دوره 14، شماره 1 - ( 7-1402 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 33-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharkohan J, Balali E, Rahimi S. (2023). Pathology of scientific relations among faculty members of universities of Iran. Social Problems of Iran. 14(1), 9-33. doi:10.61186/jspi.14.1.9
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3622-fa.html
افشارکهن جواد، بلالی اسماعیل، رحیمی سکینه. آسیب‌شناسی ارتباطات علمی در میان اعضای هیئت‌‌علمی (مطالعه در میان اساتید دانشگاه‌های دولتی استان ایلام) مسائل اجتماعی ایران 1402; 14 (1) :33-9 10.61186/jspi.14.1.9

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3622-fa.html


1- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا ، j.afsharkohan@basu.ac.ir
2- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (673 مشاهده)
ارتباطات علمی در بین دانشمندان نقش بسیار مهمی دارد. برای نمونه، حجم انبوهی از اطلاعات از طریق دیدارها و یا سایر روش‌های ارتباطی میان دانشمندان به دست می‌آید و یا منتقل می‌شود. نتایج برخی پژوهش‌ها در مورد این ارتباطات و تعاملات نشان می‌دهد که ارتباطات در بین اساتید دچار ضعف شده است و سطح نازل ارتباطات باعث فقدان بهره‌وری علمی و عدم تولید اندیشه‌های جدید می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیب‌شناسانۀ ارتباطات علمی در میان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های (دولتی) استان ایلام بر اساس نظریۀ کالینز بود که مواردی همچون مناسک تعامل، سرمایۀ فرهنگی و انرژی عاطفی را مدنظر قرار داده است. روش مطالعه، کمّی و پیمایش بود و داده‌ها با کمک پرسشنامۀ محقق‌ساخته از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های ایلام (دولتی) گردآوری شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۱۷۰ نفر محاسبه شده و روش نمونه‌گیری، طبقه‌بندی (متناسب) بود. نتایج نشان داد در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های ایلام، مناسک تعامل در سطح متوسط، انرژی عاطفی زیاد و فضای توجه نمادین ضعیف است. همچنین بین «مناسک تعامل» و «ارتباط با حوزۀ پژوهشی مشهور»، بین «افزایش سرمایۀ فرهنگی» و «افزایش فضای توجه نمادین» و «ارتباط بیشتر با حوزۀ پژوهشی مشهور»، بین «افزایش انرژی عاطفی» و «افزایش فضای توجه نمادین» و «ارتباط بیشتر با حوزۀ پژوهشی مشهور» و همچنین بین «خلاقیت» از طریق «فضای توجه نمادین» و «ارتباط با حوزۀ پژوهشی مشهور» رابطۀ معنادار وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 467 kb]   (231 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رسانه و ارتباطات
دریافت: 1401/11/7 | پذیرش: 1402/7/6 | انتشار: 1402/7/17

فهرست منابع
1. ابراهیمی، قربانعلی (۱۳۷۲). اجتماع علمی، ساختار و هنجارهای آن. رهیافت، ۵، 40-30.
2. توکل، محمد (۱۳۷۰). جامعه‌شناسی علم. تهران:حدیث.
3. حسن‌زاده، محمد و بقایی، سولماز (۱۳۸۸). جامعه علمی، روابط علمی و هم‌تألیفی. رهیافت، ۴، 41-37.
4. خزایی، شهناز (۱۳۹۱). بررسی ارتباطات علمی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رازی. جامعهٔ اطلاعاتی، ۲۸.
5. خسروجردی، محمود، (1387). ترسیم شبکهٔ ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده از رویکرد «شبکهٔ استنادی». مجله کتابداری، 40(45)، ۱۱۲-۹۷.
6. خسروجردی، محمود؛ علیدوستی، سیروس و دوران، بهزاد (1388). مدیریت ارتباطات علمی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
7. شارع‌پور، محمود و فاضلی، محمد (۱۳۸۶). جامعه‌شناسی علم و انجمن‌های علمی در ایران. تهران: پژوهشکده وزارت علوم.
8. صابری، مریم؛ نوکاریزی، محسن و دیانی، محمدحسین (1398). بررسی وضعیت پذیرش و بهره‌گیری پایگاه‌های اطلاعاتی ایران از دیدگاه کاربران: مطالعهٔ موردی پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11(2)، 72-57.
9. صالحی، صادق و ابراهیمی، قربانعلی (۱۳۷۸). بررسی عوامل مؤثر بر فعالیت پژوهشی اعضای هیئت‌علمی. نامه علوم اجتماعی، ۱۴، ۱۳۸- ۱۰۷.
10. عباداللهی چنذانق، حمید و زهرا خستو (1391). «اجتماع علمی در دانشگاه‌های ایران: مطالعهٔ موردی دانشکده‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران». مجله جامعه‌شناسی ایران، 13(4)، 59-24.
11. فاضلی، محمد (1381). آسیب‌شناسی نظام علمی ایران. کتاب ماه علوم اجتماعی. 5(۵۸-۵۹)، 27-22.
12. فاضلی، محمد (1386). ناکارآمدی جامعه‌شناسی در ایران. رشد آموزش علوم اجتماعی، 11(37)، ۳۷-۲۱.
13. فرهمند، مهناز (1392). بررسی تطبیقی جامعه‌شناسی علم بوردیو و رویکرد کنشگر-شبکه. مجله فلسفه علم، 1، ۷۵-۵۱.
14. قانعی‌راد، محمدامین و قاضی‌پور، فریده (۱۳۸۱). عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر بهره‌وری اعضای هیئت‌علمی. فصلنامه نامه پژوهش فرهنگی، 7 (۴)، ۲۰۴-۱۶۷.
15. قانعی‌راد، محمدامین و خسروخاور، فرهاد (۱۳۹۰). جامعه‌شناسی کنشگران علمی در ایران. تهران: علم.
16. قانعی‌راد، محمدامین (۱۳۸۵). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایهٔ اجتماعی. مجلهٔ جامعه‌شناسی ایران، 7(۱)، ۲۹-۳.
17. قانعی‌راد، محمدامین، تعاملات و ارتباطات در جامعهٔ علمی: بررسی موردی در رشتهٔ علوم اجتماعی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی.
18. قانعی‌راد، محمدامین (۱۳۷۹). رشد و افول در ایران، تهران: مدینه.
19. قانعی‌راد، محمدامین و خسروخاور، فرهاد (۱۳۹۰). ذهنیت‌های برجسته علوم پایه دربارهٔ اجتماع علمی در ایران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3(4)، ۷-۳۴
20. قانعی‌راد، محمد (۱۳۸۶). تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشته‌ای. تهران: مرکز تحقیقات سیاسی کشور.
21. قانع، محمدرضا (۱۳۸۳). آرشیو مدارک الکترونیکی: شیوه‌ای نوین در ارتباطات علمی. مجله اطلاع‌شناسی، 6، 78-100.
22. قانع، محمدرضا (۱۳۸۸). ارتباط علمی: از مجله چاپی تا مجلهٔ دسترسی آزاد. کتاب ماه اطلاعات ارتباطات و دانش شناسی، 12، ۷۶-۷۱.
23. محمدی، اکرم (۱۳۸۶). تأثیر ارتباطات علمی بر تولید دانش. مجله جامعه‌شناسی ایران، 1، ۷۵-۵۲.
24. محسنی، منوچهر (۱۳۸۶). جامعه‌شناسی جامعهٔ اطلاعاتی. تهران: دیدار.
25. داورپناه، محمدرضا (۱۳۸۶). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعاتی، تهران: دبیزش.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb