Social Problems of Iran
مسائل اجتماعی ایران
Social Problems of Iran
Literature & Humanities
http://jspi.khu.ac.ir
1
admin
2476-6933
2476-695X
10.61186/jspi
fa
jalali
1392
5
1
gregorian
2013
8
1
4
1
online
1
fulltext
fa
تجربهی نخبگان از موانع تجاریسازی ایدهها؛ مطالعه موردی: اعضای بنیاد نخبگان شهر اصفهان
پژوهشی اصیل
Original Research
در بررسی موانع تجاریسازی ایدههای نو، دو رویکرد وجود دارد؛ یکی رویکرد عینی که به بررسی موانع مشهود و قابل اندازهگیری تجاریسازی میپردازد و دیگری رویکرد ذهنی است که بر روی ادراکات و برداشت کنشگران از این موانع تاکید دارد. این مطالعه ذیل رویکرد دوم، در سنت پدیدارشناسی و با بهرهگیری از تکنیک مصاحبهی عمیق در گروههای کانونی صورت گرفت. مصاحبهها با سه گروه شش نفری که به صورت هدفمند از بین اعضای بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده بودند، انجام شد و پس از پیادهسازی و استخراج با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br>تجربهی نخبگان، در سه سطح توصیفی، تفسیری و تبیینی حاکی از شکلگیری نخبهای معضلهدار میباشد که در میدان اقتصادی- اجتماعی، سوژهای تنها؛ در میدان آموزشی سوژهای نابالغ؛ و در میدان اداری، سوژهای سرگردان است. محققان مفهوم «تحقق نخبگی» را به عنوان راه حلی برای پرکردن شکاف میان رویکرد عینی به نخبگان و رویکرد ذهنی به مسئله(تجربهی آنان از خود به عنوان نخبه) ارائه کردند.
نخبگان , تجاری سازی ایده ها , پدیدارشناسی , نخبهای معضلهدار , تحقق نخبگی ,
141
159
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-89&slc_lang=fa&sid=1
مهدی
ژیان پور
1003194753284600176
1003194753284600176
No
پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
زهرا
ناجی اصفهانی
naji.zahra@gmail.com
1003194753284600177
1003194753284600177
No
پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز
عادله
کاوه زاده
adele.kave@gmail.com
1003194753284600178
1003194753284600178
No
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان