دوره 6، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 70-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahyan H, Sheikh Ansari M. (2016). Mechanisms of Trust in Facebook. Social Problems of Iran. 6(2), 51-70. doi:10.18869/acadpub.jspi.6.2.51
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2508-fa.html
عبداللهیان حمید، شیخ انصاری مهین. سازوکارهای اعتماد در فیسبوک مسائل اجتماعی ایران 1394; 6 (2) :70-51 10.18869/acadpub.jspi.6.2.51

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2508-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (3396 مشاهده)

مسئله‌ای که مقاله حاضر به آن می‌پردازد ارزیابی سازوکارهای اعتماد بین کاربران ایرانی در فیسبوک است. به­لحاظ نظری از الگوی افه و فوش برای دخالت متغیر اعتماد در کنشگری کاربران استفاده کرده‌ایم. روش جمع‌آوری داده‌های تحقیق نیز ترکیبی بوده است؛ بدین‌ترتیب که با روش پیمایشی در مرحله اول در حجم 2437 نفر در بین کاربران ایرانی اینترنت و در مرحله دوم برای تکمیل داده‌ها در حجم 288 نفر در بین دانشجویان پیام نور غرب تهران داده‌های کمی جمع‌آوری شدند. از طرف دیگر، با روش‌های مشاهده مستقیم، مشارکتی و مصاحبه متمرکز داده‌های کیفی تحقیق نیز جمع‌آوری شدند. برخی نتایج تحقیق نشان می‌دهند که کاربران ایرانی فیسبوک که در اینجا تحت مطالعه واقع شدند با استفاده از گزینه «قانون رؤیت»[1] و خودافشایی متقابل روابط خود را با آشنایانشان تنظیم می‌کنند و برای اعتماد به افراد ناآشنا از راهکارهای اعتمادسازی جست­وجوی شواهد که عبارت­اند از پیداکردن دوستان مشترک (دوستان دوستان)، شفاف‌سازی (تشکیل پروفایل با هویت واقعی، دیدن پروفایل افراد قبل­از پذیرفتن دعوت آنها و خودافشایی) و کم‌کردن خطر هزینه اعتماد (استفاده از قانون رؤیت برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات یا پاک­کردن دوستان غیرقابل ‌اعتماد) استفاده می‌کنند. نتایج داده­های کمی نشان داد فیسبوک شعاع اعتماد کاربران را افزایش می­دهد.

 

[1]  visibility rule   گزینه­ای در فیسبوک

متن کامل [PDF 4377 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1394/12/5 | پذیرش: 1394/12/5 | انتشار: 1394/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb