XML Print


پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
چکیده:   (110 مشاهده)
چکیده
جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین کشورهای میزبان مهاجران افغانستان در چهار دهه گذشته بوده و جامعه دانشجویان افغانستانی با اختلافی فاحش بزرگترین گروه دانشجویان بین­ المللی در آموزش عالی ایران است. پژوهش پیش رو درصدد پاسخگویی به این سوال است که مهم ترین موانع و چالش­های دانشجویان افغانستانی در مرحله ورود به آموزش عالی ایران چیست؟ و تجربه زیسته دختران دانشجوی افغانستانی در این مرحله چگونه در فرایند فرهنگپذیری آنان صورت­ بندی می­شود؟ روش جمع­ آوری داده­ ها ترکیبی از منابع اسنادی و کتابخانه ­ای، مصاحبه نیمه ساختمند با 71 دانشجوی افغانستانی و مصاحبه متخصص با نهادهای ذیر­بط بوده و براساس مدل نظری انگیزه­ های فرهنگ­ پذیری و روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته است. آموزش عالی ایران با تقویت سرمایه فرهنگی و اجتماعی دختران افغانستانی نقش مهمی در تحرک عمودی آنان داشته است اما مواجهه دانشجویان افغانستانی با مجموعه موانعی که در مرحله پیش از ورود به دانشگاه وجود دارد فرایند فرهنگ پذیری این گروه را تحت تاثیر قرار می­ دهد. سختی مضاعف کنکور با موضوع شهرها و رشته­ های ممنوعه، تعدد نهادهای تصمیم ­گیر در حوزه دانشجویان بین­ المللی، چالش­ های بوروکراتیک انتقال از نهاد آموزش و پرورش به نهاد آموزش عالی، ضعف اطلاع رسانی و نبود وحدت رویه در سیاست گذاری­های موجود در حوزه مهاجران، تاثیر روابط سیاسی دو کشور و معادلات منطق ه­ای بر نهاد دانشگاه، چالش شهریه، ابهام در بورسیه­ های تحصیلی و تاثیر قانون تبدیل وضعیت اقامتی مهاجران در ریزش سهم دختران در آموزش عالی از مهمترین چالش­ های دانشجویان افغانستانی در ایران می باشد
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb