1. ابراهیمی، سعید، اعتصامی، سیدمصطفی، صدیقی، محمود، متواضع، محسن، نصری، اعظم، یدالهیخالص، الهه و یوسفی همدانی، الهام (۱۴۰۲). آمارنامه شهر اصفهان ۱۴۰۲، شهرداری اصفهان. معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی، گروه آمار و تحلیل اطلاعات. قابلدسترس از https://plan.isfahan.ir/sites/isfct/files/field_content_file/statistics_seasons_tag/1402-01.pdf
2. اجاقی، رضوان، کیوانآرا، محمود، چشمهسهرابی، مظفر و پاپی، احمد (۱۳۹۰). تحلیل آسیبشناسی تقلب و سرقت علمی: بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، ۱۱، ۱۰۷۳-۱۰۶۳.
3. توکل، محمد و ناصریراد، محسن (۱۳۸۸). دستبرد علمی با تبیینی از جامعهشناسی علم، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۳ و ۴، ۱۶-۱.
4. دهقانی، غلامعلی (۱۳۸۶). رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سرپرستی پایاننامه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۹(۴)، ۳۰۹-۳۰۲.
5. رستمی، فرحناز، زرافشانی، کیومرث، سعدوندی، مهسا و حسینی لرگانی، مریم. (۱۳۹۲). تعیین مؤلفههای تأثیرگذار بر بروز رفتارهای مغایر رفتار علمی در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی). فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، ۵(۳)، ۱۶۳-۱۴۳.
6. رسولی، بهروز، نبیمیبدی، مرتضی، مختاری، حمیدرضا، نبوی، مجید، نظری، مریم و علیدوستی، سیروس (۱۳۹۹). مفهومسازی سایهنویسی: نگاهی به بدرفتاریهای علمی در بافت آموزش عالی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، ۵۴(۴)، ۳۶-۱۳.
7. عطاران، محمد، زینآبادی، حسنرضا و طولابی، سعید (۱۳۸۹). انتخاب استاد راهنما و رابطه استاد راهنما - دانشجو دیدگاههای دانشآموختگان دوره دکترا. مجله مطالعات برنامه درسی، ۱۶، ۱۲۹-۹۶.
8. علیوردینیا، اکبر، جانعلیزاده، حیدر و عمرانی دهکهان، سجاد (۱۳۹۴). بررسی نقش یادگیری اجتماعی در تقلب دانشگاهی. مسائل اجتماعی ایران، ۶(۲)، ۱۰۳-۷۱.
9. علیوردینیا، اکبر و صالحنژاد، صالح (۱۳۹۲). بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۱، ۹۳-۸۵
10. کاظمی، عباس (۱۳۹۷) دانشگاه: از سایهبان تا نردبان. پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
11. کاظمی، عباس و اصغری، زهرا (۱۳۹۸). نگاهی به پدیده پایاننامهنویسی در ایران: سیاستگذاریها و زمینههای امکان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (۲۵)4، ۲۲-۱.
12. نپ، جان سی و هولبرت، آزالیا ام. (۱۳۹۸). سایهنویسی و اخلاق اصالت (احسان شاهقاسمی، مترجم). تهران: جهاد دانشگاهی.
13. همتی، رضا، کریمی، مریم و زمانی بیبیعشرت (۱۳۹۶). بیاخلاقی علمی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۲(۲)، ۱۱۶-۱۰۵.
14. همتی، رضا و بیات، اکرم (۱۳۹۷). مطالعه پدیدارشناختی تجربه زیسته دانشجویان از فرایند نگارش پایاننامه. راهبرد فرهنگ، ۴۳، ۱۲۲-۸۹.
15. Ahsan, K., Akbar, S., & Kam, B. (2022). Contract cheating in higher education: a systematic literature review and future research agenda. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(4), 523-539.
16. Ajzen, I. (1969). The prediction of behavior intentions in a choice situation. Journal of Experimental Psychology, 5(4), 400-416.
17. Ali, H. I. H., & Alhassan, A. (2021). Fighting contract cheating and ghostwriting in Higher Education: Moving towards a multidimensional approach. Cogent Education, 8(1), 1-18.
18. Ataei-Ashtiani, B. (2016). Curbing Iran’s Academic Misconduct. Science, 351(6279), 1273–1274.
19. Awdry, R., & Ives, B. (2023). International predictors of contract cheating in higher education. Journal of Academic Ethics, 21(2), 193-212.
20. Awdry, R., & Newton, P. M. (2019). Staff views on commercial contract cheating in higher education: a survey study in Australia and the UK. Higher Education, 78, 593-610.
21. Bandura, Albert (1963). Social learning and personality development. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
22. Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57–71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
23. Bretag, T., Harper, R., Burton, M., Ellis, C., Newton, P., Rozenberg, P., & van Haeringen, K. (2019a). Contract cheating: A survey of Australian university students. Studies in higher education, 44(11), 1837-1856.
24. Bretag, T., Harper, R., Rundle, K., Newton, P. M., Ellis, C., Saddiqui, S., & van Haeringen, K. (2019b). Contract cheating in Australian higher education: a comparison of non-university higher education providers and universities. Assessment & Evaluation in Higher Education.
25. Clarke, R., & Lancaster, T. (2006). Eliminating the successor to plagiarism? Identifying the usage of contract cheating sites. In Proceedings of 2nd International Plagiarism Conference.
