RT - Journal Article T1 - JF - jspi YR - 2014 JO - jspi VO - 4 IS - 2 UR - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-1928-fa.html SP - 155 EP - 179 AB - پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریه نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارش‌ها برمبنای پیمایش درون­موردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغه محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عام­گراست، دامنه به‌کارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبه­دو و چندمتغیری گمانه­های تحقیق را تأیید می‌کنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان می­دهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونه تحقیق مؤثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانش­آموزی، کاهش خشونت مدرسه­ای، عدم فشار به علت کسب نمره کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسی‌اند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان می­دهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند. LA eng UL http://jspi.khu.ac.ir/article-1-1928-fa.html M3 ER -