دوره 12، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 61-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (421 مشاهده)
قرنطینه، ناشی از کرونا برای مدتی مشخص بخشی از خانواده‌های ایرانی را با خود درگیر کرد. بدیع ‌بودن این وضعیت در نسبت با زندگی مدرن و تقاطعی که با مخاطرات ناگهانی این عصر دارد؛ می‌تواند زمینه‌ساز بروز و ظهور رفتارها، کنش‌ها واکنش‌هایی در خانواده‌های درگیر با قرنطینه شود. مطالعۀ تجربۀ زیستۀ این دسته از خانواده‌ها امکان شناخت ظرفیت‌ها، مسائل و ابعاد فردی و اجتماعی خانوادۀ ایرانی را فراهم می‌کند. نویسندگان این مقاله با هدف «مطالعۀ تجربۀ زیستۀ خانوادۀ ایرانی در دوران قرنطینه» با اتخاذ روش پدیدارشناسی به مصاحبۀ نیمه‌ساختار‌یافته با 16 خانواده از نقاط مختلف کشور پرداختند، سپس مصاحبه‌های صورت‌گرفته تحلیل مضمون شد. تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی سه دسته خانواده شد که کنش‌ها و واکنش‌هایشان آنها را ذیل سه رویکرد کلی قرار می‌داد. «خانوادۀ بازاندیش»، «خانوادۀ انفعالی» و «خانوادۀ تلفیقی» الگویی است که این مقاله به آنها رسیده است. خانوادۀ بازاندیش در دوران قرنطینه با استفاده از نظام‌های کارشناسی در پی شناخت نقاط ضعف، مسائل و مشکلات خود برآمده و تا حد ممکن آنها را برطرف می­‌کند؛ خانوادۀ انفعالی در شرایط قرنطینه توان مواجهه با سختی‌ها و مشکلات پیش‌آمده را ندارد و خانواده ای که با الگوی تلفیقی اداره می شود هرچند که قادر به شناسایی برخی مسائل موجود در بستر خود می­باشد، اما توان حل و یا برطرف‌کردن مشکلات خود را ندارد.
متن کامل [PDF 851 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: 1399/10/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/6/12

فهرست منابع
1. گیدنز، آنتونی (1398). تجدد و تشخص. ترجمه: ناصر موفقیان. تهران: نشر نی
2. گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز
3. گیدنز، آنتونی (1384). چشم‌اندازهای جهانی. ترجمه: محمدرضا جلایی‌پور. تهران: طرح نو
4. بک، اولریش (1388). جامعه در مخاطره جهانی. ترجمه: محمدرضا مهدی‌زاده. تهران: کویر
5. کرسول، جان(1398). پویش کیفی و طرح پژوهش. ترجمه: حسین دانایی فرد و حسین کاظمی. تهران: انتشارات صفار.
6. عاملی، سعیدرضا (1392). روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
7. محمدپور، احمد (1398). ضد روش. تهران: نشر لوگوس.
8. محمدپور، احمد (1398). روش در روش. تهران: نشر لوگوس.
9. شیرزادی، پرستو؛ امینی شیرازی، نرگس و اصغرپور لشکامی، زهرا. (1399). رابطه اضطراب کرونا در مادران با تعامل والد-کودک و پرخاشگری کودکان در ایام قرنطینه. فصلنامه خانواده‌پژوهی، سال شانزدهم، شماره 62 : 139-143.
10. افراسیابی، حسین؛ بهارلوئی، مریم (1399)، تعلیق، هراس و بازاندیشی: برداشت جوانان از زندگی اجتماعی در شرایط کرونایی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، شماره 46: 143-123.
11. Escalas, J. (2013) Self-identity and consumer behavior. journal of consumer research, vol 39. (5), xv-xviii [DOI:10.1086/669165]
12. Banerjee, Debanjan, Rai, Mayank. (2020). Social isolation in covid-19: the impact of loneliness, international journal of social psychiatry, vol 66(6):525-527 [DOI:10.1177/0020764020922269]
13. Malik, Sana. Naeem, khansa. (2020). Impact of covid-19 pandemic on women health, livelihoods& domestic violence, sustainable development policy institute.
14. Dien, Dora Shu-fang. (2000). The evolving nature of self identity across four levels of history. human development. vol 43:(1-18). [DOI:10.1159/000022650]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.