دوره 11، شماره 2 - ( 8-1399 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 153-176 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saidi S, Falahati L. Gender analysis of Afghan students’ challenges in the Iranian higher education. Half -Yearly of Social Problems of Iran. 2020; 11 (2) :153-176
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3190-fa.html
سعیدی سعیده، فلاحتی لیلا. تحلیل جنسیتی چالش‌های دانشجویان افغانستانی در ورود به نظام آموزش عالی ایران. مسائل اجتماعی ایران. 1399; 11 (2) :153-176

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3190-fa.html


پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
چکیده:   (512 مشاهده)
جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین کشورهای میزبان مهاجران افغانستان در چهار دهه­ گذشته بوده و جامعۀ دانشجویان افغانستانی با اختلاف بسیار، بزرگترین گروه دانشجویان غیر ایرانی در آموزش عالی ایران است. پژوهش پیش­رو در پی پاسخگویی به این دو سؤال است که مهمترین موانع و چالش­‌های دانشجویان افغانستانی در مرحلۀ ورود به آموزش عالی ایران چیست و تجربۀ زیستۀ دختران دانشجوی افغانستانی در این مرحله چگونه در فرایند انطباق فرهنگی آنان صورت­‌بندی می­شود. روش جمع­ آوری داده­ ها ترکیبی از منابع اسنادی و کتابخانه‌­ای، مصاحبه نیمه‌ساخت‌مند با 71 دانشجوی افغانستانی و مصاحبه با نهادهای ذیر­بط بوده و براساس مدل انگیزه‌­های فرهنگ­‌پذیری و تکنیک تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که آموزش عالی ایران با تقویت سرمایۀ فرهنگی و اجتماعی دختران افغانستانی نقش مهمی در تحرک عمودی آنان داشته است اما مواجهۀ دانشجویان افغانستانی با مجموعه موانعی که در مرحله پیش از ورود به دانشگاه وجود دارد فرایند فرهنگ­‌پذیری این گروه را تحت تأثیر قرار می‌­دهد. سختی مضاعف کنکور با موضوع شهرها و رشته‌­های ممنوعه، تعدد نهادهای تصمیم­‌گیر در حوزۀ دانشجویان بین‌­المللی، چالش‌­های بوروکراتیک انتقال از نهاد آموزش و پرورش به نهاد آموزش عالی، ضعف اطلاع‌رسانی و نبود وحدت رویه در سیاست‌گذاری­‌های موجود در حوزۀ مهاجران، تأثیر روابط سیاسی دو کشور و معادلات منطقه‌­ای بر نهاد دانشگاه، چالش شهریه، ابهام در بورسیه­‌های تحصیلی و تأثیر قانون تبدیل وضعیت اقامتی مهاجران در ریزش سهم دختران در آموزش عالی از مهمترین چالش­‌های دانشجویان افغانستانی در ایران می­‌باشد. فرهنگ­‌پذیری ناقص و ناموزون به افزایش برخورد متعصبانه و تشدید سوگیری فرهنگی خواهد انجامید که منافع ملی کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد. این مسئله تبعات متعددی در پی دارد و به راحتی می­تواند بر هدف اصلی بین‌­المللی­‌سازی آموزش عالی ایران که در کلیۀ اسناد بالادستی، مبنی بر تربیت سفیر فرهنگی مورد تأکید قرار دارد؛ تأثیر معکوس بگذارد.


 
 
متن کامل [PDF 1330 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/8/7 | انتشار: 1399/12/24

فهرست منابع
1. اصغری، فیروزه (1396)، درآمدی بر سیاست بین¬المللی سازی آموزش عالی در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
2. جاودانی، حمید (1388)، جهانی شدن و آموزش عالی، گسست میان نظریه تا کنش: راهبردهایی نوین برای توسعه آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، دوره 15، شماره 3.
3. حسینی مقدم، محمد (1396)، دانشگاه ایرانی در سپهر بین¬المللی شدن، بین¬المللی شدن آموزش عالی و آینده دانشگاه در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
4. خبرنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1398)، گزارش دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان.
5. ذاکرصالحی، غلامرضا (1395)، آموزش عالی و جذب دانشجویان خارجی، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه¬ریزی آموزش عالی.
6. سعیدی، سعیده (1396)، بررسی اتنوگرافیک پدیده ازدواج زودهنگام در میان مهاجران افغان (قوم هزاره) در دو شهر هامبورگ (آلمان) و تهران (ایران)، مجله پژوهش¬های انسان شناسی، دانشگاه تهران، دوره 7، شماره 1، بهار و تابستان.
7. گیدنز، آنتونی (1396)، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: نشر نی.
8. فتحی اجارگاه، کوروش و محبوبه عارفی و حامد زمانی منش (1390)، بررسی موانع پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، شماره 62.
9. ماحوزی، رضا (1395)، ابعاد فرهنگی و اجتماعی بین¬المللی شدن دانشگاه¬ها: وضعیت ایران و تجربه جهانی، تهران: پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
10. مولایی، حمیده (1397)، عوامل مؤثر بر انطباق تبیین فرهنگی دانشجویان خارجی در ایران؛ مطالعه موردی دانشجویان خارجی دانشگاه تهران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 11، شماره 3، شماره پیاپی 43، پاییز. [DOI:10.22631/jicr.2018.1992.2556]
11. میرزایی، حسین (1396)، بررسی انطباق تحصیلی مهاجران افغانستانی در ایران، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، سال سوم، شماره 11.
12. نصراصفهانی، آرش و سید حسن حسینی (1395)، بررسی تأثیر سیاست¬های تحصیل اتباع افغانستانی در ایران، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره بیستم.
13. Abbasi-Shavazi, MJ & Sadeghi, R (2014), "Socio-cultural adaptation of second-generation Afghans in Iran", International Migration, vol. 53, no. 6. [DOI:10.1111/imig.12148]
14. Andrade, MS (2006), "International students in English-speaking universities: adjustment factors", Journal of Research in International Education, vol. 5, no. 2. [DOI:10.1177/1475240906065589]
15. Bhalalusesa, E (1998), "Women's career and professional development: Experiences and challenges", Gender and Education, vol. 10, no. 1. [DOI:10.1080/09540259821078]
16. Binsahl, H & Chang, S & Bosua, R (2015), "Identity and belonging: Saudi female international students and their use of social networking sites", Journal of Migration & Culture, vol. 6, no. 1. [DOI:10.1386/cjmc.6.1.81_1]
17. Boellstorff, T (2010), "Coming of age in second life: an anthropologist explores the virtually human", Princeton University Press.
18. Boey, J (2014), "How does gender matter in the context of the international higher education experience", Research Digest, vo. 6.
19. Bourhis, RY & Moise, LC & Perreault, S & Senecal, S (1997), "Towards an interactive acculturation model: a social psychological approach", International Journal of Psychology, vol. 32, no. 6. [DOI:10.1080/002075997400629]
20. CBIE, (2018), "The integration challenge: connecting international students with their Canadian peers", CBIE Research, Brief 2.
21. Chang, S & Alzougool, B & Berry, M & Gomes, C & Smith, S & Reeders, D (2012), "International students in the digital age: do you know where your students go to for information?" Proceeding from Australian International Conference 2012, Melbourne, Australia: AIEC.
22. Chavoshi, S & Wintre, M (2013), "A developmental model of the adjustment of undergraduate international students", Research talk presented at the 6th meeting of the Society for the Study of Emerging Adulthood, October 9th, Chicago, IL.
23. Chirkov, V & Vansteenkiste, M & Tao, R & Lynch, M (2007), "The role of self-determined motivation and goals for study abroad in the adaptation of international students", International Journal of Intercultural Relations, vol. 31, no. 2. [DOI:10.1016/j.ijintrel.2006.03.002]
24. Choudaha, R & Chang, L & Kono, Y (2013), "International student mobility trends 2013: towards responsive recruitment strategies", New York, NY: World Education Services.
25. Dentakos, S & Wintre, M & Chavoshi, S & Wright, L (2016), "Acculturation motivation in international student adjustment and permanent residency intentions: a mixed-methods approach", Emerging Adulthood, vol. 5, no.1. [DOI:10.1177/2167696816643628]
26. Gordon, MM (1964), "Assimilation in American life: the role of race, religion, and national origins", Oxford University Press. [DOI:10.2307/3510186]
27. Guest, G & MacQueen, KM & Namey, EE( 2011), "Applied thematic analysis", SAGE Publications. [DOI:10.4135/9781483384436]
28. Ichimoto, T (2004), "Ambivalent 'selves' in transition: a case study of Japanese women studying in Australian universities", Journal of intercultural studies, vo. 25, no. 3. [DOI:10.1080/0725686042000315759]
29. Maringe, F & Foskett, N (2010), "Globalization and internationalization in higher education, theoretical, strategic and management perspectives", Bloomsbury Publishing. [DOI:10.5040/9781350091122]
30. Meuser, M & Nagel, U (2009), "The expert interview and changes in knowledge production", In: Bogner A, Littig B, Menz W (eds) "Interviewing experts. research methods series", Palgrave Macmillan, London. [DOI:10.1057/9780230244276_2]
31. Portes, A & Fernandez-Kelly, P & Haller, W (2009), "The adaptation of the immigrant second generation in America: a theoretical overview and recent evidence", Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 75, no. 3.
32. Warren, H (2007), "Using gender-analysis frameworks: theoretical and practical reflections", Gender and Development, vol. 15, no. 2. [DOI:10.1080/13552070701391847]
33. Willis, TY (2015), "And still we rise…: microaggressions and Intersectionality in the study abroad experiences of black women", Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, vol. 26. [DOI:10.36366/frontiers.v26i1.367]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb