شمارۀ جدید فصلنامه (پاییز 1403) منتشر شد


دوره 5، شماره 2 - ( 10-1393 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 60-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عباسی سرمدی مهدی، مهرابی کوشکی راضیه، رهبر قاضی محمود رضا. بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت در انتخابات مسائل اجتماعی ایران 1393; 5 (2) :60-41

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2125-fa.html


1- استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
2- دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
3- دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3900 مشاهده)
سرمایه اجتماعی موضوعی بین‌رشته­ای است که در سال­های اخیر به‌طور روزافزونی کانون توجه صاحب­نظران حوزه­های مختلف علوم، به‌ویژه حوزه علوم سیاسی، جامعه­شناسی، مدیریت و اقتصاد قرار گرفته است. یکی از حوزه­هایی که به‌نظر می­رسد سرمایه اجتماعی بر آن تأثیر دارد، مشارکت سیاسی و مخصوصاً مشارکت در انتخابات است که می­تواند ازطریق تقویت و گسترش علاقه­مندی افراد به مسائل سیاسی باعث بهبود فعالیت­های سیاسی آنان شود. ازاین‌رو هدف این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی مشوق همکاری و شبکه اجتماعی به‌مثابه عناصر سازنده سرمایه اجتماعی بر میزان مشارکت افراد در انتخابات در بین دانشجویان دانشگاه­های دولتی شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش توصیفی و ازنوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه­های دولتی شهر اصفهان در سال 1392-1393 است. روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای است که برای بررسی این پژوهش از حجم نمونه 383 نفر استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ها و اطلاعات شامل دو ابزار سنجش سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی است که اعتبار آنها با روش آلفای کرونباخ تعیین شده است. در این پژوهش با تقسیم سرمایه اجتماعی به سه بعد اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی مشوق همکاری و شبکه­های اجتماعی و مشارکت سیاسی در بعد شرکت در انتخابات، از روش رگرسیون OLS مبتنی بر کوواریانس و مدل‌سازی معادلات ساختاری با روش PLS مبتنی بر واریانس برای بررسی فرضیه‌های اصلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه­های اصلی حاکی از آن است که ازیک‌طرف اعتماد اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر تقویت شبکه­های اجتماعی تأثیر می‌گذارد و ازسوی دیگر، اعتماد اجتماعی و شبکه­های اجتماعی نیز بر افزایش میزان مشارکت در انتخابات تأثیر مثبت و معنی­داری دارد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که رابطه معنی‌داری میان هنجارهای اجتماعی و مشارکت در انتخابات وجود ندارد.
متن کامل [PDF 323 kb]   (1436 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb