شمارۀ جدید فصلنامه (زمستان ۱۴۰۳) منتشر شد


دوره ۹، شماره ۲ - ( ۱۲-۱۳۹۷ )                   جلد ۹ شماره ۲ صفحات ۲۵۷-۲۳۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati R, Sadeghi A. (2019). Analysis of Academic Burnout among University Students. Social Problems of Iran. 9(2), 233-257.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2991-fa.html
همتی رضا، صادقی اسما. تحلیلی بر فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان مسائل اجتماعی ایران ۱۳۹۷; ۹ (۲) :۲۵۷-۲۳۳

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-۱-۲۹۹۱-fa.html


۱- ، rhemati@gmail.com
چکیده:   (۶۴۸۴ مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین نقش عوامل اجتماعی (درون دانشگاهی و برون دانشگاهی) و فردی مؤثر بر فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان است که با سه مؤلفه‌ خستگی تحصیلی، بی‌علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی سنجش شده است. این پژوهش با روش پیمایشی بر روی 329 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان اجرا شد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و بر مبنای فرهنگ‌های رشته‌ای از میان رشته‌های مختلف انتخاب‌شده ‌بودند. نتایج نشان داد که بی‌انگیزگی تحصیلی، رضایت تحصیلی، امید به آینده شغلی و مشارکت علمی تأثیر مستقیم، و تعاملات استادـدانشجو، جوّ دپارتمانی، سرمایه نمادین و دیگران مهم تأثیر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارند. همچنین کیفیت محیط آموزشی و ارتباط با همکلاسی از قدرت تبیینی چندانی برخوردار نبودند. نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین عوامل فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان به‌ترتیب عبارتند از فقدان انگیزه، نارضایتی از تحصیل، ناامیدی از آینده شغلی و عدم مشارکت تحصیلی است. به‌طورکلی نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که عوامل اجتماعی از طریق عوامل فردی و در ترکیب پیچیده‌ای با آن‌ها بر فرسودگی تحصیلی اثر می‌گذارند و نقش هیچ‌یک از این عوامل قابل‌انکار نیست.
 
متن کامل [PDF 1123 kb]   (۳۰۲۰ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: امنیت
دریافت: 1397/12/20 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1397/12/20

فهرست منابع
۱. آسایش، حمید و همکاران (۱۳۹۵) «همبستگی تنیدگی، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم»، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. ۱۰، ۷: ۷۴ـ۸۳.
۲. امین بیدختی علی اکبر، سکینه جعفری، نصراله نوروزی و معصومه خسروی نیا (۱۳۹۲) «تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت تحصیلی»، دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی. ۲، ۳: ۱۰۸ـ۱۳۸.
۳. بدری گرگری، رحیم جواد مصرآبادی، مریم پلنگی و رحیمه فتحی (۱۳۹۱) «ساختار عاملی فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانش‌آموزان متوسطه»، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. ۷ : ۱۶۴ـ۱۸۰.
۴. بقایی سرابی، علی و محمدجواد اسماعیلی (۱۳۸۸) «عوامل اجتماعی مؤثر بر هویت دانشگاهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، ۳ (۴): ۱۷۷ـ۲۰۳.
۵. بهروزی، ناصر، منیجه شهنی، مهدی پور سید (۱۳۹۱) «رابطه کمال‌گرایی، استرس ادراک‌شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی»، راهبرد فرهنگ، ۲۰: ۸۴ـ۱۰۲.
۶. حیاتی داود، عبدالحسین عگبهی، سیدعابدین حسینی آهنگری، محسن عزیزی ابرقویی (۱۳۹۱) «بررسی رابطه‌ ابعاد کیفیت تجارب یادگیري و احساس خودکارآمدي با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران»، دو فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه‌ آموزش علوم پزشکی، ۳ (۴): ۱۹ـ۲۹.
۷. خورشیدی، لیلا (۱۳۹۳) بررسی رابطه پنج عامل شخصیت، تیپ‌های زمانی و فرسودگی تحصیلی با رضایت از مدرسه دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ارومیه در سال تحصیلی ۹۲ـ۹۳، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشر نشده، ارومیه: دانشگاه ارومیه.
۸. راک خواه، زهرا (۱۳۹۱) رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
۹. روحی قنبر، سیدعابدین حسینی، محمدتقی بادله، حسین رحمانی (۱۳۸۶) «انگيزه تحصيلي و رابطه آن با برخي از عوامل در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي گلستان، گام‌های توسعه در آموزش پزشكي» مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي، ۴ (۲): ۷۷ـ۸۳.
۱۰. سیف پناهی، سمیرا (۱۳۹۳) بررسي رابطه بين ميزان فرسودگي تحصيلي و ميزان تعامل و مشاركت دانش آموزان در دبيرستان‌هاي عادي و هوشمند شهرستان سنندج، پایان‌نامه کارشناسی‌‌ارشد منتشرنشده، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
۱۱. شريفی‌‌فرد و همکاران (۱۳۹۳) «عوامل مرتبط با فرسودگي تحصيلي در دانشجويان پرستاري و پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي قم»، آموزش پرستاري، ۳ (۳): ۵۹ـ۶۸.
۱۲. شریفی، فاطمه (۱۳۹۲) بررسی ارتباط فرسودگی‌ تحصیلی با خودکارآمدی آموزشی و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده، قم: دانشگاه قم.
۱۳. صدیق¬سروستانی رحمت‌الله و سیدضیاء هاشمی (۱۳۸۱) «گروه‌های مرجع در جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی با تأکید بر نظریه‌های مرتن و فستینگر»، نامه‌ علوم اجتماعی، ۲۰: ۱۶۷ـ,۱۴۹.
۱۴. عجم اکرامی آسیه، طاهره رضایی، علی‌اصغر بیانی (۱۳۹۴) «بررسی رابطه امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی»، مجله دانش و تندرستي، ۱۰ (۱): ۴۴ـ۵۰.
۱۵. عظیمی، محمد، موسی پیری، تقی زوار (۱۳۹۲) «رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه»، ۲ (۱۱): ۱۱۶ـ۱۲۸.
۱۶. غلامی محمد، محمدعلی حسینی، سیدباقر مداح، نسرین جعفری، فرشته نجفی (۱۳۹۲) «نقش سرمایه اجتماعی دانشگاهی در تسهیل آموزش بالینی در پرستاری»، گام های توسعه در آموزش پزشکی، ۱۰ (۱): ۱۱۹ـ۱۲۳.
۱۷. فاضلی، نعمت‌الله (۱۳۸۷) فرهنگ و دانشگاه، تهران، نشر ثالث.
۱۸. قانعی‌راد، محمدامین (۱۳۸۵) تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
۱۹. محمدی مهدی، فهیمه کشاورزی، الهام حیدری (۱۳۹۳) «ارائه الگوی علی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام ‌تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان»، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، ۴ (۱۶): ۱۱ـ۲۸.
۲۰. محمدی، مهدی و جعفر ترک‌زاده (۱۳۹۰) «مقایسه‌ رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه‌ درسی و عملکرد استادان و کارکنان دانشکده‌ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز»، مجله‌ پژوهش‌های برنامه درسی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، ۱ (۱): ۵ـ۲۵.
۲۱. محمودی، زهرا (۱۳۹۴) «فرسودگی تحصیلی»، رشد آموزش مشاور مدرسه، ۱۱ (۲): ۴۱ـ۴۶.
۲۲. مهديه عارفه، رضا همّتي، ابوعلي ودادهير (۱۳۹۵) «فرايند جامعه‌پذیری دانشگاهي دانشجويان دکتري دانشگاه اصفهان: يک نظريه زمینه‌ای»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۲۲: ۴۵ـ۷۳.
۲۳. موسوی، فاطمه و فرزانه شکری (۱۳۹۴) «مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس پیش‌بینی کننده‌های فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویی»، رویش روان‌شناختی، ۴ (۱۰): ۵۹ـ۸۰.
۲۴. نصری صادق، مجید ابراهیم دماوندی، عرفانه السادات کارگر (۱۳۹۳) «ارتباط تعارض کار ـ خانواده و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی»، پژوهش در آموزش، ۱ (۲): ۲۵ـ۳۱.
۲۵. نعامي، عبدالزهرا (۱۳۸۸) «رابطه بين كيفيت تجارب يادگيري با فرسودگي تحصيلي دانشجويان، كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران اهواز»، مجله مطالعات روانشناختي، ۳: ۱۱۷ـ۱۳۴.
۲۶. نوروزی، رضاعلی، کمال نصرتی هشی، مصطفی حاتمی و زهره متقی (۱۳۹۴) «بررسی رابطه بین جو دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان (ارتباطی، مشارکتی، دانشجو محور، معنوی)»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ۵ (۱): ۷۸ـ۱۰۰.
۲۷. هاشمی‌فر، سحر (۱۳۹۳) نقش متغیرهای انگیزشی و شخصیتی به‌عنوان پیش‌بین‌های فرسودگی تحصیلی در مدارس اهواز، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشر‌نشده، یاسوج: دانشگاه یاسوج.
۲۸. همتی، رضا و زهرا پیرنیا (۱۳۹۶) «تحلیلی بر بیگانگی تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، ۶ (۱): ۹۱ـ۱۱۷.
۲۹. وثوقی، منصور و مرتضی حضرتی (۱۳۹۱) «بررسي جامعه‌شناختی رابطه سرمايه نمادين و نگرش به حقوق شهروندي (مطالعه موردي شهر تبريز)»، مطالعات جامعه‌شناختی، ۴ (۴): ۱۴۱ـ۱۵۷.
۳۰. یوسفی علیرضا، غلامرضا قاسمی و سمانه فیروزنیا (۱۳۸۸) «ارتباط انگيزش تحصيلي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان»، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، ۹ (۱): ۷۹ـ۸۵.
31. Arvidsson, Toi Sin Y., J, T. Cookston., and P, H. Miller. (2013) 'Asian and Non-Asian U. S. College Students' Interest, Employment Opportunities, and Motivation. Available' on: http://studylib.net/doc/6927240/Arvidsson-Cookston-Andmiller-2013- Accessed 24 Jul 2016.
32. Becher, T. (1987) 'The Disciplinary Shaping of the Profession', in R. B. Clark (ed.), The Academic Profession, (271-303) Berkeley: University of California Press.
33. Bourdieu, P. (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge & Kegan Paul.
34. Bresó, E., M. Salanova., W. B, Schaufeli. (2007) 'In search of the Third Dimension Of Burnout: Efficacy or Inefficacy?', Applied Psychology: An International Review, 56: 460-478. [DOI:10.1111/j.1464-0597.2007.00290.x]
35. Chang, E., A. Lee., E. Byeon., H. Seong., S. M, Lee. (2016) 'The Mediating Effect of Motivational Types in the Relationship between Perfectionism and Academic Burnout', Personality and Individual Differences. 89: 202-210. [DOI:10.1016/j.paid.2015.10.010]
36. Collins, R. (1993) 'Emotional Energy as the Common Denominator of Rational Action', Rationality and Society. 5 (2): 203-230. [DOI:10.1177/1043463193005002005]
37. Erturgut, R., and S, Soysekerci. (2010) 'An Empirical Analysis on Burnout Levels among Second Year Vocational Schools Students', Procedia Social and Behavioral Sciences. 2: 1399-1404 [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.208]
38. Karabiyik, L., M, Eker., and A, Anbar. (2006) 'Determining the Factors that Affect Burnout Among Academicians', Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 63 (2): 92-133.
39. Maslach, C., and W, B. Schaufeli. (1993) 'Historical and Conceptual Development of Burnout', In W B Schaufeli., C, Maslach., and T, Marek. (eds) Professional Burnout: Recent Developments in Theory and Research. CRC Press
40. Moore, P., and M, Loosemore. (2014) 'Burnout of Undergraduate Construction Management Students in Australia', Construction Management and Economics. 32 (11): 1066 - 1077. [DOI:10.1080/01446193.2014.966734]
41. Neumann, Y. (1990) 'Quality of Learning Experience and Students' College Outcome', International Journal of Educational Management. 7 (1): 1-16. [DOI:10.1108/09513549310023258]
42. Salanova, M., W, B. Schaufeli., I, Martínez., and Bresò, E. (2010) How Obstacles and Facilitators Predict Academic Performance: The Mediating Role of Study Burnout and Engagement, Anxiety, Stress & Coping. 23 (1): 53-70. [DOI:10.1080/10615800802609965]
43. Salmela-Aro, K. and P, Näätänen. (2005) BBI-10: Koulu-Uupumusmittari_School Burnout Inventory, Helsinki, Finland: Edita. [DOI:10.1037/t01336-000]
44. Salmela-Aro, K., N Kiuru., M Pietikainen., J Jokela. (2008) 'Does School Matter? The Role of School Context in Adolescents' School-Related Burnout', European Psychologist. 13 (10): 12-27. [DOI:10.1027/1016-9040.13.1.12]
45. Schaufeli, W. B., Leiter P., C, Maslach. (2009) 'Burnout: 35 Years of Research and Practice', Career Development International. 14 (3): 204-220. [DOI:10.1108/13620430910966406]
46. Tukaev, V. S., T, V. Vasheka., O, M. Dolgova. (2013) 'The Relationships between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students' Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82: 553-556. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.308]
47. Turner, J. H. (1987) 'Toward a Sociological Theory of Motivation', American Sociological Review, 52 (1): 15-27. [DOI:10.2307/2095389]
48. Uludag, O., and H, Yaratan. (2010) 'The Effect of Burnout on Engagement: An Empirical Study on Tourism Students', Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9 (1):13-23. [DOI:10.3794/johlste.91.243]
49. Wu, W. (2010) 'Study on College Students' Learning Burnout', Asian Social Science. 6 (3): 132-134. [DOI:10.5539/ass.v6n3p132]
50. Ylijoki, O-H. (2000) 'Disciplinary Cultures and the Moral Order of Studying: A case-study of four Finnish University Departments', Higher Education. 39: 339ـ 362. [DOI:10.1023/A:1003920230873]
51. Zhang, Y., Y, Gan., H, Cham. (2007) 'Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis', Personality and Individual Differences, 43 (6): 1529-1540. [DOI:10.1016/j.paid.2007.04.010]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb