شمارۀ جدید فصلنامه (بهار 1404) منتشر شد


دوره 16، شماره 1 - ( 11-1404 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 40-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi-Jeiran A. (2026). Practicing Engaged Anthropology: Empathy, Support, and Social Critique in the Khoy Earthquake. Social Problems of Iran. 16(1), : 1
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3771-fa.html
ایزدی جیران اصغر. تمرین مردم‌‌شناسی متعهد: همدلی، حمایت و نقد اجتماعی در زلزله خوی مسائل اجتماعی ایران 1404; 16 (1) :40-9

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3771-fa.html


دانشیار مردم‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، a.izadijeiran@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (199 مشاهده)
فجایع طبیعی مانند زلزله، پژوهشگران را به استفاده از رویکردی متفاوت در مردم‌شناسی ترغیب می‌کنند؛ رویکردی که با تعهد به مسائل فوری و چالش‌های ناشی از این رویدادها همراه باشد. این مقاله به شرح تجربهٔ مردم‌شناسی متعهد نویسنده در زلزلهٔ خوی (بهمن و اسفند ۱۴۰۱) می‌پردازد. این کردار پژوهشگرانه، بر اساس تقسیم‌بندی لاو و مری، در دو حوزهٔ «اشتراک و حمایت» و «نقد اجتماعی» قرار می‌گیرد. از منظر مفهومی و با تکیه بر چهارچوب سه‌گانهٔ شری اورتنر، بر همدلی، دیدگاه محلی، حمایت و تحلیل روابط قدرت تمرکز شده است. در روش‌شناسی، از مردم‌نگاری سریع بهره گرفته شده است که مبتنی بر کار میدانی چندسایتی، مشاهدهٔ مشارکتی و همکاری نزدیک با گروه‌های داوطلب بود. برای بازنمایی یافته‌ها، متن‌هایی با صحنه‌پردازی مردم‌نگارانه، تأملات نظری کوتاه و مجموعه‌ای از عکس‌های روزانه در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها منتشر شده است. این مردم‌شناسی متعهد، از یک‌سو با «همدلی» به درک و انتقال ترس‌ها و تجربه‌های زلزله‌زدگان پرداخت و از سوی دیگر با «دیدگاه محلی»، فضاهای پنهان خانه‌های متروکه را که در رسانه‌ها نادیده گرفته شده بود، آشکار ساخت. همچنین، «حمایت» از طریق نمایش همبستگی جمعی و «نقد اجتماعی» با تمرکز بر مسائل جنسیت، خیریه و نابرابری‌های طبقاتی، روابط قدرت و شکاف‌های اجتماعی را برجسته کرد. این تجربه نشان داد که مردم‌شناسی متعهد می‌تواند پژوهشگر را برای کنشگری مؤثر در موقعیت‌های بحرانی توانمند سازد و به فهم عمیق‌تری از پویایی‌های اجتماعی منجر شود.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 662 kb]   (48 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مسائل اجتماعی
دریافت: 1403/5/22 | پذیرش: 1403/12/1 | انتشار: 1404/2/21

فهرست منابع
1. سلیمی، مینو (1402). مطالعه مردم‌شناختی تجربه زیسته کودکان در فاجعه: مطالعه موردی زلزله شهرستان سرپل ذهاب. نامهٔ انسان‌شناسی، 20 (36)، 336-309.
2. Basch, L. G, Saunders, L. W, Sharff, J. W & Peacock, J. (1999). Transforming Academia: Challenges and Opportunities for an Engaged Anthropology. Arlington, VA: American Anthropological Association.
3. Emerson, Rachel, et al (2011). Writing Ethnographic Fieldnotes, 2nd edition, Chicago: University of Chicago Press.
4. Eriksen, T H. (2006). Engaging Anthropology: The Case for a Public Presence. Oxford: Berg.
5. Falzon, M-A. (2009). Multi-Sited Ethnography: Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research, London & New York: Routledge.
6. Farmer, P. (1999). Infections and Inequalities: The Modern Plagues, Berkeley: University of California Press.
7. Kimura, Sh. (2013). Lessons from the Great East Japan Earthquake: The Public Use of Anthropological Knowledge. Asian Anthropology, 11 (1): 65-74.
8. Kirsch, S. (2018). Engaged Anthropology: Politics beyond the Text, Berkeley: University of California Press.
9. Low, S. M & Merry, S. E. (2010). Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas. Current Anthropology, 51 (52): 203-226.
10. Ortner, Sh. B. 2019. Practicing Engaged Anthropology. Anthropology of this Century, 25 (May). http://aotcpress.com/articles/practicing-engaged-anthropology/
11. Rasch, E. D, van der Hout, F, & Köhne, M. (2022). Engaged Anthropology and Scholar Activism. Contention, 10 (1): 1-12.
12. Sanford, V, & Angel-Ajani, A. (2006). Engaged Observer: Anthropology, Advocacy, and Activism. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
13. Sangaramoorthy, Th & Kroeger, K. A . (2020). Rapid Ethnographic Assessments: A Practical Approach and Toolkit For Collaborative Community Research, London & New York: Routledge.
14. Strauss, Anselm L., and Juliet Corbin. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Newbury Park, CA: Sage Publications.
15. Takakura, H. (2023). Anthropology and Disaster in Japan: Cultural Contributions to Recovery after the 2011 Earthquake and Tsunami, Lodon and New York: Routledge.
16. Vindrola-Padros, C. (2021). Rapid Ethnographies: A Practical Guide, Cambridge: Cambridge University Press.
17. Wilkinson, Ian & Kleinman, Arthur. (2016) A Passion for Society: How We Think about Human Suffering, Berkeley: University of California Press.
18. Yamashita, Sh. (2013). The Public Anthropology of Disaster: An Introductory Note. Asian Anthropology, 11 (1): 21-25.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb