1. انسار، پییر (1381). ایدئولوژیها، کشمکشها و قدرت (مجید شریف، مترجم). تهران: قصیدهسرا.
2. بهبودی، ترمه، علیزاده، رضا و غلامی، محمدرضا (1401). بررسی میزان تمایل به خشونت سیاسی در بین جوانان 18 تا 29 سال؛ مطالعه موردی شهر رشت. پژوهشنامۀ علوم سیاسی، 17(4) 83-53. 10.22034/ipsa.2023.474 Doi:
3. بیگی، محسن و معینی علمداری، جهانگیر (1398). پیامدهای نظریه شناسایی اکسل هونت برای رادیکالیسم معاصر. مجلۀ رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، 10(58)، 123-102.
4. توحیدلو، سمیه (1402). بررسی نظری جنبش زندگی یا لحظه انقلابی (بر اساس تجربۀ تولیدشده در اعتراضات 1401 ایران). مطالعات جامعهشناختی (نامۀ علوم اجتماعی)، 30(1)، 312-293.
5. حسنپور، حسین (1401، 5 آبان). 81 نفر از اغتشاشگران در گیلان دستگیر شدند. دسترسی در سایت گیلانستان، https://www.gilanestan.ir
6. جلاییپور، حمیدرضا و قنبری، سبا (1403). واکاوی کنشگری زنان در اعتراضات پاییز 1401 و پیامدهای آن بر جامعه و نظام سیاسی. فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 13(52)، 306-287.
7. خوشبیان، سیدابوذر، امینی، پرویز و حیدری، جواد (1404). چیستی اعتراضات تابستان و پاییز 1401 در ایران یک مطالعه زمینهبنیاد. پژوهشهای راهبردی سیاست. 14(53)، 98-57. doi: 10.22054/qpss.2024.78387.3378
8. دورماگن، دانیل موشار (1399). مبانی جامعهشناسی سیاسی (عبدالحسین نیکگهر، مترجم). تهران: آگه.
9. دیتر آپ، کارل (1395). جنبش اجتماعی و اعتراض سیاسی؛ نظریهها و رویکردها (مجید عباسی: مترجم). تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
10. قلیپور، مجتبی (1402). گذار از جنبش خطی به جنبش سیال: چهارچوبی برای درک دوره نهفتگی جنبشهای اجتماعی. فصلنامه مطالعات راهبردی، 26(1)، 97-67.
11. عظیمی، ناصر (1399). تاریخ ایران از برآمدن سردار سپه تا برافتادن رضاشاه. ج سوم، رشت: فرهنگ ایلیا.
12. عظیمی، ناصر (1400). تاریخ گیلان 1357-1320. رشت: فرهنگ ایلیا.
13. گر، تد رابرت (1388). چرا انسانها شورش میکنند (علی مرشدی، مترجم). تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
14. معین، محمد (1381)، فرهنگ معین، تهران: زرین.
15. مییر، دیوید.اس. (1388). اعتراض و اقدام سیاسی قانون از کتاب راهنمای جامعهشناسی سیاسی. نوشته کیت نش و آلن اسکات، (قدیر نصری و محمدعلی قاسمی، مترجم)، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
16. هاول، واتسلاف (1398). قدرت بیقدرتان. (احسان کیانیخواه، مترجم)، تهران: فرهنگ نشر نو.
17. هرسیج، حسین و ربیعینیا، بهمن (1402). الگوی شکلگیری جنبشهای اعتراضی با تأکید بر نقش شبکههای اجتماعی مجازی. مجله جامعهشناسی کاربردی، 34(3)، 22-1.
18. Petherbridge, D. (2013). The Critical Theory of Axel Honneth, Landon, Lexington Books.
19. Ejiofor, P. F. (2022). Beyond Ungoverned Spaces: Connecting the Dots between Relative Deprivation, Banditry, and Violence in Nigeria. African Security, 15 (2), 111-141.
20. Grandeh, E. & Gonzatti, D. S. (2024). A revolt of thedistrustful? Political trust, political protest and the democratic deficit, Discussion Papers, Research Unit: Center for Civil Society Research.
21. Honneth, A. (1996), The Struggle for Recognition, The Moral Grammar of Social Conflicts. Translated by Joel Anderson, The MIT Press Cambridge, Massachusetts.
22. Ivakovic, M. (2017). The Habermasian Foundations and Aims of Axel Honneth's Theory of Recognition, Idéias, 7(2):99 DOI:10.20396/ideias.v7i2.8649498
23. Karimi Mele, A. & Garshasbi, R. (2020). The sociology of emotions of the protest action of Iranians on 28 December 2017, Asian Journal of Political Science, 28 (3), 1-22.
24. Parhizkari, S. (2024). Exploring the role of female egalitarian values in the 2022 protests in Iran, using data from the World Values Survey. International Review of Sociology, 34 (1), 1-25.
25. Raisi, A. (2021). The reciprocal impact of electoral turnout on protest participation in developing countries: evidence from Iran’s 2018 uprising, Democratization, 28 (4), 703-722.
26. Shahi, A. & Abodh-Tabrizi, E. (2020). Iran’s 2019–2020 demonstrations: the changing dynamics of political protests in iran, Asian Affairs, 51 (1), 1-41.
27. Sydiq, T. (2022). Youth Protests or Protest Generations? Conceptualizing Differences between Iran’s Contentious Ruptures in the Context of the December 2017 to November 2019 Protests. Midde East Critique, 31 (3), 201-219.
28. Volk, C. (2021). On a radical democratic theory of political protest: potentials and shortcomings, Critical. Review of International Social and Political Philosophy, 24(4), 437-459.