دوره 12، شماره 2 - ( 12-1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 281-296 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oraee N. (2022). Book Review and critique: The Sociology of Religion and Social Problems. Social Problems of Iran. 12(2), 296-281.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3479-fa.html
اورعی نیلوفر. جامعه‌شناسی دین و مسائل اجتماعی مسائل اجتماعی ایران 1400; 12 (2) :281-296

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3479-fa.html


دانشجوی دکتری رشتۀ مسائل اجتماعی ایران دانشگاه خوارزمی ، niloofar.oraee@khu.ac.ir
چکیده:   (1209 مشاهده)
نسل نخست جامعه‌شناسان دین، بینش‌های موثری در مورد جایگاه دین در جوامع صنعتی یا سرمایه‌داری ارائه کردند، اما آن‌ها معمولاً مسائل اجتماعی را نادیده می‌گرفتند. وارثان آن‌ها نیز نسبتاً کم به مسائل اجتماعی توجه کرده‌اند. اما بحث‌های مربوط به ظهور جامعه پساصنعتی یا سرمایه‌داری متأخر نشان می‌دهد که ممکن است دین دست‌خوش تغییراتی باشد که آن را به ابزاری با اهمیتِ روزافزون برای تعریف مسائل اجتماعی و پاسخ‌گویی به آن‌ها تبدیل کند. در همین حال، دین ممکن است خود نیز بیشتر به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل شود. مفهوم «خودسامان شدن» جورج زیمل در فرهنگ مدرن، ما را در فهم رابطه متغیر میان دین و مسائل اجتماعی یاری می‌کند.
متن کامل [PDF 391 kb]   (273 دریافت)    
نوع مقاله: سایر |
دریافت: 1400/8/7 | پذیرش: 1400/10/11 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. Aldous, J. 1983. «Problematic elements in the relationships between churches and families,»pp. 67-80 in W. V. D›Antonio and J. Aldous (eds.), Families and Religions. Beverly Hills,CA: Sage.
2. Archbishop of Canterbury›s Commission on Urban Priority Areas. 1985. Faith in the City.London: CIO.
3. Beckford, J. A. 1985. Cult Controversies: The Societal Response to New Religious Movements. London: Tavistock.
4. Booth, W. 1890. In Darkest England and the Way Out. London: Salvation Army.
5. Campbell, E. Q. and T. F. Pettigrew. 1959. Christians in Racial Crisis: A Study of Little Rock›s Ministry. Washington, DC: Public Affairs Press.
6. Coman, P. 1977. Catholics and the Welfare State. London: Longman.
7. Demerath, N. J. III and R. Williams. 1989. «Religion and power in the American experience.» Society 26 (2): 29-38. [DOI:10.1007/BF02698331]
8. Douglas, M. 1982. «The effects of modernization on religious change.» Daedalus 111 (2): 1-19.
9. Eversley, D. 1989. Religion and Employment in Northern Ireland. London: Sage.
10. Ezcurra, A. M. 1983. «Neoconservative and ideological struggle toward Central America in the USA.» Social Compass 30: 349-62. [DOI:10.1177/003776868303000208]
11. Finch, J. 1980. «Devising conventional performances: the case of clergymen›s wives.» Sociological Review 28: 851-70. [DOI:10.1111/j.1467-954X.1980.tb00598.x]
12. Golden, R. and M. McConnell. 1986. Sanctuary: The New Underground Railroad. Maryknoll, NY: Orbis.
13. Gusfield, 5. 1981. «Social movements and social change: perspectives of linearity and fluidity.» Research in Social Movements, Conflict and Change 4: 317-39.
14. Habermas, 5. 1981. «New social movements.» Telos 49 (Fall): 33-37. [DOI:10.3817/0981049033]
15. 1987. The Theory of Communicative Action 2. Boston: Beacon Press.
