دوره 9، شماره 1 - ( 6-1397 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 78-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banifateme H, salehi S, abbaszadeh M, karimzadeh S. (2018). A Study on Morality of Consumption; Citizen-Government Interactions from Sociological Point of View. Social Problems of Iran. 9(1), 53-78.
URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2907-fa.html
بنی‌ فاطمه حسین، صالحی صادق، عباس زاده محمد، کریم زاده سارا. مطالعه اخلاق مصرف؛ تعاملات شهروند-حکومت از منظری جامعه‌ شناختی مسائل اجتماعی ایران 1397; 9 (1) :78-53

URL: http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2907-fa.html


1- ، sarakarimzadeh62@gmail.com
چکیده:   (2193 مشاهده)
تبیین ‏های مختلفی در ارتباط با مصرف کالاها و خدمات ارائه می‌شود. اما این پژوهش، به تبیین جامعه ‏شناختی مصرف با بهره‏ گیری از رویکرد نوین بازتابی پرداخته و به بُعد اخلاقی آن در کنش‏ های روزانه از سوی شهروندان توجه نموده است. دو هدف اساسی آن بررسی اخلاق در انتخاب‏ های مصرف روزانه و همچنین تأثیرپذیری متقابل آن از تعاملات شهروندی‏ حکومتی در شرایط جامعه مورد مطالعه است. داده‏های کیفی با استفاده از مصاحبه‏ های عمیق نیمه ساخت ‏یافته در حول محورهای اساسی تحقیق از ۲۰ نفر از شهروندان ارومیه‏ ای جمع ‏آوری شده‏اند. تحلیل داده ‏ها با روش نظریه زمینه ‏ای و با استفاده از شیوه کدگذاری باز، محوری و گزینشی به ‏منظور دستیابی به مقوله هسته و مدل پارادایمی نشان داد علاوه بر عدم توجه به اخلاق در انتخاب‌های مصرف روزانه شهروندان، نوعی الگوی رفتاری اعتراضی به سیاست ‏های حکومتی و ساختاری هم در بین مشارکت‏ کنندگان در حال شکل‏ گیری است که با عنوان مصرف بازتابی نام‏گذاری شده است. مقوله مصرف بازتابی نشانگر آن است که الگوی مصرف فعلی در بین شهروندان تنها نوعی واکنش حاصل از ناخرسندی از عملکرد حکومت در حوزه محیط ‏زیست و بی ‏توجهی به حفاظت از آن در تصمیم ‏گیری ‏های کلان است. مصرف بازتابی معرفی ‏‏شده در این مطالعه نوعی مصرف سیاسی انفعالی است.
 
متن کامل [PDF 1619 kb]   (670 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: امنیت
دریافت: 1397/6/4 | پذیرش: 1397/6/4 | انتشار: 1397/6/4

فهرست منابع
1. ابراهیمی، ابوالقاسم و رودانی امین (۱۳۸۸) «نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرف‏کنندگان موادغذایی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شمارة ۱: ۲۹ـ۳۳.
2. امید، م، رهام شرف و معصومه سیابیدزاده (۱۳۹۵) «بررسی عوامل مؤثر بر بروز رفتاراخلاقی در مصرف‌‏کننده»، پژوهش‏های اخلاقی، سال ششم، شمارة ۳: ۱۸۹ـ۲۱۱.
3. بودریار، ژان (۱۳۹۳) جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث.
4. عباس‌زاده، محمد و سارا کریم‌زاده، (زیر چاپ) «جهت‌گیری زنان نسبت به محیط‌زیست (رویکردی کیفی)»، مجلة مسائل اجتماعی ایران.
5. كریم‌زاده، سارا (1389) «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتار‌های زیست محیطی (مصرف انرژی)». پایان‌نامه كارشناسی‌ارشد منتشرنشده، دانشگاه پيام نور، تهران.
6. AghaKouchak, A. et al. (2015) 'Aral Sea Syndrome Desiccates Lake Urmia: Call for Action', Journal of Great Lakes Research, 41(1): 307-311. [DOI:10.1016/j.jglr.2014.12.007]
7. Andersen, J. G. & Tobiasen, M. (2003) 'Who are These Political Consumers Anyway?' Survey Evidence from Denmark, In M. Micheletti, A. Follesdal & D. Stolle (Eds.), Politics, Products and Markets: Exploring Political Consumerism Past and Present (203-222), New Brunswick and London: Transaction Publishers. [DOI:10.4324/9781315126937-12]
8. Beck, U. (1992) Risk Society: Towards a New Modernity London, UK: Sage.
9. Beck, U. (1997) The Reinvention of Politics: Rethinking Modernity in the Global Social Order, Cambridge: Polity Press.
10. Beck, U. (2000) What is Globalization? Oxford: Polity.
11. Bourdieu, P. (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge, MA: Harvard University Press.
12. Bourdieu, P. (1977) Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511812507]
13. Caruana, J. R. (2004) 'Morality in Consumption: towards a Multidisciplinary Perspective', International Center for Corporate Social Responsibility, No. 07-2003 ICCSR Research Paper Series - ISSN 1479-5124.
14. Charmaz, K. R. (2003) 'Grounded Theory', the Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods.
15. Corrigan, P. (1997) The Sociology of Consumption, Sage Publications, London. Thousand Oaks.
16. Denzin N. & Lincoln Y. (2000) Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
17. Gendron, C., V. Bisaillon, & A.I.O. Rance (2008) 'The Institutionalization of Fair Trade: More than Just a Degraded Form of Social Action', Journal of Business Ethics. No. 86: 63-79. [DOI:10.1007/s10551-008-9758-4]
18. Giddens, Anthony (1984) The Constitution of Society, Cambridge: Polity Press.
19. (1990) The Consequences of Modernity, Cambridge.
20. Glazer, B. G. & Strauss, A.L (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, New York: Aldine.
21. Hobson, J. M. & L. Seabrooke. (2007a) Every day Politics in the World Economy, Cambridge: Cambridge University Press.
22. Inglehart, R. (1997) Modernization and Post-Modernization: Culture, Economic and Political Change in 43 Societies, Princeton NJ: Princeton University Press.
23. Long, M. A. (2010) An Analysis of Ethical Consumption Participation and Motivation, for the Degree of Doctor of Philosophy, Colorado State University.
24. Maleki, A. & Karimzadeh, S. (2011) 'A Survey of Relationship between the Environmental Attitudes and Environmental Knowledge and the Consumption Behavior among Citizens of Urmia, Iran', International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3(1): 309- 317.
25. Marx, K. (1887) [1992] Capital: Vol. 1: A Critique of Political Economy, London: Penguin Group.
26. (1932) [1972] 'Economic and Philosophic Manuscripts of 1844', in (ed.) R.C. Tucker, The Marx-Engels Reader, New York: Norton.
27. Miller, D. (2001) 'The Poverty of Morality', Journal of Consumer Culture, 1(2): 225-243. [DOI:10.1177/146954050100100210]
28. Micheletti, M. (2003) Political Virtue and Shopping: Individuals, Consumerism, and Collective Action, New York: Macmillan [DOI:10.1057/9781403973764]
29. Patton, M. Q. (2002) 'Qualitative Research and Evaluation Methods' (3rd Ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
30. Peretti, J. & M. Micheletti, (2003) 'The Nike Sweatshop Email: Political Consumerism, Internet and Culture Jamming', in M. Micheletti, A. Follesdal and D. Stolle (eds.), Politics, Products, and Markets: Exploring Political Consumerism Past and Present, New Brunswick, NJ: Transaction Press.
31. Salehi, S. (2009) Environmental Attitudes and Behavior in Iran: A Study in the Northern Provinces Using the New Environmental Paradigm, PhD thesis, Leeds University, UK.
32. Salehi, S. (2007) Knowledge and Environmentally Significant Behavior, Leeds University.
33. Shove, E., & Warde, A. (1998) 'Inconspicuous Consumption: the Sociology of Consumption and the Environment', Department of Sociology at Lancaster University.
34. Simmel, G. (1997) 'The Philosophy of Fashion', In. D. Frisby. M. Featherstone (eds.) Simmel on Culture, London: Sage.
35. Sinkovics, R., R., Penz, E., & Ghauri, P., N. (2005) 'Analyzing Textual Data in International Marketing Research', Qualitative Market Research, 8(1): 9. [DOI:10.1108/13522750510575426]
36. Shapiro, I. and C. Hacker-Cordon (1999) Democracy's Edges, Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511586361]
37. Spaargaren, G. (2003) 'Sustainable Consumption: A Theoretical and Environmental Policy Perspective', Society and Natural Resources, 16: 687-701. [DOI:10.1080/08941920309192]
38. Weber, M. (1904) [1958] The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Transl. T. Parsons. New York: Scribner.
39. Wilk, R. (1998) 'Emulation, Imitation, and Global Consumerism', Organization & Environment, 11(3): 314-333. [DOI:10.1177/0921810698113003]
40. Wilk, R. (2001) 'Consuming Morality', Journal of Consumer Culture, 1(2): 245-260. [DOI:10.1177/146954050100100211]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

حقوق این وب‌سایت متعلق به دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Social Problems of Iran

Designed & Developed by :Yektaweb