26. Clarke, R., & Lancaster, T. (2006, June). Eliminating the successor to plagiarism? Identifying the usage of contract cheating sites. In Proceedings of 2nd international plagiarism conference (pp. 19-21).
27. Cornish, D., & Clarke, R. (1986). The reasoning criminal: Rational choice perspectives on offending. New York: Springer-Verlag.
28. Curtis, G. J., & Clare, J. (2017). How prevalent is contract cheating and to what extent are students repeat offenders? Journal of Academic Ethics, 15, 115-124.
29. Curtis, G. J., Clare, J., Rundle, K., Eaton, S. E., Stoesz, B. M., & Seeland, J. (2022). Contract cheating: An introduction to the problem. In Contract cheating in higher education: Global perspectives on theory, practice, and policy (pp. 1-13). Cham: Springer International Publishing.
30. Diksha, J., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press.
31. DiPietro, M. (2010). 14: theoretical frameworks for academic dishonesty: a comparative review. To improve the academy, 28(1), 250-262.
32. Eaton, S. E., Chibry, N., Toye, M. A., & Rossi, S. (2019). Interinstitutional perspectives on contract cheating: a qualitative narrative exploration from Canada. International Journal for Educational Integrity, 15(1), 9.
33. Fletcher, J. (1966). Situational ethics. Philadelphia: Westminster Press.
34. Hamza, M. A., Al Assadi, F. R., Khojah, A. A., AlHanaki, R. M., Alotaibi, N. T., Kheimi, R. M. & Marar, S. D. (2022). Contract Cheating and Ghostwriting among University Students in Health Specialties. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 17(5), 536-544.
35. Heath T (2002) A Quantitative Analysis of PhD Students’ Views of Supervision. Higher Education Research & Development, 21(1), 41-53.
36. Hemmati, R. (2023). Developments in Iranian higher education and their implications for doctoral education. Innovations in Education and Teaching International, 60(5), 688-702.
37. Hemmati, R. (2023). Developments in Iranian higher education and their implications for doctoral education. Innovations in Education and Teaching International, 60(5), 688-702.
38. Johnson, L., S. Adams Becker, V. Estrada, and A. Freeman. 2014. “NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition.” https://www.learntechlib.org/p/130341/. (Accessed 3 February 2023).
39. Julia. M., Hughes. C., Mc Cabe. D (2006). Understandig Academic misconduct. Canadian Jurnal of Higher Education, 36(6):49-63.
40. Kaktiņš, L. (2018). Contract cheating advertisements: what they tell us about international students’ attitudes to academic integrity. Ethics and Education, 13(2), 268-284.
41. Kazemi, A. V., & Dehnavi, A. D. (2017). The new academic proletariat in Iran. Critique, 45(1-2), 141-158.
42. Lancaster, T. (2019). Profiling the international academic ghostwriters who are providing low-cost essays and assignments for the contract cheating industry. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 17(1), 72-86. https://doi.org/10.1108/JICES-04-2018-0040
43. Lines, L. (2016). Ghostwriters guaranteeing grades? The quality of online ghostwriting services available to tertiary students in Australia. Teaching in Higher Education, 21(8), 889-914.
44. Makinda, H. (2019). Ethical Concerns in Ghost-Writing. Mainstreaming ethics in higher education, 413.
45. Nagy, V., & Groves, A. (2021). Rational choice or strain? A criminological examination of contract cheating. Current Issues in Criminal Justice, 33(3), 322-339.
46. Newton, P. M. (2018). How common is commercial contract cheating in higher education and is it increasing? A systematic review. Frontiers in Education 3,1-18.
47. Pacino, A. (2021). An investigation into contract cheating in tertiary education, and how to combat the problem in a United Arab Emirates context. Middle Eastern Journal of Research in Education and Social Sciences, 2(4), 120-135.
48. Robson, S., & Wihlborg, M. (2019). Internationalisation of higher education: Impacts, challenges and future possibilities. European Educational Research Journal, 18(2), 127-134
49. Rundle, K., Curtis, G. J., & Clare, J. (2019). Why students do not engage in contract cheating. Frontiers in psychology, 19, 1-22.
50. Shahghasemi, E., & Akhavan, M. (2015). Confessions of academic ghost authors: the Iranian experience. Sage Open, 5(1), 1-7
51. Sykes, G. M., & Matza, D. (1957). Techniques of neutralization: A theory of delinquency. American Sociological Review, 22(6), 664-670.
52. Takrimi, A., Khojasteh Mehr, R., & Eaton, S. E. (2023). Contract Cheating in Iran: An Overview of Key Issues and a Call to Action. Journal of Academic Ethics, 21(2), 323-341.
53. Vermunt, J. D., & Verloop, N. (1999). Congruence and friction between learning and teaching. Learning and instruction, 9(3), 257-280.
54. Walker, M., & Townley, C. (2012). Contract cheating: A new challenge for academic honesty? Journal of Academic Ethics, 10, 27-44.
55. Ylijoki, O. H. (2001). Master’s Thesis Writing from a Narrative Approach, Studies in Higher Education, 26:1, 21-34
56. Yorke, J., Sefcik, L., & Veeran-Colton, T. (2022). Contract cheating and blackmail: a risky business?. Studies in higher education, 47(1), 53-66.
57. Zimring, F. E., & Hawkins, G. J. (1973). Deterrence: The legal threat in crime control. Chicago: University of Chicago Press.