%0 Journal Article %T %J Social Problems of Iran %V 4 %N 2 %U http://jspi.khu.ac.ir/article-1-1925-fa.html %R %D 2014 %K %X هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش دانشجویان دربارهجامعه­پذیری و بازجامعه­پذیری سیاسی در نظام­وظیفه است. متغیرهای اصلی این پژوهش تأثیر نظام­وظیفه بر تغییر نگرش به خانواده، دوستان و محیط اطراف و نگرش دانشجویان به کارکرد‌های اجتماعی و کارکردهای سیاسی نظام­وظیفهدر سه سطح نظام سیاسی، مقام­های سیاسی و شناخت سیاسی است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد بیشتر دانشجویان با تأثیر نظام­وظیفه بر تغییر نگرش مشمولان به خانواده، دوستان و محیط اطراف خود و نیز وجود کارکردهای اجتماعی برای نظام­وظیفه ودرنتیجه تأثیر آن در فرایند جامعه‌پذیری موافق‌اند، اما با اینکه نظام­وظیفه دارای آثار و کارکردهایی در بازجامعه‌پذیری سیاسی مشمولان باشد مخالف هستند. درباره تأثیر نظام­وظیفه بر تغییر نگرش به خانواده، دوستان و محیط اطراف، کارکرد‌های اجتماعی نظام­وظیفه، کارویژه‌های سیاسی معطوف به نظام، مقام­های سیاسی و شناخت و گرایش سیاسیبسته به وضعیت دانشجویان درقبال نظام­وظیفه تفاوت معناداری میان دانشجویان وجود دارد.  %> http://jspi.khu.ac.ir/article-1-1925-fa.pdf %P 79-104 %& 79 %! %9 Original Research %L A-10-3-53 %+ %G eng %@ 2476-6933 %[ 2014