دوره 14، شماره 1 - ( 7-1402 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 59-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran M, Javadi A, Yavari K. (2023). Social and cultural challenges of working women: conditions, strategies and consequences (case of study: female teachers of Golpayegan city). Social Problems of Iran. 14(1), 35-59. doi:10.61186/jspi.14.1.35
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3623-fa.html
برادران مراد، جوادی علی‌محمد، یاوری خدیجه. چالش‌های اجتماعی و فرهنگی زنان شاغل: شرایط، راهبردها و پیامدها (مورد مطالعه: معلمان زن شهر گلپایگان) مسائل اجتماعی ایران 1402; 14 (1) :59-35 10.61186/jspi.14.1.35

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3623-fa.html


1- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران ، mbbakhbin@yahoo.com
2- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (694 مشاهده)
پژوهش حاضر با روش‌شناسی کیفی و با روش نظریۀ مبنایی با هدف تبیین جامعه‌شناختی چالش‌­های اجتماعی و فرهنگی زنان معلم شاغل در شهر گلپایگان صورت پذیرفته است. بر این اساس ۱۵ نفر از زنان معلم ساکن در شهر گلپایگان به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و طی مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته مورد واکاوی قرار گرفتند. داده‌­های حاصل از مصاحبه به روش کدگذاری سه­‌گانۀ باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌­های حاصل از ۶۶۶ کد باز، ۸۱ مقولۀ فرعی و ۱۶ مقولۀ اصلی در قالب مدل پارادایمی پیشنهادی اشتراوس و کوربین قابل‌بیان است. یافته‌­ها نشان داد ازجمله عللی که باعث بروز چالش‌های اجتماعی و فرهنگی در بین معلمان زن شهر گلپایگان شده، مشکلات و محدودیت‌­های کاری، نابرابری‌­های حاکم بر مناسبات کاری، هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه، تعارض نقش خانواده-کار و پایین‌بودن سطح دستمزدها و فشار اقتصادی ناشی از آن است. همچنین، ۴ مقولۀ آموزش و توسعۀ فرهنگی، برخورداری از حمایت اجتماعی، بازتعریف قوانین در راستای تساوی حقوق زنان و بهینه‌­سازی ساختارهای آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش از بسترهای کاهش‌دهندۀ چالش‌­های اجتماعی و فرهنگی زنان معلم به شمار می‌روند. شرایط مداخله‌گر که سهم بسیاری در کاهش چالش­‌های زنان شاغل دارد شامل ۲ مقولۀ اصلیِ زمینه‌سازی شرایط اقتصادی و رفاهی و انعطاف‌­پذیری در شرایط کاری می­باشد. معلمان زن از ۲ مقوله به عنوان استراتژی و راهبردهای مؤثر در مواجهه و سازگاری با چالش‌های اجتماعی و فرهنگی پیش­روی خود بهره می‌­گیرند که شامل مدیریت زمان خانواده کار و رشد توانمندی‌­های فردی است. ازجمله پیامدهای حاصل از این مواجهه با چالش‌ها، کاهش مشکلات خانوادگی و فردی و همچنین کاهش توسعۀ پایدار در جامعه است و البته استقلال و توانمندسازی زنان در اثنای مواجهه با چالش‌­های متعدد، از دستاوردهای مثبت رویارویی با بروز این چالش‌­ها است.
متن کامل [PDF 531 kb]   (175 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: زنان
دریافت: 1402/3/14 | پذیرش: 1402/7/8 | انتشار: 1402/7/17

فهرست منابع
1. اعزازی، شهلا (1382). جامعه‌شناسی خانواده. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
2. الهی، سکینه (1400). بررسی و ارزیابی چالش‌های زنان شاغل در آموزش‌وپرورش (مطالعه زنان معلم شهر دهدشت). هفتمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
3. آبوت، پاملا و والاس، کلر (1380). جامعه‌شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
4. ترکمن، سولماز و فتحی، سروش (1395). تحلیل اثرهای اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان (مطالعه موردی زنان شاغل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). فصلنامه زن و جامعه، 7(28)، 13-26.
5. دلقندی‌ثانی، مهری‌سادات (1394). نگرش زنان فرهنگی نسبت به اشتغال زن (عوامل و پیامدها). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی.
6. رامبد، املیا و مختارپور، مهدی (1399). بررسی جامعه‌شناختی تأثیر اشتغال زنان بر توسعه اجتماعی ایران ‌(مطالعه موردی: زنان صاحبان مشاغل خانگی در مناطق 16 و 19 تهران). مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 12(3)، 133-158.
7. رفعت‌جاه، مریم و خیرخواه، فاطمه (1392). مسائل و چالش‌های اشتغال زنان در ایران از دیدگاه شاغلان پست‌های مدیریتی. فصلنامهٔ مطالعات توسعهٔ اجتماعی-فرهنگی، 1(2)، 130-156.
8. روشن‌نیا، داود؛ خادمی‌شهریور، رقیه و قوتی، سعید (1394). چالش‌ها و موانع اجتماعی کارآفرینی زنان. ماهنامه اجتماعی- اقتصادی- علمی و فرهنگی کار و جامعه، 188، 64-74.
9. عابدینی‌بلترک، میمنت؛ عزیزی‌شمامی، مصطفی و مهری، مهدی (1400). بررسی موانع ارتقای زنان به پست‌های مدیریتی از دیدگاه معلمان زن شهرستان قائم‌شهر. پژوهش‌نامه زنان، 12(38)، 139-160.
10. علیزاده، مرجان (1389). نقش اشتغال زنان در توسعه. فصلنامه زن و فرهنگ، 2(5)، 49-59.
11. فخرایی، سیروس و مستی، الهام (1393). بررسی رابطه بین وضعیت اشتغال زنان با میزان سلامت اجتماعی آنان (مورد مطالعه زنان شهر مراغه). فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی، 6(24)، 133-117.
12. فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه برپایه» (گراندد تئوری GTM). تهران: آگاه.
13. قره‌داغی، علی و محمودی، جعفر (1388). تعارض کار-خانواده. مجله مشاوره، 7(37).
14. کاظمی‌پور، شهلا (1385). چالش‌های اشتغال زنان تحصیلکرده در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
15. گیدنز، آنتونی (1399). جامعه‌شناسی. ترجمه حسن چاوشیان، چاپ شانزدهم، تهران: نی.
16. مینویی، سیده‌بیگرد (1400). بررسی عوامل مؤثر در طراحی محیط اشتغال زنان از بعد توانمندسازی محیطی. فصلنامه مطالعات هنر و فرهنگ، 6(1)، 88-96.
17. هادی‌زاده، جمیله (1392). اشتغال زنان و نقش آن در توسعه کشور. همایش ملی دانشگاه کارآفرین؛ صنعت دانش‌محور، دانشگاه مازندران، 1-17.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb