RT - Journal Article T1 - Ethnology of political culture in first year high school social studies textbooks(academic year 1396-97) JF - jspi YR - 2022 JO - jspi VO - 13 IS - 1 UR - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3396-fa.html SP - 9 EP - 29 K1 - Political culture K1 - education K1 - social studies K1 - first year of high school K1 - content analysis. AB - به باور متفکران علوم اجتماعی، کتاب‌های درسی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای القای فرهنگ سیاسی و جامعه‌پذیرساختن دانش‌آموزان است. دراین‌بین، کتاب‌های مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطه، بیشترین نقش را در جامعه‌پذیری سیاسی و انتقال فرهنگ سیاسی به نوجوانان بر عهده دارند. هدف این پژوهش سنخ‌شناسی فرهنگ سیاسی در کتاب‌های مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول سال تحصیلی 97-1396 بر اساس نظریۀ آلموند و وربا است. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کمّی و جامعۀ آماری آن، بخش مدنی تمام کتاب‌های مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول است. یافته‌ها نشان می‌دهند خروجی مدنظر نظام سیاسی در کتاب‌های موردمطالعه وجود ندارد؛ در کتاب‌های مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول هیچ‌گونه مقوله‌ای درزمینهٔ مشارکت وجود ندارد و فقط به مقوله‌های آگاهی و انتظارات توجه شده است که در این میان توجه به آگاهیِ بیشتر، ازجمله انتظارات بوده است. درمجموع، فرهنگ سیاسی القایی کتاب‌های موردبررسی، از نوع فرهنگ سیاسی محدود - ‌تبعی است. LA eng UL http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3396-fa.html M3 ER -