چکیده: (3013 مشاهده)
پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریه نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارشها برمبنای پیمایش درونموردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغه محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عامگراست، دامنه بهکارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبهدو و چندمتغیری گمانههای تحقیق را تأیید میکنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان میدهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونه تحقیق مؤثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانشآموزی، کاهش خشونت مدرسهای، عدم فشار به علت کسب نمره کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسیاند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان میدهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8