Social Problems of Iran
مسائل اجتماعی ایران
Social Problems of Iran
Literature & Humanities
http://jspi.khu.ac.ir
1
admin
2476-6933
2476-695X
10.61186/jspi
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مطالعۀ پدیدارشناختی تجربۀ زیستۀ خانوادۀ ایرانی در دوران قرنطینۀ کرونا
Phenomenological Study of the Lived Experience of the Iranian Family During the Covid-19 Quarantine
پژوهشی اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:16px;">قرنطینه، ناشی از کرونا برای مدتی مشخص بخشی از خانوادههای ایرانی را با خود درگیر کرد. بدیع بودن این وضعیت در نسبت با زندگی مدرن و تقاطعی که با مخاطرات ناگهانی این عصر دارد؛ میتواند زمینهساز بروز و ظهور رفتارها، کنشها واکنشهایی در خانوادههای درگیر با قرنطینه شود. مطالعۀ تجربۀ زیستۀ این دسته از خانوادهها امکان شناخت ظرفیتها، مسائل و ابعاد فردی و اجتماعی خانوادۀ ایرانی را فراهم میکند. نویسندگان این مقاله با هدف «مطالعۀ تجربۀ زیستۀ خانوادۀ ایرانی در دوران قرنطینه» با اتخاذ روش پدیدارشناسی به مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 16 خانواده از نقاط مختلف کشور پرداختند، سپس مصاحبههای صورتگرفته تحلیل مضمون شد. تحلیل دادهها منجر به شناسایی سه دسته خانواده شد که کنشها و واکنشهایشان آنها را ذیل سه رویکرد کلی قرار میداد. «خانوادۀ بازاندیش»، «خانوادۀ انفعالی» و «خانوادۀ تلفیقی» الگویی است که این مقاله به آنها رسیده است. خانوادۀ بازاندیش در دوران قرنطینه با استفاده از نظامهای کارشناسی در پی شناخت نقاط ضعف، مسائل و مشکلات خود برآمده و تا حد ممکن آنها را برطرف می­کند؛ خانوادۀ انفعالی در شرایط قرنطینه توان مواجهه با سختیها و مشکلات پیشآمده را ندارد و خانواده ای که با الگوی تلفیقی اداره می شود هرچند که قادر به شناسایی برخی مسائل موجود در بستر خود می­باشد، اما توان حل و یا برطرفکردن مشکلات خود را ندارد.</span> </span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Most recently, Covid-19 quarantine has plagued some Iranian families. The novelty of this situation concerning modern life and the intersection with the sudden dangers of this era cause to occur behaviors, actions, and reactions in quarantined families that can be studied. Studying the lived experience of this group of families provides the possibility of recognizing the capacities, problems, and individual and social dimensions of the Iranian family. The main goal of this paper is to study the lived experience of Iranian families during the quarantine period based on phenomenological method using a semi-structured interviews with 16 families from different parts of the Iran. Therefore, the interviews were analyzed using the thematic analysis technique. The results of data analysis showed that the families are classified into three different categories including: "reflexive family ", "passive family" and "combined family”. During the quarantine period, the reflexive family used expert systems to identify their weaknesses, issues, and problems and resolve them as much as possible. The passive family was not able to face the difficulties and problems of the quarantine conditions. The combined family was able to identify some of their own problems, but they did not have the ability to solve their problems.</div>
بازاندیشی, خانواده ایرانی, کرونا, قرنطینه.
Reflection, Iranian family, Coid 19, Quarantine.
33
61
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2586-1&slc_lang=fa&sid=1
shima
aliabadi
شیما
علی آبادی
shima_aliabadi@atu.ac.ir
10031947532846004455
10031947532846004455
No
M.A student of women studies, Faculty of social science, Allameh Tabatabie university
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
sahar
daneshvar
سحر
دانشور
almontazar313@gmail.com
10031947532846004456
10031947532846004456
Yes
M.A student of women studies, Faculty of social science, Allameh Tabatabie university
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
fatemeh
ghasempour
فاطمه
قاسمپور
ghasempoor@wrc.ir
10031947532846004457
10031947532846004457
No
Assistant professor of women and family center
استادیار پژوهشکده زن و خانواده