارع، س (۱۳۹۱) مطالعة سطح و انواع دینداری دانشجویان دانشگاههای شهر قم، پایاننامه دکتری چاپنشده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
۱۳. زلفی گل، م. ع (۱۳۸۴) «مهاجرت ژنها»، رهیافت، شمارة ۱۳ (۳۴): ۱۳ـ۲۲.
۱۴. شاهآبادی، ا و جامه بزرگی، آ (۱۳۹۲) «تأثیر آزادی اقتصادی بر مهاجرت نخبگان از کشورهای منتخب G۷۷ به ایالاتمتحده آمریکا»، پژوهشنامه بازرگانی، شمارة ۱۷ (۶۷): ۱۵۳ـ۱۸۲.
۱۵. شاهآبادی، ا، سپهردوست، ح و جامهبزرگی، آ (۱۳۹۱) «تأثیر حمایت از حقوق مالکیت فکری بر مهاجرت نخبگان از کشورهای منتخب درحالتوسعه و توسعهیافته»، سیاست علم و فناوری، شمارة ۵ (۱): ۷۸ـ۹۸.
۱۶. صادقی، ع و افقی، ن (۱۳۸۴) «نقش دانشگاهها در کاهش مهاجرت نخبگان»، رهیافت، شمارة ۲۲ (۳۶): ۲۲ـ۳۰.
۱۷. صحبتیها، ف، جمالی مهموئی، ح. ر و منصوریان، ی (۱۳۹۲) «مطالعة علمسنجی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای آمریکا»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، شمارة ۴۷ (۳) ۲۷۳ـ۲۸۶.
۱۸. عیسیزادگان، ع (۱۳۹۱) «نظام ارزشها، شخصیت و تغییر»، معرفت، شمارة ۲۱ (۱۷۹): ۷۹ـ۹۳.
۱۹. غفوری، ع و اکبری، ح (۱۳۸۷) «مهاجرت نخبگان، تأثیرات، علل و راهکارها»، طب و تزکیه، شمارة ۸ (۳۵): ۲۲ـ۳۰.
۲۰. فیندلی، س (۱۳۷۳) برنامهریزی مهاجرتهای داخلی، ترجمة ع. ع. لهسائیزاده، شیراز: انتشارات نوید.
۲۱. لهساییزاده، ع. ع (۱۳۶۸) نظریات مهاجرت، شیراز: انتشارات نوید.
۲۲. محمدی، م و پیروی نژاد، ز (۱۳۹۲) «رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی با تعهد عاطفی؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز»، آموزش مهندسی ایران، شمارة ۱۵ (۶۰): ۷۱ـ۹۰.
۲۳. موحد، م و نیازی، ص (۱۳۸۷) «رابطه میان گرایش دانشجویان دختر به مهاجرت خارج از کشور با ویژگیهای فرهنگی آنان»، پژوهش زنان، شمارة ۶ (۱): ۲۹ـ۵۴.
۲۴. نراقی، ا (۱۳۵۶) جامعه، جوانان، دانشگاه، چاپ سوم، تهران: انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی.
۲۵. نوکاریزی، م (۱۳۸۳) «جغرافیای فرار مغزها و تأثیر آن بر جریان اطلاعات»، کتابداری و اطلاعرسانی، شمارة ۷ (۳): ۳۹ـ۶۰.
26. Akman, V (2014) ‘Factors in Flouncing International Student Migration: A Survey and Evaluators of Turkey’s Case’, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5 (11): 390-415.
27. Alaghehband, A (2010) Principles of Management Theoretical Foundations and Principles of Educational Management, Tehran: Ravan.
28. Allport, G. W (1935) ‘Attitudes’, In C. M. Murchison (Ed.), Handbook of Social Psychology (pp. 798-844). Winchester, MA: Clark University Press.
29. Altbach, P. G, Reisberg, L & Rumbley, L. E (2009) ‘Trends in Global Higher Education: Tracking Academic Revolutions’, UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, Paris, 5-8 July 2009.
30. Benedict, O. H & Ukpere, W. I (2012) ‘Brain Drain and Africal Development: Any Possible Gain from the Drain?’ Frican Journal of Business Management, 6 (7): 2421-2428.
31. Coyne, B. J (1988) ‘The Predictive Validity of the Rokeach Values Survey for College Academic Achievement’, Educational and Psychological Measurement, 48: 165-173.
32. Davenport, S (2004) ‘Panic and Panacea: Brain Drain and Science and Technology Human Capital Policy’, Research Policy, 33 (4): 617-630.
33. Days, K (2009) ‘Creating and Sustaining Effective Learning Environments. All Ireland Society for Higher Education’, AISHE-Journal, 1 (1): 1-13.
34. Fraser, B. J (1998) ‘Classroom Environment Instruments: Development, Validity, and Applications’, Learning Environments Research, 1: 7-33.
35. Freiberg, H. J (Ed) (1999) School Climate: Measuring, Improving, and Sustaining Healthy Learning Environments, London: Flamer Press.
36. Genn, J. M (2001) ‘AMEE Medical Education Guide. No. 23 (Part 1), Curriculum, Environment, Climate, Quality and Change in Medical Education a Unifying Perspective’, Med Teach, 23: 337-344.
37. Hakimzadeh, R, Talaee, A & Javanak, M (2013) ‘The Impact of Educational, Social and Cultural Tendency to Migrate From the Country in Tehran University Students’, Research and Planning in Higher Education, 69: 81-102.
38. Halevi, G & Moed, H. F (2012) ‘International Scientific Migration Analysis Generates New Insights’, Research Trends, 31: 12-14.
39. Halpin, A. W & Croft, D. B (1962) The Organizational Climate of Schools, Washington D.C, U.S. Department Of Health, Education & Welfare: National Institute of Education.
40. Hartel, G. D, Walberg, H. J & Hartel, F. H (1981) ‘Social Psychological Environments and Learning a Qualitative Synthesis’, British Educational Research Journal, 7: 27-36.
41. Hoy, W. K & Miskel, C. G (2008) Educational Administration Theory, Research, and Practice, New Yourk: Mc Graw-Hill.
42. Inayati, T, Arai, T & Sarjono, P. U (2012) ‘Simulation Analysis of Brain Drain Phenomena from Indonesia Using System Dynamics’, International Journal of BRIC Business Research, 1 (1): 1-14.
43. Janalizadeh Choobbasti, H, Aliverdinia, A & Pourghazi, S (2014) ‘Sociological Survey Tend to Scientific Elite Emigration’, Culture Strategy, 1 (25): 153-178.
44. Karimi, N & Gharaati, S (2013) ‘Why do Brain Drain? Brain Drain in Iran's Political Discourse’, Cadaad Journal, 6 (2): 154-173.
45. Kindt, C. A (2008) Relationship between Organizational Climate and Job Satisfaction among Middle School Principals in Central Florida, Unpublished Docroral Dissertation, University of Florida, Florida.
46. Lather, A. S & Sharma, H (2009) ‘Role and Importance of Training Climate for Effective Training Programs’, Enterprise Risk Management, 1 (1): 72-82.
47. Lee, E & Moon, M (2013) ‘Korean Nursing Students’ Intention to Migrate Abroad’, Nurse Education Today, 33 (12): 1517-1522.
48. Lien, D (2006) ‘International Accreditation and Brain Drain: A Simple Model’, Economics of Education Review, 25: 335-340.
49. Macneil, J, Angus, L. Prater, D & Busch, S (2009) ‘The Effects of School Culture and Climate on Student Achievement’, Int. J. Leadership in Education, 12 (1): 73-84.
50. Meglino, B. M, Ravlin, E. C & Adkins, C. L (1989) ‘A Work Values Approach to Corporate Culture: A Field Test of the Value Congruence Process and Its Relationship to Individual Outcomes’, Journal of Applied Psychology, 74: 424-432.
51. Meyer, J & Brown, M (1999) ‘Scientific Diasporas: A New Approach to the Brain Drain’, World Conference on Science, UNESCO, ISCU.
52. Murakami, Y (2010) ‘Japans Brain Drain an Analjsis of Japanese Researches Living in the United States’, The Japanese Economy, 37 (2): 23-57.
53. Myers, S (2000) ‘Impact of Religious Involvement on Migration’, Social Forces, 79 (2): 755-783.
54. Nikoukar, M. R (2009) Studying Tendency to Migration among Graduate Students’ of University of Tehran, Unpublished Master Dissertation, University of Tehran, Tehran (in Persian).
55. Norouzi, R. A, Nosrati Hashi, K, Hatami, M & Motaghi, Z (2015) ‘The Relationship Between University Atmosphere (Communication, Participation, Student- Centered, Spiritual) with Academic Motivation Of Students’, Culture at the Islamic University, 5 (1): 77-100. (in Persian).
56. Nosrati Hashi, K, Najafi, M, Amini, M, Hatami, M & Motaghi, Z (2015) ‘The Relationship between University Atmosphere (Communication, Participation, Student- Centered, Spiritual) with Self-Efficacy Students’, Journal of Education, 10 (43): 1-24. (in Persian).
57. Nunn, A (2005) Academic and Skilled Migration to the UK and its Impacts on Africa, Report to the AUT and NATFHE.
58. Panahi, R (2012) ‘Factors Affecting Bran Drain from Iran’, Journal of Basic and Applied Science Scientific Research, 2 (3): 3003-3015.
59. Portes, A (1976) ‘Determinants of the Brain Drain’, International Migration Review, 10 (4): m 489-508.
60. Ravlin, E. C & Meglino, B. M (1987) ‘Effect of Values on Perception and Decision-Making: A Study of Alternative Work Values Measures’, Journal of Applied Psychology, 72: 666-673.
61. Robbins, S, Timothy, P & Judge, A (2009) Organizational Behavior (13th Edition), New Jersey, United States: Pearson- Prentice Hall.
62. Rokeach, M (1973) The Nature of Human Value, New York: Free Press.
63. Rowley, J (2003) ‘Retention: Rhetoric or Realistic Agendas for the Future of Higher Education’, The International journal of Educational Management, 17 (6): 248-53.
64. Saxenian, A (2000) Brain Drain or Brain Circulation, Modern Asia Series, Harvard University, Asia Center.
65. Schwartz, S. H & Sagiv, L (1995) ‘Identifying Culture-Specifics in the Content and Structure of Values’, Journal of Cross-Cultural Psychology, 26: 92-116.
66. Schwartz, S. H (2005a) ‘Basic Human Values: Their Content and Structure across Countries’, In A. Tamayo & J. B. Porto (Eds.), Valores e Comportamento Nas Organizacoes [Values and behavior in Organizations] (pp. 21-55), Petropolis, Brazil: Vozes.
67. Shechtman, Z (2002) ‘Validation of the Democratic Teacher Belief Scale [DTBS]’, Assessment in Education, 9: 363-377.
68. Smith, P. B & Schwartz, S. H (1997) ‘Values’, In J. W. Berry, M. H. Segall, & C. Kagitcibasi (Eds.), Handbook of Cross-Cultural Psychology (2nd ed., Vol. 3, pp. 77-118), Boston: Allyn & Bacon.
69. Stainton, A (2005) ‘Talent Management: Latest Buzzword or Refocusing Existing Processes?’ Competency and Emotional Intelligence, 12 (4): 39-43.
70. Stark, O (2004) ‘Rethinking the Brain Drain’, World Development, Great Britain, 32 (1): 15-22.
71. Tinto, V (1975) ‘Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research’, Review of Educational Research, 45 (1): 89-125.
72. Tinto, V (1992) ‘Student Attrition and Retention’, in B. R. Clark & G. R. Neave (Eds.), The Encyclopedia of Higher Education (1697-1709), Oxford: Pergamon Press.
73. United Nations (2013) ‘World Migration in Figures. Department of Economic and Social Affairs’, Retrieved from www.oecd.org/els/mig/World-Migration-in-Figures.pdf.
74. Varma, R, Tiyagi, E & Gupta, J. K (2005) ‘Determining the Quality of Educational Climate across Multiple Undergraduate Teaching Sites Using the DREEM Inventory’, BMC Med Educe, 21: 8.
75. Waters, J. L (2009) ‘Immigration, Transnationalism and 'Flexible Citizenship' in Canada: an Examination of Ong's Thesis Ten Years on’, Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 100 (5): 635-645.
76. Watkins, D (1992) ‘Faculty and Student Interaction’, In B. R. Clark & G. R. Neave (Eds.), The Encyclopedia of Higher Education (pp. 1605-1614), Oxford: Pergamon Press.
77. _______ (1988) ‘Appropriate Scientific Research and Brain Drain: A Simple Model’, Journal of Development Economics, 29: 77-87.