Social Problems of Iran
مسائل اجتماعی ایران
Social Problems of Iran
Literature & Humanities
http://jspi.khu.ac.ir
1
admin
2476-6933
2476-695X
10.61186/jspi
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
6
2
online
1
fulltext
fa
سازوکارهای اعتماد در فیسبوک
Mechanisms of Trust in Facebook
پژوهشی اصیل
Original Research
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;">مسئلهای که مقاله حاضر به آن میپردازد ارزیابی سازوکارهای اعتماد بین کاربران ایرانی در فیسبوک است. به­لحاظ نظری از الگوی افه و فوش برای دخالت متغیر اعتماد در کنشگری کاربران استفاده کردهایم. روش جمعآوری دادههای تحقیق نیز ترکیبی بوده است؛ بدینترتیب که با روش پیمایشی در مرحله اول در حجم 2437 نفر در بین کاربران ایرانی اینترنت و در مرحله دوم برای تکمیل دادهها در حجم 288 نفر در بین دانشجویان پیام نور غرب تهران دادههای کمی جمعآوری شدند. از طرف دیگر، با روشهای مشاهده مستقیم، مشارکتی و مصاحبه متمرکز دادههای کیفی تحقیق نیز جمعآوری شدند. برخی نتایج تحقیق نشان میدهند که کاربران ایرانی فیسبوک که در اینجا تحت مطالعه واقع شدند با استفاده از گزینه «قانون رؤیت»<a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR">[1]</span></a> و خودافشایی متقابل روابط خود را با آشنایانشان تنظیم میکنند و برای اعتماد به افراد ناآشنا از راهکارهای اعتمادسازی جست­وجوی شواهد که عبارت­اند از پیداکردن دوستان مشترک (دوستان دوستان)، شفافسازی (تشکیل پروفایل با هویت واقعی، دیدن پروفایل افراد قبل­از پذیرفتن دعوت آنها و خودافشایی) و کمکردن خطر هزینه اعتماد (استفاده از قانون رؤیت برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات یا پاک­کردن دوستان غیرقابل اعتماد) استفاده میکنند. نتایج داده­های کمی نشان داد فیسبوک شعاع اعتماد کاربران را افزایش می­دهد.</p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<p><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title="">[1]</a> visibility rule <span dir="RTL"> گزینه­ای در فیسبوک</span></p>
</div>
</div>
<p>The present study aims to investigate mechanisms of trust among Iranian users of Facebook social network. Theoretically, the researchers used Efe and Fuchs’s model for intervention of social trust in Iranian users’ action. As the research method, we employed combined data method. So that, using a survey method, two samples were chosen in two stages: first 2437 Iranian internet users, and second, 288 students at Payame Noor University of Tehran. The quantitative data were collected from these two samples. Moreover, through direct and participatory observation and structured interview, we gathered the qualitative data of the research.</p>
<p>The results show that the Iranian users of Facebook via visibility rule and reciprocal self-disclosure regulate their interactions with relatives and friends and for trusting foreigners they apply trust strategies of evidence finding. These strategies include finding mutual friends, transparency (creating new profiles with actual identity, visiting others’ profiles before accepting their invitation and self-exposure, reducing the risk of trust (using the visibility rule for limiting access to data or removing non-trustable friends. Also, the findings revealed that being a user of Facebook increases the users’ trust.</p>
<p></p>
اعتماد, راهکارهای اعتمادسازی, فیسبوک, افه, فوش.
Trust, Trust mechanisms, Facebook, Efe and Fuchs’s model.
51
70
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-7&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Abdollahyan
حمید
عبداللهیان
10031947532846004422
10031947532846004422
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Mahin
Sheikh Ansari
مهین
شیخ انصاری
10031947532846004423
10031947532846004423
No
University of Tehran
دانشگاه تهران