TY - JOUR T1 - Religious Modernness as a Socio-Psychological Turn (Analysis of the Narrative of Lived Experience of Tehran University Students) TT - نوگروی دینی به مثابه چرخش اجتماعی-روانی (تحلیل روایت تجربۀ زیستۀ دانشجویان دانشگاه تهران) JF - jspi JO - jspi VL - 12 IS - 1 UR - http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3127-fa.html Y1 - 2021 SP - 253 EP - 276 KW - Religiosity KW - Religious modernness KW - Students KW - Narrative analysis KW - Socio-psychological turn. N2 - این پژوهش تفسیرهای دانشجویان از نوگروی در دینداری­شان را از طریق مراجعه به بطن زندگی دینی روزمرۀ آنان مورد مطالعه قرار داده است. نوگروی دینی بر اساس مدل‌های لافلند، کانتر و رمبو و با استفاده از روش تحلیل روایت بررسی شده است. به این منظوربا 31 نفراز دانشجویان دانشگاه تهران با رعایت تکنیک اشباع نظری مصاحبۀ نیمه‌ساخت یافتۀ روایی به عمل آمد. مصاحبه‌های انجام‌شده، نهایتاً در روایت‌های فردی و همچنین یک روایت کلی خلاصه شد و مورد تحلیل تماتیک قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش از بروز عارضۀ تغییر در حیات دینی دانشجویان حکایت می ­کند. روایت‌های دانشجویان از زندگی دینی خویش حاوی نکاتی اساسی در خصوص ابعاد دینداری است و نشان می‌دهد تمامی آنان تحت تأثیر تغییرات فردی و محیطی دینداری خود را مورد بازاندیشی قرار داده‌‌اند. جهت نشان‌دادن این تغییر، مصاحبه‌ها به سه بازۀ زمانیِ «حیات دینی پایدار»، «بحران در حیات دینی» و «نوگروی دینی» تفکیک شده و مهمترین مضامین هر مرحله، بیرون کشیده شد. سه مضمون بنیادین بدست آمده عبارتنداز «دین‌داری به مثابه امری پیشینی»، «بحران هویت دینی» و «دین‌داری به مثابه امری پسینی». در نهایت باید گفت روایت کلی دانشجویان از نوگروی دینی خویش حاکی از درکی پسینی از دینداری است. در میان آنان نوگروی همچون چرخشی اجتماعی-روانی درک و تفسیر شده است که بر بستر تاریخیِ حیات دینی­شان قابل تحلیل است. M3 10.52547/jspi.12.1.253 ER -