Social Problems of Iran
مسائل اجتماعی ایران
Social Problems of Iran
Literature & Humanities
http://jspi.khu.ac.ir
1
admin
2476-6933
2476-695X
10.61186/jspi
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
9
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل رابطه بین ناسازی در سطح میدان بروندانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی
Analysis of the Relationship between Hysteresis at Campus Field Level and Academic Alienation
امنیت
Security
پژوهشی اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بیگانگی دانشگاهی بهعنوان یکی از اشکال بیگانگی اصطلاحی برای توضیح و جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری و تحصیل است و آن وضعیت یا تجربه منزویبودن از یک گروه­ تحصیلی یا دانشگاهی که شخص باید به آن تعلق داشته باشد عنوان شده است. در این تحقیق هدف اصلی سنجش بیگانگی دانشگاهی و ابعاد آن در میان دانشجویان از یک طرف و تحلیل رابطه ناسازی در سطح میدان برون دانشگاهی با بیگانگی از طرف دیگر می‏باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خوداجرا استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دانشجویان دانشگاه مازندران بودهاند که با استفاده از شیوه نمونه‏ گیری طبقه ‏ای متناسب با حجم و براساس فرمول کوکران، حجم نمونه‏ای برابر با 390 نفر <span style="letter-spacing:-.2pt;">از دانشجویان انتخاب شدند. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتههای تحقیق نشان داد که بین شاخصهای میدان­ بروندانشگاهی</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> <span style="letter-spacing:-.2pt;">(ابهام ‏اشتغال، مدرک‏ گرایی، بحران منزلت) با بیگانگی دانشگاهی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین</span> مطابق با نتایج آزمون مدل نظری تحقیق میدان‏ بروندانشگاهی به همراه مؤلفههایش توانسته ‏اند 49/0 از تغییرات بیگانگی دانشگاهی را مورد تبیین قرار دهند. براساس </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نظریه ناسازی بوردیو که <span style="letter-spacing:-.2pt;">چارچوب نظری این پژوهش است و با استناد به یافتههای تحقیق در شرایط تعادل بین میدانهای</span> بروندانشگاهی (ابهام اشتغال، مدرکگرایی، بحران منزلت) و عادتواره دانشجویان تناسب وجود دارد اما وقتی در میدانهای برون دانشگاهی تغییری ایجاد شود عادتواره در شرایط عدم تعادل قدرت تطبیقپذیری خود را از دست می­دهد و در این وضعیت ناسازی یا بیگانگی دانشگاهی رخ <span style="letter-spacing:-.2pt;">می­دهد. در حقیقت دانشجویان تحت تأثیر وضعیت میدانهایی که آنها را احاطه کرده است سرمایه</span> <span style="letter-spacing:-.2pt;">فرهنگی خود را در خطر دیده و عکسالعمل آنها نسبت به ناسازی در میدانهای بروندانشگاهی،</span> بیگانگی دانشگاهی است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Academic alienation, as one of the forms of alienation mean the separation of students from the learning process and the experience of isolation from a school or college group that a person must belong to it or be involved in it. The present study tries to analyze the academic alienation and its dimensions among university students on the one hand and the relationship between repugnance at the level of off-campus field and alienation on the other hand. Present study was carried out using a survey method. Data was collected using self-administered questionnaire. The statistical population of the study were students of Mazandaran University. A sample size of 390 students were selected as respondents using a stratified sampling method proportional to the size based on the Cochran formula. Findings of the research showed that there is a positive correlation between off-campus indices (job ambiguity, credentialism, dignity crisis) and dependent variable of academic alienation. Also, testing research theoretical model indicated that the off-campus field along with its components, explained %49 of changes in academic alienation. Based on findings and theoretical framework -Bourdieu's theory of Hysteresis- off-campus fields (job ambiguity, credentialism, dignity crisis) fits students’ habitus in balanced conditions. But when off-campus fields change, the habitus loses its versatility in conditions of imbalance and this state of disorder leads to academic alienation. In fact, students see themselves at risk due to the imbalance of the fields that surround them, and their reaction to collapse in academic fields is academic alienation.<span dir="RTL"></span></div>
بیگانگی, بیگانگی دانشگاهی, ناسازی, میدان دانشگاهی.
Alienation, Academic Alienation, Hysteresis, Academic Field.
135
157
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-201-9&slc_lang=fa&sid=1
Ali Asghar
Firozjaeyan
علی اصغر
فیروزجائیان
Alienation, Academic Alienation, Hysteresis, Academic Field.
10031947532846001974
10031947532846001974
Yes
Behzad
Hashemiyan
بهزاد
هاشمیان
behzad.hashemi68@gmail.com
10031947532846001975
10031947532846001975
No