دوره 12، شماره 2 - ( 12-1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 258-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahedinia H, Boustani D, Moslemi Mehni Y. (2022). Underlying policy interference in education of Kerman province. Social Problems of Iran. 12(2), 239-258.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3288-fa.html
موحدی نیا حسین، بوستانی داریوش، مسلمی مهنی یوسف. زمینه سازهای تداخل سیاست در آموزش و پرورش استان کرمان مسائل اجتماعی ایران 1400; 12 (2) :258-239

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3288-fa.html


1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
2- دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
3- استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، moslemi@uk.ac.ir
چکیده:   (1058 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش شناسایی بسترهای زمینه­ساز تداخل سیاست در آموزش و پرورش استان کرمان است. روش‌شناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینه ای بوده و برای جمع آوری داده ها نیز از مصاحبه عمیق بهره گرفته شده است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 35 نفر از آموزگاران،کارکنان، مدیران، بازنشستگان آموزش و پرورش استان کرمان تشکیل می دهند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و راهبردهای نمونه‌گیری با بیشترین تنوع و نیز گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. تحلیل یافته‌های کیفی منجر به خلق هفت مقوله محوری شامل «استان سیاست‌زده»، «سرمایه اجتماعی معلمان؛ لقمه چرب سیاست»، «ترکیب پرنفوذ قومی و سیاسی»، «آموزش و پرورش ارتش ذخیره میدان سیاست»، «حزب‌گونگی نهادهای نظارتی و دینی»، «نمایندگانِ صحنه‌گردان، سیاست همه کاره» شده است.
فراکاوی یافته‌های برآمده از کدگذاری مقولات نشان می‌دهد سه تسهیلگر شرایط علی، شرایط زمینه‌ای و شرایط مداخله‌گر زمینه تداخل سیاست در آموزش و پرورش را فراهم می‌کند. مقوله هسته پژوهش نیز عبارت بود از آموزش به مثابه اسب راهوار سیاست. در واقع، گروه‌های سیاسی و نهادهای سیاسی مختلف از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای دینی و نظارتی و دیگر گروه‌ها به صورت گسترده در محتوا، ساختار تشکیلاتی و عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش به دخالت می‌پردازند و در این دخالت‌ها بیشتر به دنبال خواسته حزبی، گروهی و شخصی هستند.
 
واژه‌های کلیدی: سیاست، آموزش و پرورش، تداخل، کرمان.
متن کامل [PDF 424 kb]   (561 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: جامعه‌شناسی سیاسی
دریافت: 1400/6/10 | پذیرش: 1400/9/7 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. خانبان، زهرا (1395). سیاست فرهنگی حکومت محمدرضا شاه در آموزش و پرورش؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده ادبیات، زبان‌ها و تاریخ، گروه تاریخ.
2. رئیس پور، علی اکبر و فرقانی اوزرودی محمدباقر ، ۱۳۹۱، میزان اثربخشی مدرسه برتوسعه اخلاقی دانش آموزان، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی،قم.
3. ساعی، علی؛ قاراخانی، معصومه؛ مؤمنی، فرشاد (1391). دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388. فصلنامه علوم اجتماعی, دوره 19، شماره پیاپی 56: 166-117.
4. شرکاوری، محمد(1379)، درآمدی بر جامعه شناسی آموزش و پرورش، محمد جعفر پوینده، جلد اول ،تهران، نقش جهان.
5. شورای عالي انقلاب فرهنگ . (1390)سند تحول بنیادین آموزش: دبیرخانه شورای عالي انقلاب فرهنگي.
6. شیبانی، ملیحه؛ & موسوی، میر طاهر(1390). تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در شهر کرمان، فصلنامه علمی، پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره 11، شماره پیاپی 41: 122-93.
7. صبوری خسروشاهی, حبیب (1389). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش ها و راهبردهای مواجهه با آن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی, دوره 1، شماره پیاپی 1:196-153.
8. کویره، الكساندر(1360)، سیاست از نظر افلاطون، ترجمه اميرحسين جهانبگلو، تهران: خوارزمي.
9. منافی شرف آباد، کاظم ؛ زمانی، الهام (1391)، نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی جامعه، فصلنامه مهندسی فرهنگی، دوره 7، شماره 73: 152-134.
10. نوروززاده, مقدسی (1389). سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزشی در ایران با تأکید بر برنامۀ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. نامه آموزش عالی, دوره 3، شماره پیاپی 11: 63-39.
11. Anyanwu, J., & Erhijakpor, A. E. (2007). Working Paper 92-Education Expenditures and School Enrolment in Africa: Illustrations from Nigeria and Other SANE Countries (No. 227).
12. Bokhari, F. A., Gai, Y., & Gottret, P. (2007). Government health expenditures and health outcomes. Health economics, volume 16(3), 257-273. [DOI:10.1002/hec.1157]
13. Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory, Aldine Publishing Company. Chicago.
14. Patton, M. Q. (1994). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. London: Sage.
15. Strauss, A.L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory: Procedures and Technique. (2nd Edition); Sage, Newbury Park, London.
16. Ruth, D (2017). Education as busines destructive policy, based on badeconomics: https://www.massey.ac.nz/massey/aboutmassey/news/article.cfm?mnarticle_uuid=A0AC0990-9226-8463-67A7-483FB3D4C637.
17. UKEssays. (November 2018). Government Intervention in Education and the Environment.Retrieved from https://www.ukessays.com/essays/ politics/government-intervention-education- 5310.php?vref=1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb