1. پالمر، پارکر.جی (1400)، شهامت تدریس سفری به دنیای درون معلم (ترجمه نوگل روحانی). تهران: هوش ناب.
2. پیریایی، حسین و شهبازی، شهرام (1393). نقش و جایگاه معلم در تحول بنیادین آموزشوپرورش. ماهنامه رشد فناوری آموزش، 29(7)، 17-4.
3. حجازی، اسد (1397). تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی. فصلنامه راهبردهای نوین تربیتمعلمان، 4(6)، 56-36.
4. حیدری، نقدعلی، عطاران، ژیلا و حاجیحسیننژاد، محمد (1392). تجربههای دوران تحصیل و شکلگیری هویت حرفهای معلم: پژوهشی خود مردمنگارانه. پژوهشهای انسانشناسی ایران،3(1)، 28-7.
5. رضایی، منیژه (1391). بررسی مسائل حرفهای ادراکشده از سوی معلمان با سوابق خدمتی متفاوت در نظام آموزشی ایران. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 44(11)، 139-119.
6. رومانی، سعید، حاجیحسیننژاد، غلامرضا، حسینیخواه، علی و فاضلی، نعمتالله (1396). شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردمنگاری. فصلنامه تعلیم و تربیت، 137، 192-167.
7. رئوف، علی (1379). جنبش جهانی برای بهسازی تربیتمعلم. تهران: وزارت آموزشوپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
8. صافی، احمد (1382). تأمین و تربیتمعلم در ایران: گذشته، حال و آینده. فصلنامه تعلیم و تربیت، 72 و 73، 49-11.
9. صافی، احمد (1387). سیر تحول تربیتمعلم در آموزشوپرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده. فصلنامه تعلیم و تربیت، 4(96)، 42-15.
10. صولتی، مهران (1399). مسئلهای به نام معلم ایرانی. فصلنامه تخصصی فلسفه آموزش، 1(1)، 47-39.
11. فاضلی، نعمتالله (1390). مردمنگاری آموزش (چند مطالعه مردمنگارانه در زمینه آموزشوپرورش امروز ایران). تهران: علم.
12. فاضلی، نعمتالله (1392). تاریخ فرهنگی ایران مدرن: گفتارهایی در زمینه تحولات گفتمانی ایران امروز از منظر مطالعات فرهنگی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
13. فاضلی، نعمتالله (1397). مدرسه بهمثابه میدان معنا، برگرفته از کتاب مرگ مدرسه (به کوشش خسرو باقری و مرتضی نظری). 142 -107.
14. فاضلی، نعمتالله (1398). معلمی، تراژدی فرهنگ مدرن ایران. مجله خبری تحلیلی رسانه فرهنگ، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 13(44)، 23-21.
15. قربانی، حسین، میرشاهجعفری، سیدابراهیم، نصراصفهانی، احمدرضا و نیستانی، محمدرضا (1398). چرایی تا چیستی معلمی: زندگی کاوی مبتنی بر خودشرححالنویسی مشارکتی در بستر تعلیم و تربیت. دوفصلنامه تربیت اسلامی، 14(29)، 178-153.
16. کهندل، مرضیه، کرمی، مرتضی، آهنچیان، محمدرضا و مهرمحمدی، محمود (1397). بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعه حرفهای و هویت حرفهای معلم از منظر مناسبات قدرت. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8(2)، 122-103.
17. محمدی، داود (1395). جدی بودن بحران هویت حرفهای در سیمای شغل معلمی در ایران. مجله الکترونیک صدای معلم http://www.sedayemoallem.ir
18. محمودیبورنگ، محمد و نبئی، حمزه (1398). عوامل مؤثر بر هویت حرفهای معلم: مروری نظاممند. فصلنامه توسعه حرفهای معلم، 4(1)، 94-77.
19. مسرور، رضا (1394). بازنگری علل مؤثر بر نقش معلم در ارتقای کیفیت امور فرهنگی تربیتی دانشآموزان آیندهسازان جامعه. سومین همایش ملی مدرسه فردا.
20. مقیمی، اعظم، پارسامهر، مهربان و روحانی، علی (1402). از انگیزهها تا ترسها: کاوشی از هویت حرفهای معلمان. فصلنامه پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران،12(40)، 66-37.
21. مهدیان، سمیه، حکیمزاده، رضوان، صفاییموحد، سعید و صالحی، کیوان (1396). بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعیشان، مطالعهای به روش پدیدارشناسی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 38، 37-19.
22. میرعربرضی، رضا، فردانش، هاشم و طلایی، ابراهیم (1391). فرهنگ معلمی: عاملی مهم در تحقق یا عدم تحقق اصلاحات برنامه درسی مدرسهای. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(26)، 104-83.
23. نجاتی، لیلا، عباسیان، حسین، زینآبادی، حسن و آراسته، حمیدرضا (1398). واکاوی پدیده بدبینی سازمانی معلمان: یک پژوهش روش کیفی. فصلنامه مدیریت مدرسه، 8(4)، 153-135.
24. نظری، مرتضی، باقری، خسرو، رنانی، محسن، عشایری، حسن، فاضلی، نعمتالله، فراستخواه، مقصود، قانعیراد، محمدامین و محمدی، جعفر (1397). مرگ مدرسه: گفتارهای انتقادی در آموزشوپرورش ایران. تهران: مشق شب، 105-79.
25. ولیزاده، لیلا و قربانی، احمد (1394)، هویت حرفهای پرستاران و عوامل مرتبط با شکلگیری آن: یک مقاله مروری. نشریه پژوهش پرستاری، 10(4)، 88-97.
26. Alvesson, M., & Willmott, H. (2002). Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual. Journal of Management Studies. 39, 619-644.
27. Anspal, T., Eisenschmidt, E., & Lofstrom, E. (2012). Finding myself as a teacher: Exploring the shaping of teacher identities through student teachers’ narrative. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18(2), 197-216.
28. Antonek, J. L., McCormick, D. E., & Donato, R. (1997). The student teacher portfolio as autobiography: Developing a professional identity. Modern Language Journal. 81(1),15–27.
29. Ashford, S.J, & Taylor, M.S. (1990). Adaptation to work transitions: An integrative approach. In G.R. Ferris and K.M. Rowland (eds), Research in Personnel and Human Resources Management. 8, 1- 39.
30. Ashforth, B.E., & Johnson, S.A. (2001). Which hat to wear? The relative salience of multiple identities in organizational contexts. In M.A. Hogg and D.J. Terry (eds), Social Identity Processes in Organizational Contexts. Philadelphia, PA: Psychology Press. 31-18.
31. Aydin, I., Guner, T., & Erdmli, O, (2015). Teachers views regardin the social status of the teaching profession, Anthropologist. 22(2), 146-156.
32. Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education. 39(2), 175-189.
33. Beijaard, D. (1995). Teachers’ prior experiences and actual perceptions of professional identity. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 1(2), 281–294.
34. Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749–764.
35. Bergami, M., & Bagozzi, R.P. (2000). Self-categorization, affective commitment and group self-esteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 6, 17-55.
36. Caplow, T. (1966). Sequential steps in professionalization. In H.L. Vollmer and D.L Mills (eds), Professionalism. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 19- 21.
37. Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1996). Teachers’ professional knowledge landscapes: Teacher stories-stories of teachers-school stories-stories of schools. Educational Researcher, 25(3), 24–30.
38. Coldron, J., & Smith, R. (1999). Active location in teachers’ construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 711–726.
39. Cooley, Ch. H. (1902). Human Nature and the Social Order. New York: Scribners.
40. Day, C. (2004). A Passion for teaching. London: Routledgefalmer.
41. Day, Ch., Kingtona, A., Stobartb, G., & Sammons,P. (2005). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Journal, 32(4), 601–616.
42. Dillabough, J. A. (1999). Gender politics and conceptions of the modern teacher: Women, identity and professionalism. British Journal of Sociology of Education, 20(3), 373–394.
43. Dutton, J.E., Dukerich, J.M., & Harquail, C. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
44. Gardner, P. (1995). Teacher training and changing professional identity in early twentieth century England. Journal of Education for Teaching, 21(2), 191-218.
45. Goddard,R. 2003. Beginning teacher perceptions of their work, well-being and intention to leave. Asia Pacific Journal of Teacher Education and Development, 6(2). 99-110.
46. Goodson, I. F., and Cole, A. L. (1994). Exploring the teacher's professional knowledge: Constructing identity and community. Teacher Education Quarterly, 21(1), 85–105
47. Haslam, S.A. (2001). Psychology in Organizations: The Social Identity Approach. London: Sage.
48. Hogg, M.A., & Terry, D.J. (2000). Social identity and self-categorization processes in organizational contexts. Academy of Management Review, 25, 121-140.
49. Ibarra, H. (1999). Provisional selves: Experimenting with image and identity inprofessional adaptation. Administrative Science Quarterly,44(4), 764-791.
50. Mael, F., & Ashforth, B.E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
51. Mawhinney, H., & Xu, F. (1997). Restructuring the identity of foreign-trained teachers in Ontario schools. TESOL Quar-terly, 31(3), 632–639.
52. McCrae, N., Jones,A. S., & laker, C. (2014).Merely a stepping stone?professional identity and career prospects following postgraduate mental health nurse training. Journal of psychiatric and mental health nursing, 21(9), 767-273
53. Morrow, PC., & Goetz, J.F. (1988). Professionalism as a form of work commitment. Journal of Vocational Behavior, 32, 92-111.
54. Nicholson, N. (1984). A theory of work role transitions. Administrative Science Quarterly, 29(2), 172-191.
55. Olsen, B. (2008). How reasons for entry into the profession illuminate teacher identity development. Teacher Education Quarterly, 35(3).
56. Palmer, P. J. (1997). The courage to teach: Exploring the inner landscape of a teachers life. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
57. Pratt, M.G. (1998). To be or not to be: Central questions in organizational identification. In D.A. Whetton and PC. Godfrey (eds), Identity in Organizations: Building Theory Through Conversations. Sage Publications, 171-207.
58. Pratt, M.G. (2012). Rethinking identity construction processes in organizations: Three questions to consider. Oxford University Press, 21-49.
59. Pratt, M.G., & Foreman, P. (2000). Classifying managerial responses to multiple identities. Academy of Management Review, 25, 18-42.
60. Roberts, L.M., Dutton, J.E., Spreitzer, G.M., Heaphy, E.D. & Quinn, R.E. (2005). Composing the reflected best self portrait: Building pathways for becoming extraordinary in work organizations. Academy of Management Review, 30, 712-736.
61. Samuel, M., & Stephens, D. (2000). Critical dialogues with self: developing teacher identities and roles-a case study of South Africa. International Journal of Educational Research, 33(5), 475–491.
62. Schein, E.H. (1978). Career Dynamics: Matching Individual and Organizational Needs. Reading, MA: Addison-Wesley.
63. Serpe, R.T., & Stryker, S. (1987). The construction of self and reconstruction of social relationships. Greenwich, CT: JAI, 41-66.
64. Skorikov, V. & Vondracek, R. W. (1998).Vocational identity development: its relationship to other, identity domains and to overall identity development. Journal of Career Assessment, 6(1).
65. Slay, H., & Smith, D.A. (2011). Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities. Human Relations, 64, 85-107.
66. Solari, A & Ortega, E.M. (2020). Teachers’ professional identity construction: A sociocultural approach to its definition and research. Journal of Constructivist Psychology, 35, 626 - 655.
67. Stryker, S. & Burke, P.J. (2000). The past, present, and future of an identity theory. Social Psychology Quarterly, 63, 284-297.
68. Stryker, S. (1987). The Interplay of affect and identity: exploring the relationships of social structure, social interaction, self, and emotion. Chicago, IL: American Sociological Association.
69. Sugrue, C. (1997). Student teachers’ lay theories and teaching identities: Their implications for professional development. European Journal of Teacher Education, 20(3), 213–225.
70. Tajfel, H., & Turner, J.C. (1985). The social identity theory of intergroup behavior. Chicago, IL: Nelson-Hall, 7-24.
71. Tsang, Kwok Kuen. (2015). Sociological research on teachers’ emotions: four approaches and the shared themes. Journal of Sociological Research, 6(2).
72. Van Maanen, J., & Barley, S.R. (1984). Occupational communities: Culture and control in organizations. Research in Organizational Behavior, 6, 287-365.
73. Volkmann, M. J., & Anderson, M. A. (1998). Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher. Science Education, 82(3), 293–310.
74. Yilmaz, F., & Ilhan, M. (2017).Who are teachers? A Study of identity hierarchy. Cogent education, 1(4).