16. Hadden, J. 1969. The Gathering Storm in the Churches. New York: Doubleday.
17. Hammond, P. 1966. The Campus Clergyman. New York: Basic Books.
18. Hargrove, B. 1989. «The future of rural populism,» in Robbins and Anthony, q.v. [DOI:10.1007/BF02698332]
19. Hornsby-Smith, M. P. 1987. Roman Catholics in England. Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511897108]
20. Jules-Rosette, B. 1989. «The Sacred in African new religions,» pp. 147-62 in J. A. Beckford and T. Luck- mann (eds.), The Changing Face of Religion. London: Sage.
21. Kumar, K. 1987. Utopia and Anti-Utopia in Modern Times. Oxford: Blackwell.
22. Luckmann, T. 1967. The Invisible Religion. London: Macmillan.
23. Luhmann, N. 1985. «Society, meaning, religion - based on self-reference.» Sociological Analysis 46: 5-20. [DOI:10.2307/3710892]
24. Martin, D. A. 1989. «The religious politics of two rival peripheries: preliminary excursus on center and periphery,» pp. 29-42 in L. Greenfeld and M. Martin (eds.), Center: Ideas and Institutions. Chicago: University of Chicago Press.
25. McLeod, H. 1974. Class and Religion in the Late Victorian City. London: Croom Helm.
26. Melucci, A. 1989. Nomads of the Present. Social Movements and Individual Needs in Contemporary Society. London: Hutchinson.
27. Moxon-Browne, E. 1983. Nation, Class and Creed in Northern Ireland. Aldershot: Gower.
28. Obelkevich, J. 1976. Religion and Rural Society: South Lindsey 1825-1875. Oxford: Clarendon Press.
29. Palmer, S. 1989. «AIDS as metaphor,» in Robbins and Anthony, q.v. [DOI:10.1007/BF02698333]
30. Pereira de Queiroz, M. I. 1989. «Afro-Brazilian cults and religious change in Brazil,» pp. 88-108 in J. A. Beckford and and T. Luckmann (eds.), The Changing Face of Religion. London: Sage.
31. Pope, L. 1942. Millhands and Preachers. New Haven, CT: Yale University Press.
32. Quinley, H. 1974. The Prophetic Clergy: Social Activism among Protestant Ministers. New York: Wiley.
33. Robbins, T. 1983. «The beach is washing away: controversial religion and the sociology of religion.» Sociological Analysis 44: 207-14. [DOI:10.2307/3711501]
34. Cults, Converts, and Charisma: The Sociology of New Religious Movements. London:
35. Sage.
36. and D. Anthony (eds.). 1989. In Gods We Trust, 2nd ed. New Brunswick, NJ: Transaction
37. Books.
38. Robertson, R. 1985. «The sacred and the world system,» pp. 347-58 in P. Hammond (ed.), The Sacred in a Secular Age. Berkeley, CA: University of California Press. [DOI:10.1525/9780520325425-023]
39. Schwartz, W. 1989. The New Dissenters: The Nonconformist Conscience in the Age of Thatcher. London: Bedford Square Press.
40. Sicking, T. 1979. «Le cas des minorites religieuses au Liban.» Acts of the 15th International Conference on the Sociology of Religion: 333-59.
41. Stark, R. et al. 1970. «The sounds of silence.» Psychology Today 3 April. [DOI:10.1037/e400252009-002]
42. Tawney, R. H. 1921. The Acquisitive Society. London.
43. Temple, W. 1942. Christianity and the Social Order. London.
44. Turner, B. S. and M. Hill. 1975. «Methodism and the pietist definition of politics: historical develop- ment and contemporary evidence.» A Sociological Yearbook of Religion in Britain 8: 158-80.
45. Turner, R. H. 1969. «The theme of contemporary social movements.» British Journal of Sociology 20: 390405. [DOI:10.2307/588924]
46. Wearmouth, R. 1957. The Social and Political Influence of Methodism in the Twentieth Century. London: Epworth Press.
47. Worlock, D. and D. Sheppard. 1988. Better Together: Christian Partnership in a Hurt City. London: Penguin.
48. Yeo, S. 1976. Religion and Voluntary Organisations in Crisis. London: Croom Helm.
49. Yinger, J. M. 1946. Religion in the Struggle for Power. Durham, NC: Duke University Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb