دوره 13، شماره 1 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 68-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saboktakin Rizi G, Ahrari E. (2022). Typology of the Iranian virtual social campaign, according to their goals (in first half 1390 decad). Social Problems of Iran. 13(1), 49-68.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2997-fa.html
سبکتکین قربانعلی، احراری احسان. نوع‌شناسی اهداف کمپین‌های اجتماعی مجازی ایرانی (در نیمهٔ اول دهۀ 1390 شمسی) مسائل اجتماعی ایران 1401; 13 (1) :68-49

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2997-fa.html


1- عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی ، saboktakingh@khu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی، تهران
چکیده:   (740 مشاهده)

هدف این مقاله، شناسایی زمینه‌های شکل‌گیری، اهداف و فعالیت‌های اجتماعی خاص در شبکه‌های اجتماعی مجازی موسوم به «کمپین‌ها» است. توسعۀ فضای مجازی فرایند شکل‌گیری افکار عمومی و جنبش‌های اجتماعی را متحول ساخت. تحقیق حاضر با هدف نوع‌شناسی اهداف کمپین‌های اجتماعی مجازی ایران بین سال‌های 1390 تا 1395 انجام شده است. به این منظور از نظریه ساختی- هویت‌محور و به‌خصوص نظریهٔ جامعهٔ اطلاعاتی کاسلتز بهره گرفته شده است. تحقیق با استفاده از روش قوم‌نگاری مجازی و انتخاب 25 کمپین فعال در اینستاگرام، تلگرام، توییتر، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در خلال سال‌های مذکور انجام شد. بعد از تحلیل تماتیک داده‌ها، چهار نوع کمپین شامل کمپین‌های محیط‌زیستی، کمپین‌های اعتراضی، کمپین‌های اخلاقی (دولتی) و کمپین‌های فرهنگی بر اساس اهداف شناسایی شد.
یافته‌ها حاکی از آن است که بین کمپین‌های اجتماعی و جنبش‌های اجتماعی نمی‌توان ربط وثیق یا وجه متمایزکننده‌ای قائل شد. در ایران کمپین‌های اجتماعی مجازی یک نوع جنبش اجتماعی جدید یا حداقل مقدمه‌ای بر آن هستند و اغلب آن‌ها به موضوع‌ها و مسائل اجتماعی می‌پردازند.

 

متن کامل [PDF 314 kb]   (150 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1401/6/27

فهرست منابع
1. جلایی‌پور، حمیدرضا (1389). جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی با تأکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد. تهران: طرح نو.
2. دلاپورتا، دوناتلا؛ دیانی، ماریو (1390). مقدمه بر جنبش‌های اجتماعی (چاپ سوم). ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
3. روشه، گی (1395). تغییرات اجتماعی (چاپ بیستم و ششم). ترجمه منصور وثوقی، تهران: نی.
4. سردارنیا، خلیل‌الله (1388). اینترنت، جنبش‌های اجتماعی جدید و بسیج اعتراض‌ها. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال شانزدهم، شماره 60.
5. عبدالهی، رضا؛ شورگشتی، محسن؛ اخوت پور، بابک (1391). نقش رسانه‌های نوین در جنبش‌های اجتماعی. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، سال سیزدهم، شماره 18.
6. فلیک، اووه (1394). درآمدی بر تحقیق کیفی (چاپ هشتم). ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
7. کاستلز، مانوئل (1394). شبکه‌های خشم و امید: جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت (چاپ دوم). ترجمه مجتبی قلی‌پور، تهران: مرکز.
8. مسعودنیا، حسین؛ هوشیارمنش، مریم؛ قارداشی، سمیه (1394). نارضایتی اقتصادی و جنبش‌های معاصر عربی (مصر و تونس). فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، دوره 4، شماره 1، بهار.
9. نش، کیت (1394). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر: جهانی‌شدن سیاست و قدرت (چاپ سیزدهم). ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
10. Boulianne, S.; (2015). "Social media use and participation a meta analysis of current research" information, communication & society; Vol 18; issue 5; pps 524-538 [DOI:10.1080/1369118X.2015.1008542]
11. Breuer, A. Landman, T. Farquhar, D.; (2015) "Social media and protest mobilization: evidence from the Tunisian revolution" democratization, Vol 22, issue 4, pps 764-792 [DOI:10.1080/13510347.2014.885505]
12. Clifford, J. (1997) "Spatial Practices: Fieldwork, Travel, and the Discipline of Anthropology" CA: University of California press 185-222 [DOI:10.1525/9780520342392-011]
13. Correti, L., Pica, D. (2015) "The rise and fall of collective identity in networked movements: communication protocols, Facebook, and the anti-Berlusconi protest" information, communication & society; vol 18; issue 8; pps 951-967 [DOI:10.1080/1369118X.2015.1043317]
14. Earl, J.; Kimport, K. (2009) "Movement Societies and Digital Protest: Fan Activism and Other Nonpolitical Protest Online" sociological theory, Vol 27, issue 3, pps 220-243 [DOI:10.1111/j.1467-9558.2009.01346.x]
15. Eltantawy, N.; Wiest, J.B. (2011) "Social Media in the Egyptian Revolution: Reconsidering Resource Mobilization Theory" International Journal of Communication, Vol 5
16. Laer, J.V.; (2010) "Activists Online and Offline: The Internet as an Information Channel for Protest Demonstrations" Mobilization: An International Quarterly, Vol 15, issue 3, pps 347-366. [DOI:10.17813/maiq.15.3.8028585100245801]
17. Romero, a, a (2003). "Identity: collectivity and the self in IRC" psychology journal, Vol 1, Num 2, pps 87-130
18. Skoric, M.M.; Poor, N.D.; Liao, Y.; Tang, S.W.; (2011) "Online Organization of an Offline Protest: From Social to Traditional Media and Back" Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences - 2011 [DOI:10.1109/HICSS.2011.330]
19. Skoric, M.M.; Poor, N.D.; Liao, Y.; Tang, S.W.; (2011) "Online Organization of an Offline Protest: From Social to Traditional Media and Back" Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences - 2011 [DOI:10.1109/HICSS.2011.330]
20. Steinmetz, K.; (2012). "Massage received: virtual ethnography in online massege boards" international journal of qualitative methods, Vol 11, pps 26-39 [DOI:10.1177/160940691201100103]
21. Theocharis, Y.; Lowe, W.; Van Deth, J.; Garcia-Albacete, G.; (2014) "Using Twitter to mobilize protest action: online mobilization patterns and action repertoires in the Occupy Wall Street, Indignados, and Aganaktismenoi movements" information, communication & society; Vol 18; issue 2; pps 202-220 [DOI:10.1080/1369118X.2014.948035]
22. Varis, P. (2014). "Digital ethnographies" Tilburg Papers in Culture Studies.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb