AU - Movahedinia, Hossein AU - Boustani, Dariush AU - Moslemi Mehni, Yousef TI - Underlying policy interference in education of Kerman province PT - JOURNAL ARTICLE TA - jspi JN - jspi VO - 12 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3288-fa.html 4100 - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3288-fa.pdf SO - jspi 2 AB  - هدف اصلی این پژوهش شناسایی بسترهای زمینه­ساز تداخل سیاست در آموزش و پرورش استان کرمان است. روش‌شناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینه ای بوده و برای جمع آوری داده ها نیز از مصاحبه عمیق بهره گرفته شده است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 35 نفر از آموزگاران،کارکنان، مدیران، بازنشستگان آموزش و پرورش استان کرمان تشکیل می دهند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و راهبردهای نمونه‌گیری با بیشترین تنوع و نیز گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. تحلیل یافته‌های کیفی منجر به خلق هفت مقوله محوری شامل «استان سیاست‌زده»، «سرمایه اجتماعی معلمان؛ لقمه چرب سیاست»، «ترکیب پرنفوذ قومی و سیاسی»، «آموزش و پرورش ارتش ذخیره میدان سیاست»، «حزب‌گونگی نهادهای نظارتی و دینی»، «نمایندگانِ صحنه‌گردان، سیاست همه کاره» شده است. فراکاوی یافته‌های برآمده از کدگذاری مقولات نشان می‌دهد سه تسهیلگر شرایط علی، شرایط زمینه‌ای و شرایط مداخله‌گر زمینه تداخل سیاست در آموزش و پرورش را فراهم می‌کند. مقوله هسته پژوهش نیز عبارت بود از آموزش به مثابه اسب راهوار سیاست. در واقع، گروه‌های سیاسی و نهادهای سیاسی مختلف از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای دینی و نظارتی و دیگر گروه‌ها به صورت گسترده در محتوا، ساختار تشکیلاتی و عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش به دخالت می‌پردازند و در این دخالت‌ها بیشتر به دنبال خواسته حزبی، گروهی و شخصی هستند. CP - IRAN IN - Moslemi@uk.ac.ir LG - eng PB - jspi PG - 239 PT - Original Research YR - 2022