Social Problems of Iran
مسائل اجتماعی ایران
Social Problems of Iran
Literature & Humanities
http://jspi.khu.ac.ir
1
admin
2476-6933
2476-695X
10.61186/jspi
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
12
2
online
1
fulltext
fa
زمینه سازهای تداخل سیاست در آموزش و پرورش استان کرمان
Underlying policy interference in education of Kerman province
جامعهشناسی سیاسی
Political sociology
پژوهشی اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><em><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">هدف اصلی این پژوهش شناسایی بسترهای زمینه­ساز تداخل سیاست در آموزش و پرورش استان کرمان است. روششناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینه ای بوده و برای جمع آوری داده ها نیز از <span style="color:black">مصاحبه عمیق بهره گرفته شده است</span>. مشارکتکنندگان این پژوهش را 35 نفر از آموزگاران،کارکنان، مدیران، بازنشستگان آموزش و پرورش استان کرمان تشکیل می دهند که بر اساس نمونهگیری هدفمند و راهبردهای نمونهگیری با بیشترین تنوع و نیز گلولهبرفی انتخاب شدهاند. تحلیل یافتههای کیفی منجر به خلق هفت مقوله محوری شامل «استان سیاستزده»، «سرمایه اجتماعی معلمان؛ لقمه چرب سیاست»، «ترکیب پرنفوذ قومی و سیاسی»، «آموزش و پرورش ارتش ذخیره میدان سیاست»، «حزبگونگی نهادهای نظارتی و دینی»، «نمایندگانِ صحنهگردان، سیاست همه کاره» شده است.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:"B Nazanin"">فراکاوی یافتههای برآمده از کدگذاری مقولات نشان میدهد سه تسهیلگر شرایط علی، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر زمینه تداخل سیاست در آموزش و پرورش را فراهم میکند. مقوله هسته پژوهش نیز عبارت بود از آموزش به مثابه اسب راهوار سیاست. در واقع، گروههای سیاسی و نهادهای سیاسی مختلف از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای دینی و نظارتی و دیگر گروهها به صورت گسترده در محتوا، ساختار تشکیلاتی و عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش به دخالت میپردازند و در این دخالتها بیشتر به دنبال خواسته حزبی، گروهی و شخصی هستند.</span></span></span></span></span></span></span></em></div>
<div style="text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">The main purpose of this paper is to identify the facilitating beds of policy intervention in Kerman province education department. Research the method used in this study was based on field study and in-depth interview. The participants in this research included 35 teachers, principals and retired employees of Kerman province education department who were selected based on purposeful sampling method and sampling strategies with maximum variety as well as snowballs. Analysis of the qualitative findings has led to creation of 7 categories including: over-politicized province, teachers' social asset a fortune for the policy, ethnic and political influential combination, education department reserve army of policy field, party pertaining of religious and supervisory institutes, stage-director members of parliament, all-purpose policy. Analysis of the findings obtained from the categories coding revealed that three facilitating beds of casual conditions, ground conditions and intermediate conditions provided the ground of policy intervention in the education department.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"><span style="color:black">The results obtained from analysis of these categories showed that the type of education structure, its needs and reciprocal dependence between the policy and education has created a bed that various political groups and various political institutes such as members of Islamic parliament, religious and supervisory institutes and other groups widely intervene in the content, organizational structure and deposition and appointment of the education directors. these interventions mostly seek party, group and personal desires.</span></span></span></span></span></span></span></span></div>
سیاست, آموزش و پرورش, تداخل, کرمان.
policy, education, intervention, Kerman .
239
258
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2548-1&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Movahedinia
حسین
موحدی نیا
movahedi68@gmail.com
10031947532846003973
10031947532846003973
No
Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
Dariush
Boustani
داریوش
بوستانی
dboostani@uk.ac.ir
10031947532846003974
10031947532846003974
No
Department of Sociology, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
Yousef
Moslemi Mehni
یوسف
مسلمی مهنی
moslemi@uk.ac.ir
10031947532846003975
10031947532846003975
Yes
Department of Political Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان