دوره 12، شماره 2 - ( 12-1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 279-259 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی ، hnozari@khu.ac.ir
2- استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی
3- کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1046 مشاهده)
هدف این نوشتار، بررسی شغل‌یابیِ دانش‌آموختگان دانشگاهی است. پرسش اساسی این است که چه عواملی با اشتغال مرتبط است؟ بااین‌که عده­ای از فارغ‌التحصیلان در دستیابی به شغل موردنظر خود موفق بوده­اند، اما با توجه به آمار موجود برخی دیگر موفق عمل نکرده­اند. در سطح کلان رشد اقتصادی، ثبات سیاسی و مقررات کسب‌وکار و در سطح خرد و میانه، موضوع شبکۀ روابط اجتماعی و مهارت در اشتغال­ فارغ­التحصیلان اهمیت دارد. این مقاله، عوامل خرد و متوسط در شغل‌یابی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده است.
چهارچوب نظری پژوهش، آمیزه‌ای از رویکرد تحلیل شبکه و مهارت‌آموزی و روش به‌کارگرفته‌شده پیمایش و جامعۀ آماری آن، فارغ­التحصیلان شاغل دانشگاه خوارزمی است. اطلاعات و داده­های آماری از طریق پرسشنامه و به‌صورت تلفنی از میان فارغ­التحصیلان پیش‌گفته با حجم نمونۀ 344 نفر جمع‌آوری شده است. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که شبکۀ روابط اجتماعی قوی، نقش بیشتر و مؤثرتری در اشتغال فارغ­التحصیلان دانشگاهی دارد و همچنین از میان مهارت­های موردمطالعه و موردنیاز برای دست­یابی به شغل، مهارت­های نرم از اهمیت فزون‌تر و کارآمدتری نسبت به دیگر مهارت­های فنی، سخت و آکادمیک برخوردار است.
متن کامل [PDF 450 kb]   (836 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: امنیت
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/3/24 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. اعظم‌آزاده، منصوره و دهقان‌دهنوی، آزاده (1388). اشتغال دانشجویان: رابطۀ بین شبکۀ روابط اجتماعی و وضعیت شغلی. مسائل اجتماعی ایران. دوره 16، شماره 63: 32-1.
2. الوانی، سیدمهدی و میرعلی، سیدنقوی (1381). سرمایۀ اجتماعی: مفاهیم و نظریه¬ها، فصلنامه مطالعات مدیریت. دوره 9، شماره 33-34: 26-9.
3. راهداری، مائده؛ نصر، احمدرضا؛ نیلی، محمدرضا و ترک لادانی، بهروز (1394). ارزیابی مهارت¬های حرفه¬¬ای و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، جلد 21، شماره 2: 24-1.
4. سوئدبرگ، ریچارد (1393). جامعه¬شناسی کارآفرینی. ترجمه: دکتر شهلا باقری و سیده‌اطهر میرعابدینی. تهران: انتشارات بهمن برنا.
5. صالحی‌عمران، ابراهیم و رحمانی‌قهدریجانی، الهه (1391). بررسی شایستگی¬های کانونی در برنامه‌های آموزش¬های فنی و حرفه‌ای مروری بر مباحث نظری و تجربیات کشورها، مجله مهارت‌آموزی. دوره 1، شماره 1: 31-7.
6. کسلر، دیرک (1394). نظریه¬های روز جامعه¬شناسی؛ از ایزنشتات تا پسامدرن¬ها. ترجمه: کرامت¬الله راسخ. تهران: نشر آگه.
7. مجدی، علی‌اکبر؛ مسعودی، حمید و صادقی‌نژاد، مهسا (1396). تحلیل مقایسه¬ای شبکة روابط رسمی و غیر¬رسمی پژوهشگران (مورد مطالعه: پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی). مدیریت سرمایۀ اجتماعی، دوره 4، شماره 3: 450-429.
8. مؤمنی‌مهمویی، حسین؛ کرمی، مرتضی و مشهدی، علی (1391). بررسی میزان آموزش مهارت¬های اشتغال¬زای موردنیاز بازار کار در برنامه¬های درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، دوره 9، شماره 34: 72-60.
9. نوذری، حمزه و کریمی، علیرضا (1396). نقش روابط رسمی و غیررسمی (شبکۀ روابط اجتماعی) در اشتغال دانشجویان در دانشگاه خوارزمی. فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 17، شماره 64: 198-161.
10. نوذری، حمزه (1398). مهارت‌آموزی در دانشگاه با تأکید بر طرح بیست بیست (بیست مهارت در بیست‌سالگی). طرح پژوهشی. دانشگاه خوارزمی.
11. نوذری، حمزه (1397). مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی کار و شغل. تهران: دانشگاه خوارزمی.
12. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1398؛ 1397)، مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دفتر ارتباط با صنعت.
13. Granovetter, M. (1983). The strenght of weak ties: A network theory Revisited. Sosiological theory, 1, 201-233. [DOI:10.2307/202051]
14. Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. The American journal of sociology, 78(6), 1360- 1380. [DOI:10.1086/225469]
15. Ghariri, J. (2013). The determinants of Job Access Channels: Evidence from the Youth Labor Market in France. Teep working papers, 3, 1-38
16. Greenberg, J. & Roberto, M. F. (2016). The strength of weak ties in MBA job search. Sociological science, 3, 296- 316. DOI 10.15195/v3.a14 [DOI:10.15195/v3.a14]
17. Rebele, J.E. & Kent, S. P. (2019). A commentary on learning objectives for accounting education programs: the importance of soft skills and technical knowledge. Journal of accounting education, 48. 71-79. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2019.07.002 [DOI:10.1016/j.jaccedu.2019.07.002]
18. John, J. (2009). Study on the Nature of Impact of Soft Skills Training Programme on the Soft. Pacific Business Review, 19-27.
19. McDonald, S. Benton, R. A. & Warner, D. F (2012). Dual embeddedness: Informal job matching and labor market institutions in the United States and Germany. Social forces 91(1), 75- 97. [DOI:10.1093/sf/sos069]
20. Meeks, G. A. (2017). Critical Soft Skills to Achieve Success in the Workplace (Unpublished doctoral dissertation). Walden University. Retrieved from https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/4077/
21. Pagano, U. (1991). Property rights, asset specificity, and the division of labour under alternative capitalist relations, Cambridge Journal of Economics, 15(3), 315-342 https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035173 [DOI:10.1093/oxfordjournals.cje.a035173.]
22. Richa Singh B, & Vijayshri T. (2019). Operationalisation of skill attributes and determining the existing gap in novice ICT professionals. International Journal Information management, 50, 375-386. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.09.006]
23. Wellman, B (1983). Network analysis: some basic principles. Sociological theory, 1, 155-200. [DOI:10.2307/202050]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.