در این تحقیق که با دادهکاوی بر روی کلاندادههای اینستاگرام انجام شده است، با استفاده از روش اجتماعیابی بر روی شبکۀ روابط مابین ۱۱ هزار و ۵۱۵ صفحۀ پُرمخاطب محلی در استان تهران، تأثیرگذارترین شبکهها و میدانهای محلی در استان تهران شناسایی و پیکربندی شدهاند. نتایج این تحقیق نشان داد که در سالهای اخیر بهواسطۀ فراگیرترشدن استفاده از اینترنت در زندگی روزمرۀ شهروندان، زنان طبقۀ فرودست توانستهاند با تشکیل تدریجی شبکههای محلی آنلاین، بهطور گستردهای مشاغل خُرد و غیررسمی برای خود ایجاد کرده و همچنین بهطور ناخواسته به نیروی اجتماعی جدیدی در تغییرات اجتماعی و سیاسی تبدیل شوند. قطبهای مسلّط در میدانهای محلی شناساییشده بهترتیبِ وسعت شبکه عبارتاند از: زنان دارای مشاغل آنلاین، سلبریتیها، محافظهکاران، مرکزنشینها، لاتها، ترکزبانها و کفتربازها. در بین این هفت میدان محلی آنلاین، بیشترین مرجعیت صفحههای پُرمخاطب ملی، بهترتیب در میدان سلبریتیها، زنان شاغل و محافظهکاران دیده میشود و از این جهت این سه میدان محلی آنلاین، قابلیت تأثیرگذاری مستقیمتری بر نگرشها و رفتارهای سیاسی شهروندان دارند. میدانهای محلی زنانِ دارای مشاغل آنلاین بهطور معناداری در مناطقی از استان تهران قدرت بیشتری دارند که مهاجرپذیرترند، در سالهای اخیر در آنها شهرکسازی انجام شده و نهادهای سنتی، مذهبی و حکومتیِ ضعیفتری دارند. بر اساس یافتههای این تحقیق، الگوی متأخر پیشرویهای آرام در استان تهران، بهلحاظ بستر شکلگیری، موقعیت جغرافیایی، نیروی اجتماعی محوری و نوع مطالباتش، تفاوتهای اساسیای با پیشرویهای آرام در دوران پیشااینترنتی پیدا کرده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |