شمارۀ جدید فصلنامه (پاییز1404) منتشر شد


دوره 16، شماره 3 - ( 6-1404 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 192-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari Qomi A, Nabavi H, Hajiani E. (2025). Exploring the Antecedents and Consequences of Organizational Silence in Educational Institutions (Case of Study: Education Organisation in Qom Province). Social Problems of Iran. 16(3), 133-192. doi:10.61882/jspi.16.3.133
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html
حیدری قمی علی، نبوی سیدحسین، حاجیانی ابراهیم.(1404). واکاوی دلایل و پیامدهای سکوت سازمانی در سازمان‌های آموزشی (مورد مطالعه: آموزش‌وپرورش استان قم) مسائل اجتماعی ایران 16 (3) :192-133 10.61882/jspi.16.3.133

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3856-fa.html


1- دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استادیار جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Nabavi@khu.ac.ir
3- دانشیار جامعه‌شناسی، عضو هیئت‌علمی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، تهران، ایران
چکیده:   (267 مشاهده)
«سکوت سازمانی» به معنای خودداری معلمان و کارکنان از ارائۀ نظرات کاربردی در جهت توسعۀ سازمانی، یکی از چالش‌های اساسی در سازمان‌های آموزشی است که مانع از بهره‌گیری بهینه از دانش و تجربیات کارکنان می‌شود. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین سکوت سازمانی در آموزش‌وپرورش، از روش نظریۀ داده‌بنیاد بهره گرفته است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۳۰ نفر از خبرگان فرهنگی، معلمان، مدیران و کارمندان ادارۀ کل آموزش‌وپرورش قم که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، گردآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، 375 کد مفهومی، 60 مقولۀ فرعی و 27 مقولۀ اصلی شناسایی شد. یافته‌های پژوهش بر پدیداری هشت گونه سکوت سازمانی شامل سکوت منفعلانۀ هژمونیک، سکوت محافظه‌کارانۀ هژمونیک، سکوت نوع‌دوستانۀ هژمونیک، سکوت منفعلانۀ استراتژیک، سکوت محافظه‌کارانۀ استراتژیک، سکوت منفعت‌طلبانۀ استراتژیک، سکوت رهایی و سکوت مبهم در آموزش‌وپرورش دلالت داشت. همچنین، از مهم‌ترین شرایط علّی در شکل‌گیری سکوت سازمانی می‌توان به ضعف‌های کلامی و شخصیتی، جامعه‌پذیری ناکارآمد، ادراک ناامنی، بی‌عدالتی سازمانی، سبک مدیریت زهرآگین و هویت سازمانی شکننده اشاره کرد. شرایط زمینه‌ای شامل فرهنگ سازمانی بازدارنده، سرخوردگی حمایتی، ناکارآمدی ارزیابی عملکرد، ناکارآمدی ارتباطی و ساختاری و عوامل جمعیت‌شناختی و عوامل مداخله‌گری شامل شرایط آنومیک سازمانی، فقدان استقلال نهادی و فرایندهای تسریع بخش همنوایی سازمانی نیز در تشدید آن نقش دارند. در مواجهه با سکوت سازمانی، کنشگران دو راهبرد پذیرش منفعلانه یا مقاومت و تغییر را اتخاذ می‌کنند. پیامدهای این پدیده در سه سطح فردی (مانند کاهش انگیزه)، سازمانی (مانند اُفت کارایی) و اجتماعی (مانند کاهش اعتماد عمومی) دسته‌بندی شد. این پژوهش، با ارائۀ یک مدل جامع، امکان درک عمیق‌تر و لزوم بازنگری در ساختارهای مدیریتی و فرهنگی برای کاهش سکوت سازمانی و تقویت مشارکت کارکنان را فراهم می‌سازد.
 
متن کامل [PDF 1319 kb]   (197 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مسائل اجتماعی
دریافت: 1404/3/9 | پذیرش: 1404/5/19 | انتشار: 1404/9/1

فهرست منابع
1. آریانی قیزقاپان، ابراهیم، زاهد بابلان، عادل، عباسپور، ریحانه و مرادی، بهزاد (1396). آزمون مدل علی اهمال‌کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی‌گری بی‌تفاوتی سازمانی. پژوهش‌های رهبری آموزشی3(12)109-79.
2. احمدی‌بنی، علی (۱۴۰۲). بررسی نقش میانجی سکوت سازمانی در رابطه عدالت سازمان و قصد ترک خدمت کارکنان بنیاد شهید استان چهارمحال و بختیاری. رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، ۷(۲۴)، ۱۳۹۶-۱۴۰۳.
3. افخمی‌اردکانی، مهدی و خلیلی صدرآباد، افسر (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، ۵(۱۸)، ۶۵-۸۳.
4. اشتراوس، انسلم و کربین، جولیت (۱۳۹۵). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای (ابراهیم افشار، مترجم). تهران: نی.
5. بازرگان، عباس (۱۳۹۹). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
6. پناهی، بلال (۱۳۹۸). فراتحلیل پیشایندها و پیامدهای پدیده سکوت سازمانی در ایران. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ۲۸(۹۴)، ۸۵-۱۰۷.
7. پناهی‌کهق، بلال و نیکومرام، نسرین (۱۳۹۸). بررسی تأثیر مؤلفه‌های ساختار سازمانی بر سکوت سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی. پژوهش‌های معاصر در علوم و تحقیقات، ۲(۱)، ۹۲-۱۰۶.
8. تعجبی، محمود و حمزه‌ای، پریسا (1399)، بررسی رابطه ادراک عدالت سازمانی با سکوت سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان نواحی ۱ و ۲ اداره آموزش‌وپرورش شهر همدان2(5)،188-165.
9. تنهایی، محمدحسن و نصراصفهانی، علی و نیلی‌پورطباطبایی، سیداکبر و اخوان‌صراف، احمدرضا (۱۳۹۷). بازآفرینی الگوی پیشایندها و پیامدهای سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه: شهرداری اصفهان. جامعه‌شناسی کاربردی، ۲۹(۴)، ۱۴۷-۱۶۶.
10. حیدری، زهرا و عسکریان، مصطفی و دوایی، مهدی (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین جوّ سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران. تازه‌های روانشناسی صنعتی/سازمانی، ۱(۳)، ۶۵-۷۴.
11. خدایاری، حمیدرضا (۱۴۰۰، شهریور). بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و سکوت سازمانی کارکنان. دومین همایش ملی تحقیقات میان‌رشته‌ای در مدیریت و علوم انسانی، تهران. https://civilica.com/doc/1290146.
12. دانایی‌فرد، حسن و برزگر، فاطمه و احمدی، هانیه (۱۳۹۴). سازوکارهای ارتقای قابلیت‌های سازمانی در بخش دولتی. مدیریت سازمان‌های دولتی، ۳(۳)، ۹۱-۱۰۶.
13. دیلینی، تیم (۱۳۹۳). نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، مترجمان). تهران: نی.
14. دیانتی، ربابه و شفیع‌پور، سیده فاطمه و زارع زیدی، علیرضا و باقرزاده، محمدرضا (۱۳۹۷). رفتار ماکیاول‌گرایانه مدیران و سنجش اثرات آن بر سکوت سازمانی کارکنان (مطالعه موردی شهرک صنعتی البرز). رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، ۲(۴)، ۱۲۴-۱۳۳.
15. رجائی، زهرا و اسدزاده، فرشته (۱۴۰۰). تأثیر بی‌تفاوتی سازمانی بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، ۱۴(۵۲)، ۲۷۷-۳۰۱.
16. رمضانی، رؤیا، فتحی، رضا و سلیمان‌پور، محمدرضا (1397). بررسی وضعیت سکوت سازمانی در اداره آموزش‌وپرورش ورامین. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران،https://civilica.com/doc/826650
17. ریتزر، جورج (۱۳۹۳). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر (محسن ثلاثی، مترجم). تهران: علمی.
18. زارعی‌متین، حسن (۱۳۹۰). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، ۶(۲۱)، ۷۷-۱۰۴.
19. زردشتیان، شیرین و همکاران (۱۳۹۶). اثر فلات‌زدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی دبیران تربیت‌بدنی استان کرمانشاه. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، ۴(۱۵)، 69-61.
20. سعیدی‌پور، بهمن (۱۳۹۷). نقش سبک‌های رهبری، فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی بر سکوت سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه). پژوهش در نظام‌های آموزشی، ۱۲(ویژه‌نامه)، ۴۵۳-۴۶۸.
21. سیدمن، الف (۱۳۹۶). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نی.
22. شیخی، مالک و اعتباریان، اکبر و ابراهیم‌زاده، رضا (۱۳۹۹). مطالعه جامعه‌شناختی راهبردها و پیامدهای کنش اعتراضی غیررادیکال در سازمان. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی، ۱۳(۴۹)، ۹۵-۱۱۱.
23. صفائی‌موحد، سعید (۱۴۰۰). گراندد تئوری: مبانی نظری، رویکردها و رویه‌های اجرایی. تهران: دوران.
24. ظهرابی، احمدرضا و محبی، امیر (۱۳۹۷). تبیین تأثیر سبک مدیریت با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی بر سکوت سازمانی. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، ۱۵(۳)، ۴۱-۵۲.
25. عرفانیان‌خانزاده، حمید (۱۳۹۹). واکاوی مفهومی مؤلفه‌های سکوت سازمانی و عوامل مؤثر بر آن (رویکرد آمیخته). پژوهشنامه مدیریت تحول، ۱۲(۶۴)، ۲۲۹-۲۶۲.
26. علاقه‌بند، علی (۱۳۸۸). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش. تهران: دوران.
27. غلامی‌اشکیکی، آیدین و فضلی، صفر (۱۴۰۲). بررسی اثر تعدی نظارتی بر سکوت کارکنان و تأثیر ادراک رفتارهای سیاسی سازمانی و مبادله رهبر-پیرو بر روابط آن‌ها (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری‌های استان البرز). مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی، ۱(۲)، ۵۵-۶۹.
28. غنی‌لو، پریسا، گرزی، مرتضی و دهقان‌زاده، سمیرا و عطائی، زهرا (1402)، واکاوی مهم‌ترین اثرات و نتایج سکوت سازمانی معلمان در نظام آموزش‌وپرورش، اولین همایش بین‌المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم، بوشهر،https://civilica.com/doc/2028501
29. فلاحی، حسین، پورشافعی، هادی و اکبری بورنگ، محمد (1399). ادراک از ساختار سازمانی و نقش آن در پیش‌بینی سکوت سازمانی و فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه بیرجند. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 13(1), 169-194. doi: 10.29252/mpes.13.1.169
30. قائدامینی هارونی، عباس و صادقی‌ده‌چشمه، مهرداد و مشرف‌قهفرخی، الهه و مالکی‌فارسانی، غلامرضا (۱۴۰۲). نقش میانجی ریاکاری سازمانی در رابطه بین سکوت سازمانی با شایعه سازمانی در سازمان‌های آموزشی دولتی. مدیریت دولتی تطبیقی، ۱(۱)، ۱۳۸-۱۷۰.
31. قربانی، & پرتونیا. (1393). رابطه بین سکوت سازمانی و اعتماد کارکنان در سازمان آموزش‌وپرورش خراسان شمالی. نوآوری‌های مدیریت آموزشی.9(34)،71-59.
32. قریشی‌خوراسگانی، مریم‌سادات و نظرزاده‌زارع، محسن و حیدری، مریم (۱۴۰۱). واکاوی دلایل و پیامدهای ناشی از سکوت دانشجویان در کلاس درس. اندیشه‌های نوین تربیتی، ۱۸(۳)، ۷-۲۶.
33. قلاوندی، حسن و مرادی، زهرا (۱۳۹۳). تحلیل رابطه جوّ اخلاقی سازمان، هویت سازمانی و سکوت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، ۱۰(۲)، ۶۳-۷۱.
34. کردفیروزجائی، فهیمه و زین‌آبادی، حسن‌رضا (۱۴۰۰). تأملی بر پیشایندها و پسایندهای بیرونی سکوت سازمانی معلمان: یافته‌های یک پژوهش کیفی. مشاوره شغلی و سازمانی، ۱۳(۴)، ۱۰۷-۱۲۶.
35. کرسول، جان (۱۳۹۱). روش و طرح تحقیق کیفی؛ انتخاب از میان پنج رویکرد (طهمورث حسانقلی‌پور و اشکان الهیاری و مجتبی براری، مترجمان). تهران: نگاه دانش.
36. گودرزی، سمیه و هاشمی، سیداسماعیل و نعامی، عبدالزهرا و بشلیده، کیومرث (۱۳۹۴). سکوت سازمانی: پیشایندها و پیامدها. همایش بین‌المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، تهران.
37. گیدنز، آنتونی (۱۳۷۳). جامعه‌شناسی (منوچهر صبوری، مترجم). تهران: نی
38. لطفی‌دهخوارقانی، لیلا و مهارتی، یعقوب (۱۴۰۱). احصاء مدل سکوت سازمانی زنان در دانشگاه‌ها. پژوهش‌های مدیریت عمومی، ۱۵(۵۷)، ۸۵-۱۱۲.
39. معصومی، عاصفه و فیضی، عمار (۱۴۰۰). ارائه الگوی شکست سکوت سازمانی در صنعت بانکداری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، ۵(۱۶)، ۱-۱۹.
40. محمدزاده، ند و مشعلی، بهزاد و ذوالفقاری زعفرانی، رشید (۱۴۰۳). شناسایی عوامل اثرگذار بر سکوت سازمانی و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری مدیران. مدیریت پویا و تحلیل کسب‌وکار، ۳(۲)، ۵۱-۶۶.
41. مصطفوی، رضا و جمشیدزاده، الهام و ایمانی جاجرمی، حسین و لفاری، غلامحسین و جمشیدزاده، جواد و مصطفوی، محمد (۱۳۸۹). مشارکت‌های مردمی در امور شهری: بررسی موانع، مشکلات و راهکارهای توسعه مشارکت‌های مردمی. تهران: جامعه و فرهنگ.
42. مظفر، حسین، ذکریایی، منیژه و ثابتی، مریم (۱۳۸۸). آنومی فرهنگی و اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان ۱۳-۲۸ ساله شهر تهران. پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، ۳(۴)، ۳۳-۵۴.
43. مهدی‌زاده، ایرج، رجایی پور، سعید و سیادت، سید علی (1403). پدیدارشناسی سکوت سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان). مدیریت دولتی 661-695 . (3)16
44. نصراصفهانی، علی و رادمهر، رضا و حاتم‌پور، فاطمه و حاتم‌پور، الهام (۱۳۹۳). عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: بیمارستان حضرت زهرا (س) اصفهان). مجله تحقیقات نظام سلامت، ۱۰(۴)، ۸۳۰-۸۳۸.
45. یاری، زهرا و ودادی، احمد (۱۳۹۵). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان در شرکت پارس‌خودرو. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، ۲(۲)، ۲۴۳-۲۵۵.
46. Ada, N., Alver, I. & Atli, F. (2008). Orgutsel Iletisimin Orgutsel Baglilik Uzerine Etkisi: Manisa Organize Sanayi Bolgesinde Yer Alan ve Imalat Sektoru Calisanlari Uzerinde Yapilan Bir Arastirma. Ege Academic Review, 8(2), 487-518.
47. Agarwal, U. & Garg, A. (2012). The importance of communication within organizations: A research on two hotels in Uttarakhand. IOSR Journal of Business and Management, 3(2), 40-49.
48. Akuzum, C. (2014). The effect of perceived organizational justice on teachers’ silence: A practice in primary education institutions. International J Soc Sci and Education, 5(1), 96-107
49. Alqarni, S. A. Y. (2020). How school climate predicts teachers' organizational silence. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 12(1), 12-27.
50. Ashforth, B. E. (2016). Distinguished scholar invited essay: Exploring identity and identification in organizations: Time for some course corrections. Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(4), 361-373.
51. Aylsworth, J. (2008). Change in the workplace: Organizational silence can be dangerous. Organizational Psychology Examiner. www.examiner.com.
52. Rinsfield, C. (2013). Employee silence motives: Investigation of dimensionality and development of measures. Journal of Organizational Behavior, 34(5), pp. 671-697.
53. Broberg, P., Umans, T., Skog, P. & Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 374-399.
54. Çayak, S. (2021). The mediating role of organizational hypocrisy in the relationship between organizational silence and organizational rumor: A study on educational organizations. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(2), 1-13.
55. Elçi, M., Karabay, M. E., Alpkan, L. & Şener, İ. (2014). The mediating role of mobbing on the relationship between organizational silence and turnover intention. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1298-1309.
56. Erigüç, G., Özer, Ö., Turaç, I. S., & Sonğur, C. (2014). The causes and effects of the organizational silence: on which issues the nurses remain silent?. International Journal of Management Economics & Business/Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(22).
57. Fapohunda, T. N. (2016). Organizational silence: Predictors and consequences among university academic staff. International Journal for Research in Social Science and Humanities Research, 2(1), 83-103.
58. Gökçe, N (2013). Lise öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeyleri [Master’s thesis]. Maltepe University, Turkey.
59. Güzel, F. K. & Göksoy, S. (2023). The relationship between organizational silence education experienced in secondary education institutions and school culture. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 9(2), 46-59.
60. Hazen, M. A. (2006). Silences, perinatal loss, and polyphony: A postmodern perspective. Journal of Organizational Change Management, 19(2), 237-249.
61. Hobfoll, S. E. (2001). The influence of culture, community, and the nested-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied psychology, 50(3), 337-421.
62. Holland, P. J., Teicher, J. & Donaghey, J. (Eds.) (2019). Employee voice at work. Springer.
63. Hung, Y. C., Huang, S. M., Lin, Q. P. & Tsai, M. L. (2005). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183.
64. Hüsrevsahi, S. P. (2015). Relationship between organizational mobbing and silence behavior among teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(5), 1179-1188.
65. Imdad, D., Anwar, M. N. & Khizar, A. (2024). Exploring the causes of organizational silence among teachers at secondary schools: A qualitative analysis. Journal of Educational Research and Innovation, 4(1), 230-242.
66. Köse, A. & Köse, F. (2019). An analysis of teachers' perception of organizational silence in terms of various demographic variables. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 307-317.
67. Köylüoğlu, A. S., Bedük, A., Duman, L. & Büyükbayraktar, H. H. (2015). Analyzing the relation between teachers’ organizational silence perception and whistle blowing perception. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 536-545.
68. Lipman-Blumen, J. (2005). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians—and how we can survive them. Oxford University Press.
69. Liu, D., Wu, J. & Ma, J. C. (2009, July). Organizational silence: A survey on employees working in a telecommunication company. In 2009 International Conference on Computers & Industrial Engineering (pp. 1647-1651).
70. Luttrell, Johanna (2015). Alienation and global poverty: Arendt on the loss of the world. Philosophy and Social Criticism, 41(9), 872-875.
71. Messner, Steven F. & Rosenfeld, Richard (2001). Crime and the American dream. Los Angeles: SAGE Publications Inc.
72. Morrison, E. W. & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
73. Nemati-Vakilabad, R., Mostafazadeh, P. & Mirzaei, A. (2024). Investigating the impact of organizational justice on the relationship between organizational learning and organizational silence in clinical nurses: A structural equation modeling approach. Journal of Nursing Management, 2024(1), 726-738.
74. Nielsen, Richard P. (2003). Why do we remain silent in the face of unethical behavior? The Church in the 21st Century from Crisis to Renewal, Boston College Occasional Paper, 6-11.
75. Otsupius, A. I. (2019). Employee silence and its effects on organizational effectiveness. International Journal of Indian Economic Light (JIEL), 7, 56-61.
76. Pinder, C. C. & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice.in (ed.) Research in Personnel and Human Resources Management, Emerald Group Publishing Limited, pp 331 – 369.
77. Saglam, A. C. (2016). The Effects of Vocational High School Teachers' Perceived Truston Organizational Silence. Journal of Education and Training Studies, 4(5), 225-232.
78. Sakr, E. M. H., Ibrahim, M. M. & Ageiz, M. H. (2023). The relation between organizational silence and organizational learning among nurses. Menoufia Nursing Journal, 8(4), 254-270.
79. Shuang, Liu, Quan, Liu & Guo-Ming, Chen (2006). Through the lenses of organizational culture: A comparison of state-owned enterprises and joint ventures in China. China Media Research, 2(2), pp. 15-24.
80. Slay, H. S. & Smith, D. A. (2011). Professional identity construction: Using narrative to understand the negotiation of professional and stigmatized cultural identities. Human Relations, 64(1), 85-107.
81. Taye, M., Sang, G. & Muthanna, A. (2019). Organizational culture and its influence on the performance of higher education institutions: The case of a state university in Beijing. International Journal of Research Studies in Education, 8(2), 77-90.
82. Üçok, D. I. & Torun, A. (2015). A qualitative study on the causes of organizational silence. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 27-37.
83. Vakola, M. & Bourades, D. (2005). Antecedents and consequences of organizational silence: An empirical investigation. Employee Relations, 27, 441-458.
84. Van Dyne, L., Ang, S. & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
85. Yang, W., Hao, Q. Song, H. (2020). Linking supervisor support to innovation implementation behavior via commitment: The moderating role of coworker support. Journal of Managerial Psychology, 35(3), 129-141.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb