TY - JOUR T1 - Explaining the relationship between media consumption and emotional divorce, with an emphasis on media content(Study of married women in Shiraz) TT - تبیین رابطۀ بین مصرف رسانه‌ای و طلاق عاطفی، با تأکید بر محتوای رسانه‌ها (مورد مطالعه: زنان متأهل شیراز) JF - jspi JO - jspi VL - 13 IS - 1 UR - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3416-fa.html Y1 - 2022 SP - 249 EP - 269 KW - family KW - married women KW - online social networks KW - Shiraz KW - emotional divorce KW - fluid love. Media content. N2 - هدف از انجام تحقیق پیش رو، تبیین رابطۀ بین مصرف رسانه، محتوای مصرف رسانه و طلاق عاطفی در میان زنان متأهل شیراز بوده است. شبکه‌های اجتماعی آنلاین، سهم بسزایی در انتقال انواع فرهنگ‌های گوناگون به درون ساختار خانواده دارند که ارتباطات انسانی ازجمله ارتباط میان زوج‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که شاید بتوان بیان کرد اگر از این فناوری‌های ارتباطی استفادۀ مطلوب صورت نگیرد، موجب طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌شود. از طرفی پیام‌ها و متونی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، حاوی موضوعاتی با محوریت زنان و حقوق آن‌هاست که می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم بر طلاق عاطفی تأثیرگذار باشد. در این پژوهش از نظریۀ عشق سیال زیگمونت باومن و نظریۀ رسانه‌ای کاشت گربنر استفاده شده است. روش پژوهش، پیمایش و جمعیت آماری تحقیق شامل زنان متأهل 18 تا 45سالۀ شهر شیراز است. بر اساس فرمول کوکران، حجم کل نمونه 400 نفر محاسبه شده است. جامعۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به دست آمده است.‌ یافته‌ها نشان می‌دهد متغیر مستقل مصرف رسانه‌ای با بتای 13 درصد به‌صورت مستقیم توانسته متغیر وابسته یعنی طلاق عاطفی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین متغیر مصرف رسانه‌ای به‌طور مستقیم با بتای 24 درصد بر محتوای رسانه تأثیر داشته و محتوای رسانه با بتای 4 درصد به‌صورت غیرمستقیم بر طلاق عاطفی تأثیرگذار بوده است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که بین مصرف رسانه، محتوای رسانه و طلاق عاطفی رابطه وجود دارد M3 ER -