شمارۀ جدید فصلنامه (بهار 1404) منتشر شد


دوره 16، شماره 1 - ( 11-1404 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 306-265 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati R, Baharlouei M. (2026). Qualitative Analysis of Students' Experiences with Outsourcing Thesis Writing. Social Problems of Iran. 16(1), : 8 doi:10.61186/jspi.16.1.265
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3829-fa.html
همتی رضا، بهارلویی مریم. تحلیل کیفی تجارب دانشجویان از برون‌سپاری پایان‌نامه مسائل اجتماعی ایران 1404; 16 (1) :306-265 10.61186/jspi.16.1.265

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3829-fa.html


1- دانشیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، rhemati@gmail.com
2- دکتری جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (295 مشاهده)
برون‌سپاری پایان‌نامه، به‌عنوان شکلی حاد از تقلب قراردادی و سایه‌نویسی، تهدیدی جدی برای صداقت علمی و اعتبار آموزش عالی در ایران و جهان است. این پدیده در دهه‌های اخیر با گسترش بازار سیاه پایان‌نامه‌نویسی در ایران تشدید شده و ضرورت بررسی انگیزه‌های آن را برجسته کرده است. این پژوهش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجارب ۱۳ دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه‌های اصفهان را که پایان‌نامه خود را به‌طور کامل برون‌سپاری نموده بودند، بررسی کرد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند جمع‌آوری و بر اساس رویکرد شش‌مرحله‌ای براون و کلارک (۲۰۱۲) تحلیل شدند. یافته‌ها در قالب شش مضمون اصلی استخراج شد: «پایان‌نامه تهی از معنا»، «زندگی روزمره پرچالش»، «فرهنگ تقلب»، «اختلال ارتباطی»، «چالش‌های یادگیری» و «زوال ارزش‌های علمی». نتایج نشان داد که برون‌سپاری نتیجۀ تعامل پیچیده عوامل فردی (مثل مشکلات مالی، ضعف مهارت‌های پژوهشی) و محیطی (مثل ضعف نظارت دانشگاهی، کالایی‌شدن آموزش) است. این پژوهش، برخلاف مطالعات قبلی که بر عوامل ساختاری تمرکز داشتند، با رویکرد کیفی، تجربه زیسته دانشجویان را در بستر فرهنگی-اجتماعی ایران تحلیل کرد و نقش روابط استاد-دانشجو و فرهنگ تقلب را برجسته نمود. یافته‌ها بر لزوم بازتعریف نقش پایان‌نامه، تقویت نظارت و آموزش اخلاق علمی برای پیشگیری از تقلب تأکید دارند. این مطالعه به سیاست‌گذاری آموزشی برای مقابله با سایه‌نویسی کمک می‌کند و زمینه را برای تحقیقات آتی درباره نقش فناوری و تفاوت‌های جنسیتی فراهم می‌سازد.
 

 
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 831 kb]   (75 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مسائل اجتماعی
دریافت: 1403/11/9 | پذیرش: 1403/12/25 | انتشار: 1404/2/21

فهرست منابع
1. ابراهیمی، سعید، اعتصامی، سیدمصطفی، صدیقی، محمود، متواضع، محسن، نصری، اعظم، یدالهی‌خالص، الهه و یوسفی همدانی، الهام (۱۴۰۲). آمارنامه شهر اصفهان ۱۴۰۲، شهرداری اصفهان. معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، گروه آمار و تحلیل اطلاعات. قابل‌دسترس از https://plan.isfahan.ir/sites/isfct/files/field_content_file/statistics_seasons_tag/1402-01.pdf
2. اجاقی، رضوان، کیوان‌آرا، محمود، چشمه‌سهرابی، مظفر و پاپی، احمد (۱۳۹۰). تحلیل آسیب‌شناسی تقلب و سرقت علمی: بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ویژه‌نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، ۱۱، ۱۰۷۳-۱۰۶۳.
3. توکل، محمد و ناصری‌راد، محسن (۱۳۸۸). دستبرد علمی با تبیینی از جامعه‌شناسی علم، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۳ و ۴، ۱۶-۱.
4. دهقانی، غلامعلی (۱۳۸۶). رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سرپرستی پایان‌نامه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۹(۴)، ۳۰۹-۳۰۲.
5. رستمی، فرحناز، زرافشانی، کیومرث، سعدوندی، مهسا و حسینی لرگانی، مریم. (۱۳۹۲). تعیین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بروز رفتارهای مغایر رفتار علمی در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی). فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، ۵(۳)، ۱۶۳-۱۴۳.
6. رسولی، بهروز، نبی‌میبدی، مرتضی، مختاری، حمیدرضا، نبوی، مجید، نظری، مریم و علیدوستی، سیروس (۱۳۹۹). مفهوم‌سازی سایه‌نویسی: نگاهی به بدرفتاری‌های علمی در بافت آموزش عالی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، ۵۴(۴)، ۳۶-۱۳.
7. عطاران، محمد، زین‌آبادی، حسن‌رضا و طولابی، سعید (۱۳۸۹). انتخاب استاد راهنما و رابطه استاد راهنما - دانشجو دیدگاه‌های دانش‌آموختگان دوره دکترا. مجله مطالعات برنامه درسی، ۱۶، ۱۲۹-۹۶.
8. علیوردی‌نیا، اکبر، جانعلیزاده، حیدر و عمرانی دهکهان، سجاد (۱۳۹۴). بررسی نقش یادگیری اجتماعی در تقلب دانشگاهی. مسائل اجتماعی ایران، ۶(۲)، ۱۰۳-۷۱.
9. علیوردی‌نیا، اکبر و صالح‌نژاد، صالح (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۱، ۹۳-۸۵
10. کاظمی، عباس (۱۳۹۷) دانشگاه: از سایه‌بان تا نردبان. پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
11. کاظمی، عباس و اصغری، زهرا (۱۳۹۸). نگاهی به پدیده پایان‌نامه‌نویسی در ایران: سیاست‌گذاری‌ها و زمینه‌های امکان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (۲۵)4، ۲۲-۱.
12. نپ، جان ‌سی و هولبرت، آزالیا ام. (۱۳۹۸). سایه‌نویسی و اخلاق اصالت (احسان شاه‌قاسمی، مترجم). تهران: جهاد دانشگاهی.
13. همتی، رضا، کریمی، مریم و زمانی بی‌بی‌عشرت (۱۳۹۶). بی‌اخلاقی علمی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۲(۲)، ۱۱۶-۱۰۵.
14. همتی، رضا و بیات، اکرم (۱۳۹۷). مطالعه پدیدارشناختی تجربه زیسته دانشجویان از فرایند نگارش پایان‌نامه. راهبرد فرهنگ، ۴۳، ۱۲۲-۸۹.
15. Ahsan, K., Akbar, S., & Kam, B. (2022). Contract cheating in higher education: a systematic literature review and future research agenda. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(4), 523-539.
16. Ajzen, I. (1969). The prediction of behavior intentions in a choice situation. Journal of Experimental Psychology, 5(4), 400-416.
17. Ali, H. I. H., & Alhassan, A. (2021). Fighting contract cheating and ghostwriting in Higher Education: Moving towards a multidimensional approach. Cogent Education, 8(1), 1-18.
18. Ataei-Ashtiani, B. (2016). Curbing Iran’s Academic Misconduct. Science, 351(6279), 1273–1274.
19. Awdry, R., & Ives, B. (2023). International predictors of contract cheating in higher education. Journal of Academic Ethics, 21(2), 193-212.
20. Awdry, R., & Newton, P. M. (2019). Staff views on commercial contract cheating in higher education: a survey study in Australia and the UK. Higher Education, 78, 593-610.
21. Bandura, Albert (1963). Social learning and personality development. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
22. Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57–71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
23. Bretag, T., Harper, R., Burton, M., Ellis, C., Newton, P., Rozenberg, P., & van Haeringen, K. (2019a). Contract cheating: A survey of Australian university students. Studies in higher education, 44(11), 1837-1856.
24. Bretag, T., Harper, R., Rundle, K., Newton, P. M., Ellis, C., Saddiqui, S., & van Haeringen, K. (2019b). Contract cheating in Australian higher education: a comparison of non-university higher education providers and universities. Assessment & Evaluation in Higher Education.
25. Clarke, R., & Lancaster, T. (2006). Eliminating the successor to plagiarism? Identifying the usage of contract cheating sites. In Proceedings of 2nd International Plagiarism Conference.
26. Clarke, R., & Lancaster, T. (2006, June). Eliminating the successor to plagiarism? Identifying the usage of contract cheating sites. In Proceedings of 2nd international plagiarism conference (pp. 19-21).
27. Cornish, D., & Clarke, R. (1986). The reasoning criminal: Rational choice perspectives on offending. New York: Springer-Verlag.
28. Curtis, G. J., & Clare, J. (2017). How prevalent is contract cheating and to what extent are students repeat offenders? Journal of Academic Ethics, 15, 115-124.
29. Curtis, G. J., Clare, J., Rundle, K., Eaton, S. E., Stoesz, B. M., & Seeland, J. (2022). Contract cheating: An introduction to the problem. In Contract cheating in higher education: Global perspectives on theory, practice, and policy (pp. 1-13). Cham: Springer International Publishing.
30. Diksha, J., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press.
31. DiPietro, M. (2010). 14: theoretical frameworks for academic dishonesty: a comparative review. To improve the academy, 28(1), 250-262.
32. Eaton, S. E., Chibry, N., Toye, M. A., & Rossi, S. (2019). Interinstitutional perspectives on contract cheating: a qualitative narrative exploration from Canada. International Journal for Educational Integrity, 15(1), 9.
33. Fletcher, J. (1966). Situational ethics. Philadelphia: Westminster Press.
34. Hamza, M. A., Al Assadi, F. R., Khojah, A. A., AlHanaki, R. M., Alotaibi, N. T., Kheimi, R. M. & Marar, S. D. (2022). Contract Cheating and Ghostwriting among University Students in Health Specialties. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 17(5), 536-544.
35. Heath T (2002) A Quantitative Analysis of PhD Students’ Views of Supervision. Higher Education Research & Development, 21(1), 41-53.
36. Hemmati, R. (2023). Developments in Iranian higher education and their implications for doctoral education. Innovations in Education and Teaching International, 60(5), 688-702.
37. Hemmati, R. (2023). Developments in Iranian higher education and their implications for doctoral education. Innovations in Education and Teaching International, 60(5), 688-702.
38. Johnson, L., S. Adams Becker, V. Estrada, and A. Freeman. 2014. “NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition.” https://www.learntechlib.org/p/130341/. (Accessed 3 February 2023).
39. Julia. M., Hughes. C., Mc Cabe. D (2006). Understandig Academic misconduct. Canadian Jurnal of Higher Education, 36(6):49-63.
40. Kaktiņš, L. (2018). Contract cheating advertisements: what they tell us about international students’ attitudes to academic integrity. Ethics and Education, 13(2), 268-284.
41. Kazemi, A. V., & Dehnavi, A. D. (2017). The new academic proletariat in Iran. Critique, 45(1-2), 141-158.
42. Lancaster, T. (2019). Profiling the international academic ghostwriters who are providing low-cost essays and assignments for the contract cheating industry. Journal of Information, Communi­cation and Ethics in Society, 17(1), 72-86. https://doi.org/10.1108/JICES-04-2018-0040
43. Lines, L. (2016). Ghostwriters guaranteeing grades? The quality of online ghostwriting services available to tertiary students in Australia. Teaching in Higher Education, 21(8), 889-914.
44. Makinda, H. (2019). Ethical Concerns in Ghost-Writing. Mainstreaming ethics in higher education, 413.
45. Nagy, V., & Groves, A. (2021). Rational choice or strain? A criminological examination of contract cheating. Current Issues in Criminal Justice, 33(3), 322-339.
46. Newton, P. M. (2018). How common is commercial contract cheating in higher education and is it increasing? A systematic review. Frontiers in Education 3,1-18.
47. Pacino, A. (2021). An investigation into contract cheating in tertiary education, and how to combat the problem in a United Arab Emirates context. Middle Eastern Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(4), 120-135.
48. Robson, S., & Wihlborg, M. (2019). Internationalisation of higher education: Impacts, challenges and future possibilities. European Educational Research Journal, 18(2), 127-134
49. Rundle, K., Curtis, G. J., & Clare, J. (2019). Why students do not engage in contract cheating. Frontiers in psychology, 19, 1-22.
50. Shahghasemi, E., & Akhavan, M. (2015). Confessions of academic ghost authors: the Iranian experience. Sage Open, 5(1), 1-7
51. Sykes, G. M., & Matza, D. (1957). Techniques of neutralization: A theory of delinquency. American Sociological Review, 22(6), 664-670.
52. Takrimi, A., Khojasteh Mehr, R., & Eaton, S. E. (2023). Contract Cheating in Iran: An Overview of Key Issues and a Call to Action. Journal of Academic Ethics, 21(2), 323-341.
53. Vermunt, J. D., & Verloop, N. (1999). Congruence and friction between learning and teaching. Learning and instruction, 9(3), 257-280.
54. Walker, M., & Townley, C. (2012). Contract cheating: A new challenge for academic honesty? Journal of Academic Ethics, 10, 27-44.
55. Ylijoki, O. H. (2001). Master’s Thesis Writing from a Narrative Approach, Studies in Higher Education, 26:1, 21-34
56. Yorke, J., Sefcik, L., & Veeran-Colton, T. (2022). Contract cheating and blackmail: a risky business?. Studies in higher education, 47(1), 53-66.
57. Zimring, F. E., & Hawkins, G. J. (1973). Deterrence: The legal threat in crime control. Chicago: University of Chicago Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb