دوره 8، شماره 1 - ( 6-1396 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 120-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، r.kalani67@yahoo.com
چکیده:   (2543 مشاهده)

با توجه به اینکه جامعهکنونی ما درحالِ گذار از هویت سنتی به هویتمدرن است، پژوهش حاضر درصدد است، با اتکا به رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی، به بررسی تناقض­هایی بپردازد که جوانان به­لحاظ هویتی در بافت زندگی روزمره با آنها مواجه میشوند. این پژوهش کوشیده است ازطریق روش کیفی و مصاحبه­ عمیق به یک نظریه‌‌زمینهای دست یابد. براساس روش نمونهگیریهدفمند و معیار اشباعنظری، با 28 نفر از جوانان 20 تا 30 ساله شهر اصفهان مصاحبه صورت ‌‌گرفته­است و اطلاعات به­دست­آمده از مصاحبهها رمزگذاری (باز، انتخابی و محوری) شده و مفاهیم و مقوله­های به­دست­آمده تجزیه و تحلیل شده­اند. یافتهها با استفاده از روش نظریه زمینهمحور شامل 21 مقوله است. مقوله‌‌ محوریِ این بررسی «انتخابگری عناصر هویتی» است، به­طوریکه مقولات دیگر را دربرمیگیرد. براساس مقوله هسته دو مورد از یافته­های پژوهش، تقابل بافتی سنت و تجدد و فردگرایی فزاینده است. براساس نتایج، مهم­ترین دستاوردهای تحقیق به نوعی فردگرایی فزاینده به­سمت هویت مدرن و نیز تقابل بافت سنتی و تجدد اشاره ­دارد. عامل سن و ترجیحات و ذائقه­های جوانان نیز بسترساز به حساب می­آید که نوعی شکاف نسلی را میان آنان و والدینشان به­وجود آورده­است. سپس، نظریه زمینهمحور به­دست­آمده، در قالب مدل پارادایمی ارائه شده ­است.
 
متن کامل [PDF 942 kb]   (2074 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/6/19

فهرست منابع
1. بوستانی، داریوش و احمد محمدپور (1388) «بازسازی معنایی جهت گیری جنسیتی پسران نسبت به دختران (ارائة یک نظریة زمینه ای)»، نشریة مطالعات راهبردی زنان، دورة یازدهم، شمارة 44: 142-172.
2. بهاءالدین، حسین کامل (1384) ملیت در جهان بی هویت (چالش های جهانی شدن)، ترجمة حجت رسولی، تهران: فرهنگ اسلامی.
3. زلفعلی فام، جعفر و مظفر غفاری (1388) «تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی دختران دانشجوی دانشگاه گیلان»، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شمارة 3: 121-140.
4. سروستانی، صدیق و صلاح الدین قادری (1388) «ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هویت دانشجویان برمبنای مؤلفه های سنتی و مدرن»، تحقیقات فرهنگی ایران، دورة 2، شمارة 4 (پیاپی 8): 35-65.
5. عاملی، سعیدرضا (1385) «فردگرائي جديد و تلفن همراه: تكنولوژي فردگرائي و هويت»، جهانی رسانه، دورة اول: شمارة 1.
6. کریمی ثانی و همکاران (1392) «عوامل تعیین کنندة موفقیت ازدواج: یک مطالعة کیفی»، پژوهش های مشاوره، دورة 12، شمارة 45: 75-93.
7. کلانتری، عبدالحسین و حسین حسنی (1387) «رسانه های نوین و زندگی روزمره: تأثیر تلفن همراه بر هویت و سبک زندگی جوانان»، پایگاه مجلات تخصصی نور، شمارة 76: 119-136.
8. گيدنز، آنتوني (1380) تجدد و تشخّص، ترجمة ناصر موفقيان، تهران: ني.
9. لیندلف، تامس و برایان تیلور (1388) روش های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبدالـله گیویان، تهران: همشهری.
10. محمدپور، احمد (1389) «ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم پذیری»، علوم اجتماعی، دورة هفدهم، شمارة 48: 73-106.
11. منطقی، مرتضی (1383) «بحران های هویتی در جوامع در حال گذار»، در: مبانی نظری هویت و بحران هویت»، مجموعه مقالات جمع آوری شده، به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکدة علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
12. نوذری، حسینعلی (1385) «نگاهي تحليلي به روند تحول مفهوم هويت در قالب هاي سه گانة هويت سنتي، مدرن و پست مدرن»، مطالعات ملی، دورة هفتم، شمارة 2 (26): 127- 148.
13. Highmore, Ben (2002) Everyday Life and Cultural Theory, London and
14. New York: Routledge.
15. Illeris, Knud (2003) "Learning, Identity and Self-orientation in Youth", Nordic Journal of Youth Research, 11 (4): 357-376. [DOI:10.1177/11033088030114004]
16. Lincoln, Y. S. and E. G. Guba (1985) Naturalistic Inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.