TY - JOUR T1 - TT - جهانی‌شدن و شکل‌گیری سیاست فرهنگی محلی: مصرف رسانه‌ای بلوچ‌های ایران و چالش‌های هویت قومی و هویت ملی JF - jspi JO - jspi VL - 1386 IS - 3 UR - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-209-fa.html Y1 - 2007 SP - 183 EP - 208 N2 - جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ، فضای جدیدی را برای بلوچ‌های ایران از حیث مصرف رسانه‌ای به‌وجود آورده است که از سه مشخصه عمده برخوردار است: 1) مصرف متون قومی، 2) مصرف انیمیشن‌های جذاب امریکایی دوبله شده به زبان قومی و 3) مصرف گسترده فیلم‌های عامه‌پسند هندی. پدیده‌های فوق، نوعی سیاست فرهنگی محلی را تشکیل می‌دهند که از یک جهت، برخی از مؤلفه‌های سنتی هویت بلوچی را به شدت دچار چالش نموده و زمینه‌ساز نهادینه کردن مؤلفه‌های جدیدی در این هویت شده است، و از جهتی دیگر، با برجسته ساختن هویت قومی سنتی‏، تضعیف مؤلفه‌های هویت اسلامی و شیوع عناصر فرهنگی شبه قاره هند، هویت ملی ایرانی را بحران‌زده کرده است. روش‌شناسی این پژوهش مبتنی بر یک روش‌شناسی «کیفی ـ ترکیبی» شامل نشانه‌شناسی، مصاحبه عمقی، مشاهده مشارکتی و مطالعه اسنادی است. بعد از ارائه تحلیلی که از شرایط اجتماعی ـ فرهنگی بلوچستان ایران ارائه شده است، عناصر کلی متون قومی، انیمیشن‌های امریکایی دوبله شده به زبان قومی و فیلم‌های عامه‌پسند هندی استنتاج شده و خوانش‌های بلوچ‌های ایرانی از آن‌ها دریافت و تبیین شده‌ است. M3 ER -