Volume 9, Issue 2 (3-2019)                   مسائل اجتماعی ایران 2019, 9(2): 5-26 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalili M, Zahedi M, Ershad F. A Study on Scientific Community of Social Sciences Professors Relying on Bourdieu’s Field Theory . مسائل اجتماعی ایران. 2019; 9 (2) :5-26
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2983-en.html
Abstract:   (2240 Views)
Since Science is a social phenomenon, active groups of actors in a scientific field are called scientific community. The relationship between scientific capital and scientific community constructs the subject matter of current paper which is addressed through Pierre Bourdieu’s field theory and his theory of Habitus. Scientific community of sociology in various universities of Tehran were selected as the research population and 163 professors were interviewed in this study. Results show that sociology as a scientific community enjoys acceptable rates of social and cultural capitals and there is a positive significant correlation between the two of them and scientific capital.
Full-Text [PDF 523 kb]   (764 Downloads)    
Type of Study: پژوهشی |
Received: 2019/03/9 | Accepted: 2019/03/9 | Published: 2019/03/9

References
1. رفرنس های متنی مثل خروجی کراس رف را در اینجا وارد کرده و تایید کنید آروین، بهاره (1390) «بررسی انتقادی فرایندهای تولید علوم اجتماعی در ایران (با تأکید بر رشته جامعه‌شناسی)»، رسالة دکتری ‌‌‌جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
2. آزاد ارمکی، تقی (1387) ‌‌‌جامعه‌شناسی در ایران، تهران: کلمه.
3. اباذری، یوسف‌علی (1382) «حل مسئله»، نامه علوم اجتماعی، شماره 1: 303ـ318.
4. ابراهیمي، قربان‌علی (1371) «اجتماع علمي و رابطه آن با توسعه علمي»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
5. بورديو، پير (1395) تمايز: نقد اجتماعی قضاوت¬های ذوقی، ترجمه حسن چاوشيان، تهران: نشر ثالث.
6. ـــــــــــ (1386) علم و تأمل‌پذیری، ترجمه يحيي امامي، نشر مركز تحقيقات سياست علمي كشور
7. ـــــــــــ (1390) نظريه كنش، ترجمه مرتضي مرديها، نشر نقش و نگار.
8. جانعلي¬زاده چوب بستی، حيدر و مصطفي عليزاده ( 1393) «اجتماع علمي جامعه‌شناسي در ايران؛ تراكم اخلاقي يا آنومي؟»، فصلنامه جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، دورة دوم، شمارة 5: 9- 41.
9. حسن¬زاده، محمد و بقائی، سولماز (1388) «جامعه علمي، روابط علمي و هم¬تألیفی»، رهیافت، شمارة 44: 37ـ41.
10. ذاکر صالحی، غلامرضا و محمدامين قانعی¬راد (1394) «مرور نظام¬مند و فراتحلیل پژوهش¬های ایرانی در قلمرو مطالعات اجتماعی علم و فناوری»، مجله¬ مطالعات اجتماعی ایران، شمارة 2: 29ـ63.
11. رحمانی، حبیب (1394) «پیرامون موانع شکل¬گیری اجتماع علمي در ایران»، سایت اینترنتی انجمن انسانشناسی ایران به آدرسhttp://anthropology.ir.
12. رفیع¬پور، فرامرز (1381) موانع رشد علمي ایران و راه¬حل¬های آن، تهران: نشر سهامي انتشار.
13. ریتزر، جورج (1374) نظریه ‌‌‌جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علمي.
14. ریتزر، جورج و داگلاس جی گودمن (1390) نظریه ‌‌‌جامعه‌شناسی مدرن، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
15. زاهدی مازندرانی، محمدجواد و علی¬پور، پروین (1395) «تحلیل شبکه‌های تألیف مشترک و الگوهای همکاری علمي اساتید ‌‌‌جامعه‌شناسی»، سومين همایش کنکاش¬های مفهومي و نظری درباره جامعه ایران، ص80.
16. سيدمن، استيون (1386) كشاكش آرا در جامعه شناسي، ترجمة ‌‌‌هادی جلیلی. تهران: نشر ني.
17. شارع¬پور، محمود (1386) جامعه¬شناسي علم و انجمن¬هاي علمي،‌ تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
18. طالب، مهدی (1372) «مسائل و مشکلات مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران»، مجموعه مقاله‌های سمينار ‌‌‌جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات سمت.
19. عباداللهی، حميد و خستو، زهرا (1391) «اجتماع علمي در دانشگاه‌های ایران: مطالعة موردی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران»، مجله ‌‌‌جامعه‌شناسی ایران، شماره 4: 24ـ59.
20. عبداللهی، محمد (1375) «‌‌‌جامعه‌شناسی در ایران: نگاهی به گذشته، حال و آینده»، مجلة رهیافت، شماره 13: 181ـ197.
21. قاراخانی، معصومه و سید آیت¬الله ميرزایی، (1394) «فضای هنجاری آموزش علوم اجتماعی در ایران (مطالعه موردی دانشگاه‌های دولتی تهران)»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 69: 107ـ128.
22. قاضی طباطبایی، محمود و ابوعلی ودادهیر (1380) «سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهش-های دانشگاهی: مطالعه تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکميلی دانشگاه‌های ایران»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 180 و 181: 178ـ226.
23. قاضی¬طباطبایی، محمود و هادی مرجایی‌‌‌ (1380) «بررسی عوامل مؤثر بر خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارة 1: 31ـ57.
24. قانعی¬راد، محمدامين (1383) «گفت¬وگوهای پیش الگویی در ‌‌‌جامعه‌شناسی ایران»، مجله ‌‌‌جامعه‌شناسی ایران، شماره 1: 5ـ39.
25. ــــــــــــــــــــــــ (1385) «وضعیت اجتماع علمي در رشتة علوم اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 27: 27ـ56.
26. قانعی¬راد، محمدامين و فرهاد خسروخاور (1390) «ذهنیت پژوهشگران برجسته علوم پایه درباره اجتماع علمي در ایران»، دو فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، شماره 4: 7ـ33.
27. قانعی¬راد، محمدامين و فریده قاضی¬پور (1381) «عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر ميزان بهره‌وری اعضای هیئت علمي»، فصلنامه پژوهش فرهنگی، شماره 4: 167ـ206.
28. گدازگر، حسین و محمدباقر علیزاده¬اقدم (1385) «مطالعه عوامل مؤثر بر تولید علم در بین اعضای هیئت علمي دانشگاه‌ها»، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 2: 123ـ148.
29. گرنفل، مايكل (1389) مفاهيم كليدي بورديو، ترجمه محمد لبیبی، نشر افكار.
30. گلاور، دیوید؛ شیلاف استرابریج و محمد توکل (1383) ‌‌‌جامعه‌شناسی معرفت، ترجمه محمدرضا مهدی¬زاده و دیگران، تهران: انتشارات سمت.
31. لهسائی¬زاده، عبدالعلی (1387) «موانع ‌‌‌جامعه‌شناسی در ایران و راه‌های ارتقا آن»، مجموعه مقالات اولین کنگره ملی علوم انسانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 741ـ760.
32. محسنی¬تبریزی، علیرضا (1380) «آسیب¬شناسی اجتماعی جوانان بررسی انزوای ارزشی و مشارکت فرهنگی در محیط¬های دانشجویی کشور دانشگاه‌های دولتی»، مؤسسه پژوهش و برنامه¬ریزی آموزش عالی.
33. محمدی، اکرم (1386) «تأثیر ارتباطات علمي بر تولید دانش»، مجله ‌‌‌جامعه‌شناسی، شماره 1: 52ـ75.
34. ودادهیر، ابوعلی (1377) «بررسی عوامل دانشگاهی مؤثر بر پیروی دانشجویان تحصیلات تکميلی از هنجارها و ضدهنجارهای علم»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
35. Collins, R. (2000) The Sociology of Philosophies, A Global Theory of Intellectual Change, Cambridge: Harvard University Press.
36. (2004) Interaction ritual chains, Princeton: Princeton University Press.
37. Kornfeld, W; Hewitt, CE (1981) 'The Scientific Community Metaphor', IEEE TRANS. SYS, MAN, AND CYBER, No 1: 24-33. [DOI:10.1109/TSMC.1981.4308575]
38. Bourdieu, P. (1986) 'The Forms of Capital', in J Richardson(ed.); Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education New York, Green wood.
39. Coleman, J (1988) 'Social Capital in the Creation of Human Capital', The American Journal of Sociology, Vol.94, pp: S95-S120 [DOI:10.1086/228943]
40. Fukuyama. F. (1999) 'What is Social Capital?' The Institute of Public Policy George Mason University, Prepared for delivery at the IMF Conference on Second Generation Reforms , October 1, 1999
41. Inglehart, R.(1997) 'Modernization and Post Modernization: Cultural', Economic and Political Change in 41 Societies, Princeton University Press.
42. Putnam, R. (1993) Making Democracy Work: Civic Traditions in ModernItaly, Princeton, NJ, Princeton University Press. [DOI:10.2307/j.ctt7s8r7]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by : Yektaweb