Volume 13, Issue 1 (9-2022)                   Social Problems of Iran 2022, 13(1): 229-248 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golchin M, Gholipour S, Ghaderi S, Heydari A. (2022). Representation of Violence in Laki's Proverbs. Social Problems of Iran. 13(1), 229-248.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3412-en.html
1- Associate Professor, Department of Sociology, Kharazmi University , golchin@khu.ac.ir
2- Associate Professor, Department of Sociology, Razi University, Kermanshah
3- Faculty member, Department of Sociology, Kharazmi University
4- PhD student of Social Problems of Iran, Kharazmi University
Abstract:   (1181 Views)
    Proverbs are an important part of popular culture and oral literature of various human societies that are collectively constructed and reflects their cultural foundations. Because Laki's proverbs, which is influenced by ethnic and tribal social structure and is rooted in their beliefs and lived experiences, evidence and examples are found that indicate the construction and reproduction of violence. The present article intends to social understanding of violence and its forms in the lived experience of Lak people, which are represented in Laki's proverbs.
The theoretical approach is based on the views of David Metza, Nisbet and Cohen, Parsons's theory of action, Robert Connell's concept of masculinity and Derrida's theory of linguistic violence. according to this research, guide questions are: in Laki's proverbs, what is the perception of violence? How many are classified violence in to general categories? what role does violence play in the acquisition of male and female gender identities? What is the common, unifying, and final theme that represents the meaning of violence in the Lak people? Data (proverbs) by examining collected documents and after verification and thematic analysis through interviews with 20 men 50 years and older who are knowledgeable about Laki popular culture, were analyzed by "qualitative content analysis".
Findings show: the proverbs denoting the representation of the violence or are meant to encourage violence are categorized into four main classes including verbal violence, dominance-oriented violence, encouragement of violence, and violence and hostility. Violence is the cause of within-group convergence and is regarded as a solution to resolve social issues of main research sample. Violence is represented in different forms such as anger, humiliation and insult, discrimination against women, and threat to use violence. A consistency and convergence are reported between violence and male identity. Masculinity refers to those people who are capable of applying violence. In these proverbs, a desirable attitude and perception exists with regard to violence in the sense that violence has equal status similar to sanctimonious religious concepts. It seems that such attitude towards violence is a social outcome having ethnic and tribal structure and context in which each group has supply its own security. Therefore, in such society men had achieved an excellent status and position as fighting forces and suppliers of security.

 
Full-Text [PDF 449 kb]   (240 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Security
Received: 2021/09/26 | Accepted: 2021/10/12 | Published: 2022/09/18

References
1. آزادارمکی، تقی؛ ترکارانی، مجتبی و حق‌ندری، ایرج (1392). تحلیل کیفی نگرش توسعه‌ای در ادبیات عامیانه: با تأکید بر ضرب‌المثل‌های لری. فصلنامه جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، شماره 1: 34 - 9.
2. آزادارمکی، تقی و بهار، مهری (1377). بررسی مسائل اجتماعی ایران (چاپ اول). تهران: جهاد.
3. آسیایی، رویا (1391). نفرین به‌مثابۀ خشونت زبانی؛ مطالعه تطبیقی نفرین‎های رایج در زبان‌های ترکی و لکی. مجموعه مقالات هشتمین همایش زبان‎شناسی ایران، شماره 280:10-1.
4. ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان: 44 - 15.
5. پورافکاری، نصراله (1383). نزاع‌های جمعی محلی. در مجموعه مقالات اولین همایش ملّی طرح مسائل جامعه‎شناسی ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی: 386-373.
6. پورنامداریان، محمدتقی (1368). رمز و داستان‎های رمزی در ادب فارسی (چاپ سوم). تهران: علمی و فرهنگی.
7. ذوالفقاری، حسن (1386). بازتاب مسائل اجتماعی در ضرب‎المثل‎های فارسی. نجوای فرهنگ، شماره 3: 24-15.
8. رحیمی‌عثمانوندی، رستم‎ (1379). بومیان دره مهرگان، تحقیقی پیرامون قوم «لک» بومیان دره مهرگان‌کده (سیمره) از عصر حجر تاکنون. کرمانشاه: ماهیدشت.
9. سالنامه آماری استان لرستان (1396). فصل پانزدهم، امور قضایی. گزارش جرائم واقع‌شده در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی برحسب موضوع.
10. سالنامه آماری استان لرستان (1397). فصل پانزدهم، امور قضایی. گزارش جرائم واقع‌شده در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی برحسب موضوع.
11. سریع‎القلم، محمود (1386). فرهنگ سیاسی ایران (چاپ اول). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
12. شهبازی‎مقدم، ناهید و وظیفه‌شناس، سارا (1395). ساختار بنیادی خشونت در زبان و تأثیر آن بر خشونت و تجاوز علیه زنان. غرب‎شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، شماره اول:45-67.
13. شیری، طهمورث و عظیمی، ندا (1391). بررسی مقایسه‎ای تحلیل محتوای کیفی و روش هرمنوتیک. مطالعات جامعه‎شناسی، سال چهارم، شماره پانزدهم:99-79.
14. عالی‎پورخرم‎آبادی، کامین (1384). دستور زبان لکی، ضرب‌المثل‌ها. خرم‎آباد: افلاک.
15. عسگری‌عالم، علی‌مردان (1383). زبانزدهای لکی (چاپ اول). خرم‌آباد: امیرکبیر.
16. غفاری، غلامرضا و دهقان، علیرضا (1384). تبیین مشارکت اجتماعی - فرهنگی دانشجویان دانشگاه‎های علوم پزشکی شهر تهران. مجله جامعه‎شناسی ایران، دوره ششم، شماره 1:98-67.
17. کرایب، یان (1386). نظریه‎های اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمه عباس مخبر، تهران: آگاه.
18. کریمی، جلیل، قلی‎پور، سیاووش و علیمرادی، زینب (1399). بازنمایی هویت زن در ضرب‎المثل‎های لکی، فصلنامه علمی جامعه‎شناسی فرهنگ و هنر، دوره دوم، شماره 4: 88-65.
19. صدیق سروستانی، رحمت‌الله (1387). آسیب‌شناسی اجتماعی (جامعه‌شناسی انحرافات) چاپ دوم. تهران: سمت.
20. صفی‎زاده، علی (1392). زبان لکی، زبان فراموش‌شده از دوره میانه. دومین همایش ملی بررسی سیر تحول بومی لرستان (کله باد).
21. محسنی، منوچهر (1399). جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی. تهران: طهوری.
22. موحد، مجید؛ عسکری‌چاوردی، محمدجواد و یادعلی، زهرا (1391). تحلیل جامعه‎شناختی از ضرب‎المثل‎های زنانه در شهرستان لامرد استان فارس. زن در فرهنگ و هنر، دوره 4، شماره 2:120-101.
23. ممتاز، فریده (1385). انحرافات اجتماعی، نظریه‎ها و دیدگاه‎ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
24. نجف‌زاده قبادی، امیدعلی (1391). ادبیات عامۀ لکی. خرم‌آباد: شاپورخواست.
25. ویلیامز، فرانک پی و مک‎شین، مریلین دی (1391). نظریه‎های جرم‌شناسی. تهران: میزان.
26. Audrey Ruth, Omar (2011). Masculinity and the acceptance of violence: a study of social construction. MA thesis, University of Iowa
27. Bird, S.R., (2008). Masculinity studies, In International Encyclopedia of the Social Sciences, 2nd edition Ed. William A. Darity, Macmillan Reference USA/Thompson Gale.
28. Bozkurt, Veysel & Safak Taranoglu & Glenn Dawes (2015). Masculinity and Violence: Sex Roles and Violence Endorsement among University Students. Social and Behavioral Sciences 205(2015) 254- 260. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.09.072]
29. Holt, C. L., Ellis, J. B. (1998). Assessing the current validity of the BEM sex-role inventory, Sex Roles, Vol. 39, N. 11/12. pp. 929-941 [DOI:10.1023/A:1018836923919]
30. Hsieh, Hsiu- Fang & Sarah E. Shannon (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, Vol.15 No 9, pp 1277- 1288 [DOI:10.1177/1049732305276687]
31. Hillis, S., Mercy, J., Amobi, A., & Kress, H. (2016). Global prevalence of past year violence against children: A systematic review and minimum estimates. [DOI:10.1542/peds.2015-4079]
32. Pediatrics, 137(3), e20154079. doi:10.1542/peds.2015-4079, pp 1-13 [DOI:10.1542/peds.2015-4079]
33. Lee, Jackie F.K(2015). Chinese Proverbs: How are Women and Men Represented? GÉNEROS Multidisciplinary Journal of Gender Studies Vol. 4 No. 1, pp 559- 585
34. Marsh, Harry L (1990). A Comparative Analysis of Crime Coverage in Newspapers in The united stated and other Countries from 1960-1989: A Review of the literature. Journal of Criminal Justice Vol. 19, pp 67- 79 [DOI:10.1016/0047-2352(91)90083-8]
35. Masykuroh, Qanitah (2016). Physical and Verbal Violence in Indonesian Folktales Retold in Children's Books. Kajian Linguistik dan Sastra, Vol. 1 No. 1, pp 25-34 [DOI:10.23917/kls.v1i1.2475]
36. Masserscchmidt, James W. (1993). Masculinities and Crime. Lanham, MD: Rowman & Littlefield
37. Qaisar Khan (2015). The Linguistic Representation of Gender Identities in Pakhtu Proverbs. NUML Journal of Critical Inquiry, Vol 13, pp 1-15
38. Scott. Edward M (1979). Violence in America: Violence people and Violent Offenders. International Journal of Offender Therapy and Comparative criminology, Vol 23, pp197-209 [DOI:10.1177/0306624X7902300301]
39. Silva, Aline Natalia (2019). Wealth Inequalities in Different Typesof Violence among
40. Brazilian Adolescents: National Survey of School Health 2015. Journal of Interpersonal Violence, Volume 36, Issue 21-22, pp 10705- 10724
41. Wortly, scot (2008). The Review of the Roots of Youth Violence, Volume 5, Literature Reviews. Centre of Criminology, University of Toronto. Queen,s Printer for Ontario.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb