شمارۀ جدید فصلنامه (تابستان 1403) منتشر شد


دوره 12، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 297-277 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidari S, Rahmani Firoozjah A, abbasi A, mehraeen M. (2021). Qualitative Study of Crime Subculture Lived Experience of Latbazi among Prisoners of Violent Crimes in (Mazandaran Province). Social Problems of Iran. 12(1), 277-297. doi:10.52547/jspi.12.1.277
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3242-fa.html
حیدری سعید، رحمانی فیروزجاه علی، عباسی اسفجیر علی اصغر، مهرآیین مصطفی. مطالعه کیفی خرده فرهنگ جرم (تجربه زیسته لات بازی در میان زندانیان جرایم خشن استان مازندران) مسائل اجتماعی ایران 1400; 12 (1) :297-277 10.52547/jspi.12.1.277

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3242-fa.html


1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی بررسی مسایل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد بابل
2- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بابل ، arf1348@gmail.com
3- دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بابل
4- استادیار گروه علوم اجتماعی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (2122 مشاهده)
در تحلیل جرم، جایگاه مفهوم  فرهنگ در کنار مفاهیم و نظریه ­ها و رویکردهای جامعه ­شناختی و روانشناختی در قالب جرم ­شناسی فرهنگی بروز و نمود پیدا کرده است. این مقاله با هدف دستیابی به ساختار صورت­ بندی ذهن-ادراکی زندانیان جرایم خشن از تجربۀ تعلق خاطر به خرده فرهنگ لات بازی تدوین شده است. مهمترین پرسش این نوشتار به این شیوه تدوین شده است: زندانیان جرایم خشن که دارای مشخصات خرده فرهنگی خاص گروهی می ­باشند حالات، احساسات و ادراکات این افراد در موقعیت­ های مختلف چگونه است­؟ این پژوهش با پارادایم تفسیرگرایی و با استفاده از روش پدیدارشناسی سعی در شناسایی تجارب زیسته لات­‌ها برآمده است. به همین منظور با تعداد با تعداد 16 نفر از زندانیان جرایم خشن در زندان­های مازندران مصاحبه انجام شده است. تحلیل متون حاصل از مصاحبه‌­ها از طریق روش تحلیل گفتمان جیمز پل­جی انجام شده است. از نتایج قابل توجه، علاو بر تفاوت و تناقض در احساس و کنش و هویت و گفتمان این زندانیان در حالت­‌های مختلف­، می­توان به این نکته کلی اشاره کرد که یادگیری و استمرار خشونت در میان این زندانیان به ­منظور کسب لذت و حظ کردن از حضور در میدان­‌های ابراز وجود لاتی­گری از طریق مختل کردن ارادی احساسات کنترل­‌گر (­چشم و ذهن­) صورت می­‌پذیرد که البته این وضعیت با مرور زمان و مشاهده اثرات پیروزی بخش در میدان­‌های خشونت و لات­بازی (در قالب هیاهو و سرو صدا کردن و رجز خوانی و قمه‌­کشی) جلوه عینی خود را بازنمایی کرده است.
متن کامل [PDF 925 kb]   (1525 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توسعه
دریافت: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/12/9 | انتشار: 1400/6/12

فهرست منابع
1. اباذری، یوسف و پاپلی یزدی، علی (1392). بررسی تقابل سنت و مدرنیته در فیلم¬های جاهلی با تأکید بر الگوهای لات و لوطی در دو فیلم لات جوانمرد و قیصر. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات: 11-35.
2. اباذری، یوسف و علی پاپلی یزدی (1393). بررسی کنش انتقام جویانه در مقام واکنش رادیکال به جهان جدید در فیلم-های مابعد قیصر. مطالعات جامعه شناختی. دوره 21، شماره 2 : 127 -158.
3. ابطحی، علیرضا ؛ معینی، مینا و حاجی هاشم¬خان، لومبانی (1395). لوطی یا لومپن و بررسی چرایی شورش او. فصلنامه پژوهش¬های تاریخی دانشگاه اصفهان، دوره 53 دوره جديد، (شماره 3 )، پياپي(35) : 151-169.
4. الله وردی، فرهاد (1393). رویکرد جرم-شناسی فرهنگی به عدالت کیفری جوانان. پایانامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
5. استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه حسین پاینده. تهران، نشر آگه.
6. انوری، موسوی (1386). بررسی عوامل گروهی و خرده فرهنگ موثر بر خشونت گرایی تماشاگران فوتبال. فصل نامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره 9: 110-125.
7. پروین ستار و درویشی فر، علی اصغر (1394). خرده فرهنگ فقر و آسیب های اجتماعی در محلات شهری (محله هرندی). فصل نامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی. دوره 23، شماره 1 : 91-121.
8. تمدن، محمد (1393). بازتاب عناصر فرهنگی و اجتماعی در کتاب سمک عیار. پایانامه کارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
9. جوادی یگانه، محمد رضا و دیگران (1390). مرام و مسلک لوتیان در دوره قاجار. نشریه جامعه پژوهی فرهنگی. دوره 2، شماره 2 : 77-99.
10. ذکایی، محمد سعید (1386). فرهنگ مطالعات جوانان، تهران، نشر آگه.
11. روح بخشان، علی محمد (1382). از فتوت تا خاکساری. تهران، آیینه میراث.
12. زاده محمدی، مجتبی (1385). لمپن ها در سیاست عصر پهلوی. تهران، نشر مرکز.
13. زرینی، علی (1389). بررسی آیین فتوت در سمک عیار و مقایسه آن با فتوت نامه سلطانی. پایانامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی.
14. سرشار، هما (1381). مصاحبه با شعبان جعفری. تهران، نشر ناب.
15. سلیمانی، علی (1394). نقش سیاسی اوباش شهری از شهریور 1320 تا سال 1332. پایان نامه رشته تاریخ اسلامی دانشگاه خوارزمی.
16. صادقی، سهیلا .(1391). ارزیابی پیامدهای اجتماعی برنامه های پیشپیری از جرم در فضای عمومی شهری (نمونه موردی پدیده ارازل و اوباش). مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران. سال سوم دوره 3، شماره 2 : 93-118.
17. صادقی، سهیلا (1393). فراتر از رویکردهای متعارف: قتل به مثابه کنش متقابل. مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق). دوره 21، شماره 2: 76-93.
18. صادقی فسایی، سهیلا و ابراهیمی، مرضیه (1394). تحلیل کیفی از جرایم خشن زمینه ها و انگیزه-ها. زن در توسعه و سیاست. دوره 13، شماره 2: 171-192.
19. صیرفی، هایده (1388). ادبیات جوانمردی لوطی یانالوطی. مجله رشد آموزش تربیت بدنی. شماره 31 : 5-9.
20. علیخواه، فردین، پورجعفری، متین (1391). تاملی بر خرده فرهنگ جوانان: مطالعه¬ای دربارۀ ماشین رانی نمایشی جوانان شهر رشت. راهبرد فرهنگ شماره 20.
21. فکری بارکوسرایی، رضا (1393). تأثیر سبک زندگی زندانیان بر خالکوبی آنها از منظر مردم شناختی. پایانامه ارشد مردم شناسی. دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
22. فلاح، مهدی؛ زارع، بیژن و بردیافر، نیما (1393). مطالعه پدیدارشناسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. دوره 7، شماره 3 : 1-24.
23. قادرزاده، امید؛ محمدپور، احمد و غلامی، احمد (1392). خالکوبی و برساخت هویت فردی. مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم. دوره 4، شماره 1: 161-185.
24. کاظمی، عباس (1392). پرسه زنی و زندگی روزمره ایرانی. تهران، نشر فرهنگ جاوید.
25. کربن، هانری (1382). آیین جوانمردی. ترجمه احسان نراقی. تهران، نشر سخن.
26. گافمن، اروینگ (1391). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمه مسعود کیانپور، تهران، نشر مرکز .
27. گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ، ترجمه مسعود کیانپور. تهران، نشر مرکز.
28. گازرانی، ساقی و عیاری فصلی (1392). تاریخ جامع ایران. جلد سوم. تهران، بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی.
29. گلچین، مسعود و حیدری، علی حیدر (1391). خشونت بین فردی و سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه. مجله مسائل اجتماعی ایران، سال سوم، تابستان، دوره 3، شماره 1 : 177-212.
30. محسنی، منوچهر (1396). جامعه¬شناسی انحرافات اجتماعی. چاپ دوم، تهران، انتشارات طهوری.
31. محسنی تبریزی، علیرضا (1379). مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافته¬های یک تحقیق. علوم اجتماعی. دوره 8، شماره پياپي 16 : 193-227.
32. مهرآیین، مصطفی (1396). درسگفتار پدیدارشناسی نظریه روش. مؤسسه رخداد تازه.
33. مهرآیین، مصطفی. (1396). درسگفتار تحلیل گفتمان(هنر). موزه ملک.
34. مرکز آمار قوه قضاییه .(20 شهریور 1397). https://www.irna.ir/news/83029863/16
35. نیازی، محسن و صدیق محمدی، محمد (1393). چرخ گفتمان تبیین جرم از دوره کلاسیک تا پست مدرنیسم. فصلنامه علمی کارآگاه. دوره 8، شماره 29 : 70-90.
36. وثوقی، منصور و خواجه زاده، (1394). سبک زندگی به منزله مقاومت (مطالعه موردی جوانان شهر دزفول). نشریه جامعه شناسی مطالعات جوانان. دوره 6، شماره 18: 149-166.
37. Adorno, Theodor Ludwig Wiesengrund .¬(1978), The authoritarian personality. the Norton library.
38. Sponsored by the American jewish committee social studies series:Publication no. III
39. Bordua, David (1961). Delinquent Subcultures: Sociological Interpretations of Gang Delinquency. The Annals of the American Academy of Political and Social Science 338(1): 119-136 [DOI:10.1177/000271626133800113]
40. David, Polizzi (2015), Yonth street gangs acritical appraisal Routledge. Published April 27, 2015 by Routledge.
41. Mannin.peter.michael w.raphael .(2012). Phenomenological Theories of Crime. in Oxford Bibliographies Online in Criminology. New York: Oxford University Press. [DOI:10.1093/obo/9780195396607-0128]
42. Gareth Norris .¬(2005). The authoritarian personality in the 21 century , Bond University , pure. The Authoritarian Personality in the 21st century.norris, G. https://research.bond.edu.au/en/studentTheses/the-authoritarian-personality-in-the-21st-century
43. Gang preveatian.(2010). Overview of research and programs c. Literature Review, Issue Overview. Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention. https://ojjdp.ojp.gov/library/publications/gang-prevention-overview-research-and-programs
44. Hunt . Pamela m .(2008). A quantitative approach to studying subculture. a dissertation submitted fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy.
45. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file
46. Miller, jody , wilsonr. (2015). Qualitative research in criminology. Advances in Criminological Theory Volume 20.
47. Moustakas .c.(1994).Phenomenomenilogical research methods. California . SAGE Publications, Inc. 2455 Teller Road. Thousand Oaks, California. 91: 320. https://dx.doi.org/10.4135/9781412995658 [DOI:10.4135/9781412995658]
48. Moore,rayan .(2010). Postmodernism and Punk Subculture: Cultures of Authenticity and Deconstruction.. [DOI:10.1080/10714420490492238]
49. Nwalozie, C. J. (2015). Rethinking Subculture and Subcultural Theory in the Study of Youth Crime - A Theoretical Discourse. Journal of Theoretical & Philosophical Criminology, 7, 1: 1-16. http://hdl.handle.net/2086/16964
50. Paul gee . (2005). An introduction to discourse analysis, Routledge. [DOI:10.4324/9780203005675]
51. Presdee, mike.(2000). Cultural criminology and the carnival of crime. Routledge.
52. Dick hebdige.(1979). Subculture the meaning of style, Routledge.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb