AU - Daneshmehr, Hossien AU - Hedayat, Osman TI - Border-Residents and to Marginalize of Education: Institutional Ethnography of the Situation of Education in the Border Areas of Kurdistan Province PT - JOURNAL ARTICLE TA - jspi JN - jspi VO - 12 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3287-fa.html 4100 - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3287-fa.pdf SO - jspi 2 AB  - مفروضهٔ بنیادین این پژوهش، این نکته است که مناطق مرزی به دلیل ماهیت توسعه‌نیافتگی در زمرهٔ مناطق منزوی قرار گرفته‌اند و موقعیت مرزنشینی، مایهٔ به‌حاشیه‌رفتن آموزش در این مناطق شده است. در این نوشتار، با بهره‌گیری از رویکردهای مطرح در زمینهٔ نابرابری آموزشی ازجمله نظریات راولز، بوردیو و ایلیچ، باولز و گینتیس؛ وضعیت آموزش در مناطق مرزی دهستان ننور و دهستان خاو و میرآباد تبیین شده است. در این راستا با تحلیل داده‌ها، آمار و اسناد آموزشی در ابلاغیه‌ها، اسناد توسعه‌ای، سایت‌ها و بخشنامه‌های نهاد آموزش‌وپرورش و همچنین مصاحبه با معلمان، مدیران و مطلعین، به بررسی چگونگی آموزش نهادی در مناطق موردمطالعه با به‌کارگیری روش اتنوگرافی نهادی پرداخته‌ایم. نتایج نشان می‌دهد به دلیل غلبهٔ اقتصاد مرزی، کمبود امکانات آموزشی و نبود عدالت آموزشی، بیکاری و کولبری و به دنبال آن شکل‌گیری سوژه‌های «سرباز-معلم-کولبر» و «دانش‌آموز-کولبر» و نبودِ آموزگاران ورزیده و باسابقه و همچنین عوامل و دلایل فرهنگی؛ آموزش در مناطق مرزیِ موردمطالعه به حاشیه رفته و درنهایت سبب ترک‌تحصیل دانش‌آموزان، افزایش بی‌سوادی و تشدید توسعه‌نیافتگی شده است. ازاین‌رو لازم است در سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشوری به‌ویژه در برنامه‌های نهادهای مربوط به آموزش رسمی و عمومی ازجمله آموزش‌وپرورش، تبعیض مثبتی در زمینهٔ ارتقای سطح آموزش، تخصیص امکانات و نیروهای مناسب در این مناطق انجام شود. CP - IRAN IN - Hdaneshmehr@yahoo.com LG - eng PB - jspi PG - 115 PT - Original Research YR - 2022