شمارۀ جدید فصلنامه (زمستان 1403) منتشر شد


دوره 16، شماره 1 - ( 11-1404 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Sirizi P, Ruhani A, Afrasiabi H, Farahmand M. (2026). The academic drop out in Iran, a meta-synthesis study. Social Problems of Iran. 16(1),
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3764-fa.html
ابراهیمی سیریزی پژمان، روحانی علی، افراسیابی حسین، فرهمند مهناز. مسئلۀ بازماندگی تحصیلی در ایران؛ یک مطالعۀ فراترکیب مسائل اجتماعی ایران 1404; 16 (1)

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3764-fa.html


1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، aliruhani@yazd.ac.ir
چکیده:   (92 مشاهده)
بازماندگی تحصیلی یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزش‌وپرورش ایران است که پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و گسترش آموزش غیرحضوری به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بازماندگی تحصیلی، از رویکرد فراترکیب کیفی بر اساس مدل هفت‌گانه ساندلوسکی و باروسو (۲۰۰۷) برای ارزیابی و تحلیل نظام‌مند نتایج و یافته‌های مطالعات پیشین استفاده کرده است. داده‌ها از مقالات کیفی منتشرشده در بازه ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ گردآوری شدند. از میان ۶۸ مقاله شناسایی‌شده، ۲۰ مقاله بر اساس معیارهای روش‌شناختی و موضوعی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. پایایی یافته‌ها با شاخص کاپا (۰.۸۶) تأیید شد که نشان‌دهنده توافق عالی است. تحلیل‌ها شش عامل کلیدی را شناسایی کردند: نابسامانی خانوادگی، موانع اقتصادی، نابرابری آموزشی، انزوای اجتماعی، انگ‌های فرهنگی و تفاوت‌های فردی. نابسامانی خانوادگی، شامل طلاق، اعتیاد والدین و ضعف نظارت، با بیشترین فراوانی، تأثیرگذارترین عامل بود. این پژوهش، به‌عنوان اولین مطالعه فراترکیب جامع در ایران، با تحلیل تجربه‌های زیسته دانش‌آموزان، نقش تعامل عوامل فردی (مثل بی‌انگیزگی) و ساختاری (مثل فقر، نابرابری قومی) را در بازتولید نابرابری آموزشی برجسته کرد. یافته‌ها با نظریه‌های جامعه‌شناختی مانند سرمایه فرهنگی بوردیو هم‌خوانی دارند و بر ضرورت سیاست‌گذاری‌های هدفمند، ازجمله تقویت حمایت‌های اجتماعی و اصلاح برنامه‌های آموزشی، تأکید می‌کنند. این مطالعه برای کاهش بازماندگی تحصیلی، به‌ویژه در مناطق محروم و برای دختران، راهکارهای عملی پیشنهاد می‌دهد و زمینه را برای تحقیقات آتی درباره نقش فناوری و نابرابری‌های جنسیتی فراهم می‌سازد.
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مسائل اجتماعی
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/9/13 | انتشار: 1404/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb