Volume 12, Issue 2 (3-2022)                   Social Problems of Iran 2022, 12(2): 259-279 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozari H, Karimi A, Daneshniya E. (2022). The issue of job search for university graduates and related factors (Case study: Kharazmi University graduates). Social Problems of Iran. 12(2), 259-279.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-3333-en.html
1- Assistant Professor of sociology, kharazmi university of Tehran , hnozari@khu.ac.ir
2- Assistant Professor of sociology, kharazmi university of Tehran
3- M.A of Social Research, kharazmi- kharazmi
Abstract:   (1041 Views)
The purpose of this article is to study the job search of university graduates. The fundamental question is what factors are related to employment. Although some graduates have been successful in achieving their desired job, according to statistics, others have not been successful. At the macro level, economic growth, political stability, and business regulation are important, and at the micro and medium levels, the issue of social networking and employment skills is important for graduates. This article examines the micro and medium factors in the job search of university graduates. The theoretical framework is a combination of network analysis and skills approach. The research method is survey and its statistical population is the graduates of Kharazmi University. Statistical information and data were collected through a questionnaire and by telephone among university graduates with a sample size of 344 people. The findings of this study show that a strong social network has a greater and more effective role in the employment of university graduates. Also, among the skills studied to find a job, soft skills are more important and considerable than other technical, hard and academic skills.
Full-Text [PDF 450 kb]   (834 Downloads)    
Type of Article: Original Research | Subject: Security
Received: 2021/03/5 | Accepted: 2021/06/14 | Published: 2022/03/1

References
1. اعظم‌آزاده، منصوره و دهقان‌دهنوی، آزاده (1388). اشتغال دانشجویان: رابطۀ بین شبکۀ روابط اجتماعی و وضعیت شغلی. مسائل اجتماعی ایران. دوره 16، شماره 63: 32-1.
2. الوانی، سیدمهدی و میرعلی، سیدنقوی (1381). سرمایۀ اجتماعی: مفاهیم و نظریه¬ها، فصلنامه مطالعات مدیریت. دوره 9، شماره 33-34: 26-9.
3. راهداری، مائده؛ نصر، احمدرضا؛ نیلی، محمدرضا و ترک لادانی، بهروز (1394). ارزیابی مهارت¬های حرفه¬¬ای و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات، جلد 21، شماره 2: 24-1.
4. سوئدبرگ، ریچارد (1393). جامعه¬شناسی کارآفرینی. ترجمه: دکتر شهلا باقری و سیده‌اطهر میرعابدینی. تهران: انتشارات بهمن برنا.
5. صالحی‌عمران، ابراهیم و رحمانی‌قهدریجانی، الهه (1391). بررسی شایستگی¬های کانونی در برنامه‌های آموزش¬های فنی و حرفه‌ای مروری بر مباحث نظری و تجربیات کشورها، مجله مهارت‌آموزی. دوره 1، شماره 1: 31-7.
6. کسلر، دیرک (1394). نظریه¬های روز جامعه¬شناسی؛ از ایزنشتات تا پسامدرن¬ها. ترجمه: کرامت¬الله راسخ. تهران: نشر آگه.
7. مجدی، علی‌اکبر؛ مسعودی، حمید و صادقی‌نژاد، مهسا (1396). تحلیل مقایسه¬ای شبکة روابط رسمی و غیر¬رسمی پژوهشگران (مورد مطالعه: پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی). مدیریت سرمایۀ اجتماعی، دوره 4، شماره 3: 450-429.
8. مؤمنی‌مهمویی، حسین؛ کرمی، مرتضی و مشهدی، علی (1391). بررسی میزان آموزش مهارت¬های اشتغال¬زای موردنیاز بازار کار در برنامه¬های درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، دوره 9، شماره 34: 72-60.
9. نوذری، حمزه و کریمی، علیرضا (1396). نقش روابط رسمی و غیررسمی (شبکۀ روابط اجتماعی) در اشتغال دانشجویان در دانشگاه خوارزمی. فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 17، شماره 64: 198-161.
10. نوذری، حمزه (1398). مهارت‌آموزی در دانشگاه با تأکید بر طرح بیست بیست (بیست مهارت در بیست‌سالگی). طرح پژوهشی. دانشگاه خوارزمی.
11. نوذری، حمزه (1397). مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی کار و شغل. تهران: دانشگاه خوارزمی.
12. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1398؛ 1397)، مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دفتر ارتباط با صنعت.
13. Granovetter, M. (1983). The strenght of weak ties: A network theory Revisited. Sosiological theory, 1, 201-233. [DOI:10.2307/202051]
14. Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. The American journal of sociology, 78(6), 1360- 1380. [DOI:10.1086/225469]
15. Ghariri, J. (2013). The determinants of Job Access Channels: Evidence from the Youth Labor Market in France. Teep working papers, 3, 1-38
16. Greenberg, J. & Roberto, M. F. (2016). The strength of weak ties in MBA job search. Sociological science, 3, 296- 316. DOI 10.15195/v3.a14 [DOI:10.15195/v3.a14]
17. Rebele, J.E. & Kent, S. P. (2019). A commentary on learning objectives for accounting education programs: the importance of soft skills and technical knowledge. Journal of accounting education, 48. 71-79. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2019.07.002 [DOI:10.1016/j.jaccedu.2019.07.002]
18. John, J. (2009). Study on the Nature of Impact of Soft Skills Training Programme on the Soft. Pacific Business Review, 19-27.
19. McDonald, S. Benton, R. A. & Warner, D. F (2012). Dual embeddedness: Informal job matching and labor market institutions in the United States and Germany. Social forces 91(1), 75- 97. [DOI:10.1093/sf/sos069]
20. Meeks, G. A. (2017). Critical Soft Skills to Achieve Success in the Workplace (Unpublished doctoral dissertation). Walden University. Retrieved from https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/4077/
21. Pagano, U. (1991). Property rights, asset specificity, and the division of labour under alternative capitalist relations, Cambridge Journal of Economics, 15(3), 315-342 https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035173 [DOI:10.1093/oxfordjournals.cje.a035173.]
22. Richa Singh B, & Vijayshri T. (2019). Operationalisation of skill attributes and determining the existing gap in novice ICT professionals. International Journal Information management, 50, 375-386. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.09.006]
23. Wellman, B (1983). Network analysis: some basic principles. Sociological theory, 1, 155-200. [DOI:10.2307/202050]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb